Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Η εκκλησία Χ

Υπάρχουν περιπτώσεις που έχω βρεθεί εκατοντάδες φορές σε ένα σημείο και έχω παρατηρήσει κάτι, έχοντας την διάθεση να το δω καλύτερα. Παρ'όλα αυτά για διαφόρους λόγους η επιθυμία μου δεν γίνεται πάντα πράξη. Συνήθως αυτό συμβαίνει διότι δεν έχω την επιθυμητή πρόσβαση αλλά παράλληλα πρέπει να παραδεχτώ ότι στέκομαι πάντα τυχερός και αργά ή γρήγορα παρουσιάζεται η κατάλληλη ευκαιρία για να δω από κοντά όλα αυτά που κατα καιρούς κίνησαν το ενδιαφέρον μου.
Σε μια τέτοια περίπτωση ανήκει και η εκκλησία που βρίσκεται πολύ κοντά στην αρχή της İstiklal. Την ανακάλυψα τυχαία εδώ και πάρα πολύ καιρό στην προσπάθειά μου να αποφύγω τις χιλιάδες κόσμου που ανεβοκατεβαίνουν στην κεντρική αρτηρία του Πέραν. Όταν η πολυκοσμία της Ιστικλάλ γίνεται ανυπόφορη, κινούμαι πάντα στα παράλληλα δρομάκια και πάντα είχα την διάθεση να σταθώ για λίγο και να μάθω περισσότερα για αυτόν τον ναό. Ακολουθώντας λοιπόν την τύχη μου, τούτη την φορά κατάφερα να εισέλθω και να δώ από κοντά αυτή την άγνωστη εκκλησία, την εκκλησία Χ όπως μου άρεσε να την αποκαλώ.
Η πρόσοψη της εκκλησίας Χ. Αμέτρητες φορές έβρισκα τις πόρτες κλειστές αλλά και πάλι η τύχη μου χαμογέλασε
Περνώντας αμέτρητες φορές απ'έξω μα πάντα με τις πόρτες κλειστές, είχα σχεδόν εγκαταλείψει την ιδέα να την επισκεφθώ. Προσπαθώντας για ακόμη μια φορά να γλυτώσω από την πολυκοσμία, βρέθηκα να περπατώ έξω από αυτήν και αντικρίζοντας τις ανοιχτές πόρτες του μαντρότοιχου, δεν θα άφηνα με τίποτα την ευκαιρία να πάει χαμένη.
Ρωτώντας έναν Τούρκο που γυρόφερνε στον αυλόγυρο σαν φύλακας ή επιστάτης, μου αποκρίθηκε πως πρόκειται για καθολική εκκλησία. Μάλλον πρέπει να πάψω να ρωτώ και να εμπιστευτώ περισσότερο τα μάτια και τις εμπειρίες μου διότι εισερχόμενος στο εσωτερικό της, κατάλαβα οτι εδώ είναι όλα λίγο διαφορετικά, μπερδεμένα και με πολλές επιρροές.
Πρώτα απ΄όλα η αρμενική επιγραφή μου έδωσε το πρώτο στοιχείο οτι δεν πρόκειται για καθολικό ναό. Ταυτόχρονα όμως έχοντας ήδη επισκεφθεί κατά το παρελθόν μια αρμένικη εκκλησία, σχεδόν απέναντι από τον Άγιο Δημήτριο Ξηροκρήνης, εκεί όλα ήταν περισσότερο σκυθρωπά και με σκοτεινότερα χαρακτηριστικά απ'ότι εδώ. Άρα κάτι ήταν διαφορετικό.
Επιπλέον εδώ υπήρχαν κάμποσα αγάλματα τριγύρω μου και με έβαλαν σε νέους περισυλλογισμούς. Τότε ήταν που μου κατέβηκε η ιδέα: Η εκκλησία Χ είναι μια αρμενοκαθολική εκκλησία!

Αρμενική επιγραφή που δεν κατάφερα να....αποκρυπτογραφήσω
Αγάλματα υπάρχουν διακριτικά δίπλα από την είσοδο. Κομψοί κίονες και ένα κυκλικό παράθυρο με το φώς να μπαίνει εκθαμβωτικό
Εξωτερικά μπορεί να μην φαίνεται καθαρά μα η εκκλησία διαθέτει οκταγωνικό τρούλο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην μπορεί κανείς να μαντέψει εύκολα το βάθος του. 
Η Αρμενοκαθολική Εκκλησία αποτελείται από μια χριστιανική κοινότητα που ενώ τηρούν όλα τα έθιμα της Αρμένικης Εκκλησίας, βρίσκονται σε πλήρη κοινωνία με την Καθολική Εκκλησία. Δεν σας κρύβω πως αυτά μου φαίνονται κάπως μπερδεμένα. Έτσι αφιερώθηκα περισσότερο στα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά της εκκλησίας και την χριστιανική τους "απήχηση".
Σε ότι αφορά τις δικές μας ελληνορθόδοξες εκκλησίες όλα μοιάζουν να ακολουθούν τους γνωστούς κανόνες, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία να σμίγουν με τα θρησκευτικά και από κοινού να ενοποιείται ο συμβολισμός με τις πρακτικές λειτουργικές αναγκαιότητες. Δεν γνωρίζω αν στις αρμενοκαθολικές εκκλησίες ακολουθείται κάποιον συγκεκριμένος αρχιτεκτονικός κανόνας αφού στον συγκεκριμένο απουσίαζε τόσο ο δρομικός όσο και ο εγκάρσιος άξονας, οι κιονοστοιχίες και διαχωρισμός των κλιτών. Αν μπορούσα να εφεύρω αυθαίρετα μια ονομασία θα τον χαρακτήριζα ως δίκογχο περίκεντρο ναό με άρτια γεωμετρική συμμετρία.
Ο ναός είναι μεγαλοπρεπής, υπέροχα διακοσμημένος, με έμφαση στην λεπτομέρια και την γεωμετρική συμμετρία
Το εσωτερικό του ναού με την ιδιόρρυθμη αρχιτεκτονική. Παρ'όλα αυτά, ένα πραγματικό στολίδι
Εντύπωση μου προξένησε ο συνολικός διάκοσμος αλλά περισσότερο η τεχνοτροπία των Εικόνων που κοσμούσαν τον ναό. Ο συνδυασμός της δυτικής τεχνοτροπίας με τα σκοτεινά χρώματα που χαρακτηρίζουν τις αρμένικες Εικόνες μου φάνηκε ενδιαφέρον ως καλλιτεχνική έκφραση. Εκείνο πάντως που μου προκάλεσε σύγχηση ήταν η ανάποδη τοποθέτηση αρκετών πραγμάτων με πιο χαρακτηριστική του άμβωνα και του επισκοπικού θρόνου. Ήταν περίεργο να δώ τον άμβωνα κρεμασμένο στην δεξιά πλευρά του ναού και τον επισκοπικό θρόνο στην αντίθετη πλευρά. Σίγουρα δεν είμαι ειδικός και οι γνώσεις μου είναι λίγες και ίσως να μην υπάρχει εξήγηση αλλά να προέκυψε ως αναγκαιότητα για να δείχνει η αίρεση την διαφορετικότητά της.
Η καλαισθησία του ναού με συνοδεία των χαρακτηριστικών μουντών Εικόνων και του ανάποδου άμβωνα στα δεξιά
Ο επισκοπικός θρόνος....στα αριστερά
Παρ'όλη την διαφορετικότητα ήταν σίγουρα αρκετά ενδιαφέρον να βρεθώ σε τούτο τον άγνωστο ναό που για χρόνια μου κινούσε την περιέργεια. Η αρχιτεκτονική και θρησκευτική ιδιορρυθμία παρουσίασε κάτι διαφορετικό και φρόντισε να μου προσφέρει εκ νέου γνώσεις γύρω από κάμποσα ζητήματα που αγνοούσα. Όλα αυτά σε έναν ναό με αίσθηση του ωραίου από άκρη σε άκρη, περιποιημένο, από μια εποχή που ο πολυπολιτισμός της Πόλης άκμαζε και που αξίζει τον κόπο να αφιερώσει κάποιες μερικές στιγμές για να τον επισκεφθεί. Αρκεί βέβαια να έχει την ευκαιρία να βρεθεί εκεί σε ώρες επισκεψιμότητας.
Βγαίνοντας από την εκκλησία Χ, ένα χαμόγελο σχηματίστηκε στο πρόσωπό μου. Μέσα σε λίγες στιγμές κατόρθωσα όχι μόνο να την επισκεφθώ αλλά να μάθω και το όνομά της. Έτσι από το μυστηριώδες και αινιγματικό Χ, θα χρησιμοποιώ πλέον και την πραγματική της ονομασία: εκκλησία Vokebecen.

19 σχόλια:

  1. Ἀφοῦ ἀσχολήθηκες εἰς βάθος μὲ τὰ ρωμέικα (ἀλλὰ καὶ τὰ τούρκικα), ἦρθε ἡ ὥρα νὰ κάνεις φύλλο καὶ φτερὸ καὶ τὶς ἄλλες χριστιανικὲς μειονότητες τῆς Τουρκίας... Δὲν σὲ πιάνει κανένας!
    Νὰ περνᾶς καλά!

    Νῖκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλέ μου φίλε...είδα την πόρτα ανοιχτή και μπούκαρα. Χαχα.
      Έχω την εντύπωση πως και εσύ το ίδιο θα έκανες.
      Φύλλο και φτερό θέλω να κάνω ολάκερη την Πόλη, εξερευνόντας κάθε σπιθαμή της.
      Σε ευχαριστώ για όλα φίλες μου και τους χαιρετισμούς μου στα Γρεβενά.
      Θα μιλήσουμε σύντομα
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  2. Ωραίο post. Μ'αρέσεις Θοδωρή που είσαι ανεξάντλητος. Ιδέα δεν είχα για την εκκλησιά αυτή. Τις καλύτερες μου ευχές για σένα και την οικογένεια σου για τις μέρες που έρχονται.
    Θανάσης (Βόλος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Θανάση και ευχαριστώ.
      Μάλλον ανεξάντλητος δεν είμαι εγώ αλλά η Πόλη.
      Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση. Είναι κάτι που πιθανόν δεν έχει αναδειχθεί κάπου και ασχολήθηκα ευχάριστα μαζί του.
      Τις ευχές μου και σε σένα και το δικό σου σπιτικό από εμάς.
      Πολλούς χαιρετισμούς, Θοδωρής

      Διαγραφή
  3. Χρήστος Ι. Δρούγκας - Ναύπλιον14 Δεκεμβρίου, 2013 17:26

    Φίλε Θόδωρε,
    Διαβάζοντας την την ανάρτησή σου αυτή σκέφθηκα " ο Θόδωρος μπήκε για τα καλά
    στα εκκλησιαστικά ". Η ελαχιστότης μου , που ασχολείται σχετικά , δεν σκέφθηκε ότι
    η τοποθέτηση του επισκοπικού θρόνου και του άμβωνος αντίθετα με τα κρατούντα στούς
    ορθόδοξους ναούς πιθανόν να έγινε για να σηματοδοτήσει το γεγονός ότι διαφοροποιούνται
    από τούς κανονικούς Αρμενίους.
    Τώρα όσον αφορά το " με όλα αυτά μπερδεύομαι " να ξέρεις ότι και στην Ορθοδοξία
    έχουμε πιστούς - πολύ λίγους - που έχουν κοινωνία με τόν Πάπα. Είναι οι λεγόμενοι
    Ουνίτες. Όμως αυτό είναι ερμαφρόδιτη κατάσταση.Δηλ. Ορθόδοξη πίστη με επικεφαλής
    της Εκκλησίας τον Πάπα.Και αυτό για πολλούς λόγους, με κυριώτερο - και αυτό είναι
    αρκετό να μήν είσαι Ουνίτης - το Αλάθητο του Πάπα, ως εκπροσώπου του Θεού επί Γης.
    Τέλος στα δογματικά. Πάντως μου έδωσες μια καλή ιδέα για την αλλαγή της θέσης
    Θρόνου - Άμβωνος..... Σ' ευχαριστώ και πάντα τέτοια !! [ ως τέτοια εννοώ καλές αναρτήσεις]


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μιχάλης,Λάρισα14 Δεκεμβρίου, 2013 21:49

      Φίλε Χρήστο ,οι Ουνίτες δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι .Είναι Ρωμαιοκαθολικοί που τους έχει ο πάπας για να μπερδεύει τους Ορθοδόξους και δρουν πάντα σε μέρη που υπάρχουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι και είναι και ένα απο τα μεγάλα προβλήματα που έχουμε οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι με τους Ρωμαιοκαθολικούς.Μπράβο Θεόδωρε για τα οσα μας δίνεις .ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Σε όλους.

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα Χρήστο μου! Χάρηκα που σου άρεσε η ανάρτηση.
      Δεν σου κρύβω οτι καταπιανόμενος με τέτοια θέματα, είναι κάτι που με βάζει σε διαδικασία έρθω σε επαφή με θέματα που αγνοούσα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, εκτός των άλλων, ενημερώθηκα για τον μονοφυσιτισμό αλλά και την Δ' Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας.
      Τελικά τα γράψιμο είναι πολύ θετικό και για μένα, καθώς με βοηθά στον εμπλουτισμό των γνώσεων μου και η γνώση είναι δύναμη!
      Το ζήτημα θέσης άμβωνος και θρόνου θα το κοιτάξουμε και θα το συζητήσουμς μαζί από κοντά τον επόμενο μήνα.
      Πολλούς χαιρετισμούς στο Ναύπλιο και θα μιλήσουμε σύντομα.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
    3. Χρήστος Ι. Δρούγκας - Ναύπλιον19 Δεκεμβρίου, 2013 01:28

      Αγαπητέ Μιχάλη,
      Είναι έτσι, όπως τα γράφεις, όσον αφορά τόν ρόλο των ΟΥΝΙΤΩΝ.
      Εκείνο που δεν γνωρίζω με ακρίβεια είναι πόσο Ορθόδοξοι και πόσο
      Ρωμαιοκαθολικοί είναι. Γιατί το γράφω κατ΄αυτόν τόν τρόπο ;
      Γνωρίζεις ότι τελούν τήν Θεία Ευχαριστία και κοινωνούν, όπως οι
      Ορθόδοξοι Χριστιανοί και γενικά η λειτουργία των είναι κατά τό τυπικό
      το Ορθόδοξο ; Επίσης ενδύονται με άμφια ορθοδόξων ιερέων κ.ά
      Πως λοιπόν κάνουν αυτά που έχει απορίψει η Ρ/Κ Εκκλησία ;
      Τί ίδους Ρ/Κ είναι ; Ίσως να μήν είναι "καθαρόαιμοι" Ορθόδοξοι
      αλλά δεν είναι και "καθαρόαιμοι" Καθολικοί, γι' αυτό στό προη-
      γούμενο σχόλιό μου έγραψα περί ερμαφρόδιτης κατάστασης.
      Γεγονός είναι ότι με την αναγνώριση του Πάπα και με τά
      περιγραφόμενα "θολώνουν" τα νερά και παρασύρουν Ορθοδόξους
      στήν υποταγή στόν Πάπα.
      Ευχαριστώ για τήν ανταλλαγή τών σχολίων μας.
      Καλά Χριστούγεννα
      Χρήστος Ι.Δρούγκας

      Διαγραφή
  4. Χαιρετίζω την αστείρευτη δράση σου Θεόδωρε,

    Πραγματικά είσαι Θεού -δώρο,

    Με πολύ μεράκι ,φιλομάθεια και φυσικά αγάπη, μας επιτρέπεις για ακόμη μια φορά να βολτάρουμε στις γειτονιές αλλά και στην καρδιά της Πόλης.

    Σε ευχαριστούμε.......γνωρίζω πως δεν είναι αρκετό .

    Σου ευχόμαστε από καρδιάς

    Υγεία,Αγάπη ,Δημιουργικότητα και προσωπική αρμονία με ειρήνη στην ψυχή και στο νου για αυτές τις άγιες ημέρες που έρχονται.

    Με εκτίμηση

    Σοφία ,Θεσσαλονίκη



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σοφία πολλά ευχαριστώ για τα τόσο καλά λόγια. Με τιμούν απεριόριστα.

      Είναι μεγάλη κινητήριος δύναμη που με εμπνέει και με σπρώχνει για την συνέχεια.
      Ακούραστα και με τρελό μεράκι, συνεχίζουμε όλοι μαζί. Μια παρέα με αλληλοσεβασμό και αλληλοεκτίμηση.

      Πολλά φιλιά και χαιρετισμούς στην Θεσσαλονίκη

      Διαγραφή
  5. Πού πας και τα ανακαλύπτεις βρε παιδί μου....Μπράβο σου και μπράβο και στους συμμετέχοντες για τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες.


    ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ σε όλους σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Γιώργο μου και ευχαριστώ για την παρέα.
      Μπορεί να έχω και εγώ τα ελατώματά μου αλλά από παρατηρητικότητα είμαι μια χαρά. Χωμένος στα στενά της Πόλης, δεν περπατώ σαν φυσιολογικός άνθρωπος αλλά σαν έμπειρος ιχνηλάτης. Επομένως πάντα προκύπτει κάτι που θα μου αφήσει μια θετική χροιά και υλικό ενασχόλησης για τα ΧΑΜΠΕΡΙΑ μου.
      Οι συμμετέχοντες εδώ έχουν πάντα κάτι ενδιαφέρον να πούν και σίγουρα ο καθένας έχει καλές γνώσεις και πληροφορίες να μοιραστεί μαζί μας.
      Το εκτιμώ πολύ αυτό και το επιθυμώ. Αυτό που με χαροποιεί είναι ο τρόπος και το επίπεδο που γίνεται διότι είμαι σίγουρος πως παρατηρείς τον τρόπο που γενικά γίνεται στις μέρες μας. Με ενοχλεί αφάνταστα η καφρίλα, η νοοτροπία εξέδρας, η άγνοια και η βλακεία.
      Ευτυχώς εδώ είμαστε καλά και εύχομαστε όλοι να παραμείνει έτσι.

      Πολλούς φιλικούς χαιρετισμούς και να είσαι καλά.
      Καλές γιορτές σε όλους μας.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  6. Εννοείς την Σουρπ Χοχβαν?πισω απο την ψαραγορά?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όχι Μαρία μου. Η Vogebecen είναι πίσω από το Γαλλικό προξενείο, πολύ κοντά σττο μηχανοστάσιο του τράμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. καλημέρα Θοδωρή καλή εβδομάδα
    με υγεία και πολύ...χαρά!!!
    Γιατί το τάζουν οι ημέρες
    Συγχαρητήρια για την ανάρτηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Μαριέττα και Παύλο. Να είστε καλά και τις πιο θερμές ευχές μου και για εσάς.
      Χαιρετισμούς στην Θεσσαλονίκη.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  9. Γεια σου, Θοδωρή!
    Ήρθε η ώρα να καταθέσω ένα πρόβλημά μου που έχει γίνει και προβληματισμός μου... Έχω στο μυαλό μου μια σύγχυση, που πιστεύω ότι οφείλεται και στις λίγες φορές που έχω έρθει στην Πόλη. Για να γίνω σαφής, ενώ περπατάω με όλες μου τις αισθήσεις τεταμένες κάθε φορά που επισκέπτομαι την Πόλη, έχω αδυναμία να αντιληφθώ τι είναι αυτό που βλέπω (τη σπουδαιότητά του, τη χρήση του, την ιστορία του κ.τ.λ.) - εξαιρώ τα κραυγαλέα αξιοθέατα - μνημεία. Όπως για παράδειγμα, ο συγκεκριμένος ναός. Δηλαδή, έχω περάσει πολλές φορές από μπροστά του, αλλά έχω στο μυαλό μου ότι δεν θα έχει παραμείνει εκκλησία, αποκλείεται να την έχουν αφήσει...
    Προφανώς αυτό θα έχει να κάνει με την προκατάληψη που υπάρχει. Έχω έρθει στην Κων/πολη πέντε φορές και κάθε φορά ανακαλύπτω και κάτι καινούριο, που το κοιτάζω με θαυμασμό και απορία. Και, φυσικά, να μη σχολιάσω ότι από τότε που σε παρακολουθώ, ανακαλύπτω πολύ συχνά πόσα πράγματα αγνοώ...
    Ελπίζω να έγινα σαφής γιατί προσπάθησα να μην μακρυγορήσω. Άλλωστε δεν είναι ωραίο να καταλαμβάνω πολύ χώρο.
    Πολύ καλό το καινούριο σου θέμα, κι εγώ δεν έχω ξαναδεί ανάποδο άμβωνα ή επισκοπικό θρόνο στα αριστερά. Έψαξα λίγο στο διαδίκτυο και τα τούρκικα σάιτ χαρακτηρίζουν την εκκλησία καθολική. Ενδιαφέρον...
    Επίσης, Θοδωρή, έτσι για να ξέρεις, αν ποτέ χαθώ –χωρίς να το θέλω– πράγμα που απεύχομαι, θα έχω δώσει τα στοιχεία σου στους γονείς μου για να με βρεις εσύ! Πού πας και τα ανακαλύπτεις!!!!!
    Μπράβο και ξανά μπράβο!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαράκι δεν μακρυγορείς, ούτε καταλαμβάνεις χώρο. Εξάλλου ο χώρος εδώ σας ανήκει.
      Πιστεύω πως όσο συχνότερα έρχεσαι στην Πόλη τόσο θα καλυτερεύεις σε αυτόν τον τομέα. Με όλους μας συνέβη αυτό.
      Και εκεί είναι η γοητεία, συνεχώς να ανακαλύπτεις κάτι νέο, να οριοθετείς εκ νέου τα όριά σου, να εκπλήσεσαι και να αναθεωρείς τις σκέψεις και τις γνώσεις σου φτάνοντας σε ένα ανώτερο-καλύτερο σημείο.

      Τώρα αν ποτέ χαθείς, που δεν το ευχόμαστε, τουλάχιστον ας είναι στην Πόλη. Τότε υπάρχει πιθανότητα να σε ανακαλύψω. Άσε που θα βγεί και ωραία ανάρτηση: Αναζητώντας τα χαμπέρια της Μαρίας. Χαχα.

      Να είσαι καλά, χαιρετισμούς στην πατρίδα και τα λέμε σύντομα.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
    2. Αν είναι να χαθώ, Θοδωρή, και αυτό γίνει στην Πόλη, σε παρακαλώ, κλείσε μάτια και αυτιά και άσε με εκεί χαμένη!!!!
      Έχω μάθει σε όλα τα πράγματα να βρίσκω κάτι θετικό, οπότε δεν με πολυπειράζει που νιώθω πέντε ημερών σε σχέση με τις γνώσεις μου για την Πόλη. Ελπίζω μέχρι τα βαθιά μου γεράματα... να έχω σώας τας φρένας και κουράγιο για να έρχομαι συχνά εκεί... Και όσο για τα μεσοδιαστήματα, θα καλύπτομαι μέσω εσού! Να είσαι πάντα καλά, Θοδωρή, και καλές γιορτές!!!!

      Διαγραφή