Πέμπτη, 12 Ιουνίου 2014

Το κομψό τζαμί

Η Πόλη είναι γεμάτη από ιστορικά τεμένη του οθωμανικού παρελθόντος, τα οποία βρίσκονται διασπάρτα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της. Ορισμένα από αυτά είναι πασίγνωστα και εντυπωσιακά, άλλα ασήμαντα και ταπεινά ενώ μερικά έχουν σχεδόν εγκαταλειφθεί. Υπάρχει και μία ακόμη κατηγορία τζαμιών που εντυπωσιάζουν με την μεγαλοπρέπεια και την ομορφιά τους μα παράλληλα βρίσκονται μακριά από τα βλέμματα και τις προτιμήσεις πιστών και επισκεπτών.
Τα τεμένη που με έχουν μαγέψει περισσότερο με την ομορφιά και την κομψότητά τους είναι το Kılıç Ali Paşa, το Şehzade και το Hekimoğlu Ali Paşa. Στην κατηγορία των αγαπημένων μου τεμένων ανήκει όμως και το Sokullu Mehmet Paşa Camii και τούτη την φορά αποφάσισα να μοιραστώ μαζί σας εικόνες από τις συχνές επισκέψεις μου εκεί.
Το τέμενος είναι χτισμένο σε 2 επίπεδα και αυτό προκαλεί μεγαλύτερη αίσθηση μεγαλοπρέπειας στον επισκέπτη που εισέρχεται από την κεντρική πύλη
Υπάρχουν 3 πύλες στο κιουλιγιέ, με την βόρεια να θυμίζει είσοδο κάστρου, την νότια να είναι παντελώς ταπεινή και την κεντρική πύλη να είναι η μεγαλύτερη και επειδή το τέμενος είναι χτισμένο σε 2 επίπεδα, η είσοδος από εκεί αυξάνει την αίσθηση μεγαλοπρέπειας του τεμένους. Το πρώτο πράγμα που συναντά η ματιά είναι οι τρουλίσκοι του τεμένους και η κρήνη του αιθρίου και έπειτα ακολουθεί ο κεντρικός τρούλος του ναού. Όλα δείχνουν να είναι δομημένα με σαφήνεια και απόλυτη συμμετρία αφού εξάλλου αυτό είναι βασικό αρχιτεκτονικό χαρακτηριστικό των τεμένων εκείνης της περιόδου.
Είναι δημιούργημα του μέγιστου Μιμάρ Σινάν και η κατασκευή του ξεκίνησε το 1571 για να ολοκληρωθεί μόλις ένα χρόνο αργότερα, γεγονός αρκετά εντυπωσιακό. Παρ'όλα αυτά διατήρησε τα χαρακτηριστικά ενός külliye, με την κρήνη, το χώρο ιεροδιδασκαλείου, τον τουρμπέ, τον χώρο εστίασης και άλλες τέτοιες υπηρεσίες. Εξάλλου τα συγκροτήματα των τεμένων αποτελούσαν την καρδιά του κάθε οθωμανικού μαχαλά, προσδίδοντάς του ταυτότητα και προσφέροντας κάθε λογής υπηρεσίες στους κατοίκους του.
Ο μεντρεσές λειτουργεί ακόμα με δεκάδες παιδιά
Μνήματα στην ανατολική πλευρά
Πτέρυγα με μαγειρείο που όμως στην εποχή μας δεν προσφέρει υπηρεσίες
Το επίσημο όνομα του τεμένους ανήκει στην πριγκίπησα Εσμαχάν, εγγονή του σουλτάνου Σουλειμάν, αλλά πλέον είναι γνωστό με το όνομα του συζήγου της Σοκουλού Μεχμέτ, ο οποίος από το -απάνθρωπο- παιδομάζωμα έφτασε ως την κορυφή αφού υπήρξε ένας από τους ισχυρότερους Βεζύρηδες της οθωμανικής εποχής.
Βάση κίονα ανάμεσα στους οθωμανικούς τάφους μου κίνησε την περιέργεια αλλά και προιδέασε για την συνέχεια
Κλασσικός μουσουλμανικός διάκοσμος και σταλακτίτες να αιωρούνται επιβλητικά πάνω από την είσοδο, προσφέροντας αρμονική εναλλαγή στις επιφάνειες αλλά και κομψότητα
Στο εσωτερικό του τεμένους παρουσιάζονται τα ίδια χαρακτηριστικά που προκαλούν αίσθηση και εξωτερικά. Απόλυτη σαφήνεια, συμμετρία και δίχως καμμία διάσταση να κυριαρχεί επί της άλλης. Τα σαφή όρια δημιουργούν συναισθήματα ηρεμίας και αφήνουν την ματιά να αιωρηθεί στον χώρο και να θαυμάσει την απλοική κομψότητα που είναι παντού έκδηλη. Και καθώς το βλέμμα κατευθύνεται προς τα πάνω, είχα την χαρά να παρατηρήσω την μοναδική παρουσία των çini που όμοιά τους δεν υπάρχει σε κανένα άλλο τέμενος της Πόλης.
Ενώ υπάρχουν πολλά που μπορεί κανείς να θαυμάσει. Τα τσινιά του kible αποσπούν την μεγαλύτερη προσοχή

Τσινιά, σταλακτοειδή κιονόκρανα, αραβουργήματα, πλέγματα, υαλοφράγματα και επιγραφές. Οι κλασσικότερες διακοσμητικές εκφράσεις ενός τεμένους σε μια φωτογραφία
Χαρακτηριστικός διάκοσμος με έμφαση στην γεωμετρική συμμετρία
Υαλοφράγματα υψηλής ποιότητας
Τα πολύ υψηλής ποιότητας τσινιά καλύπτουν εντυπωσιακά ολόκληρο το κιμπλέ, τις τριγωνικές μεβράνες περιμετρικά του τρούλου καθώς και το άνω μέρος του μιμπέρ. Η λάμψη τους "φωτίζει" τον ναό και προκαλεί θαυμασμό αφού τα οθωμανικά πλακάκια είναι χειροποίητα, τοποθετημένα ένα προς ένα στο κατάλληλο σημείο και όπως στα βυζαντινά ψηφιδωτά έτσι και εδώ κάθε τεμάχιο είναι μοναδικό κομμάτι της διακοσμητικής σύνθεσης.
Οπως το έχει πράξει σε αρκετά τεμένη, ο ιδιοφυής Μιμάρ Σινάν τοποθέτησε άδεια δοχεία περιμετρικά του τρούλου, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο ακόμα περισσότερο την ακουστική του ναού.
Δημιούργημα εξαιρετικής ομορφιάς, κομψότητας, με άψογη ακουστική λόγω των δοχείων της οροφής
...που μόνο δημιουργοί όπως ο Μιμάρ Σινάν μπορούσαν να συλλάβουν και να εκτελέσουν σε διάστημα μόνο ενός έτους

Τα çini γύρω από το mihrap εναλλάσσονται ανάμεσα σε φυτομορφικό και γεωμετρικό σχηματισμό και υψηλότερα με την μορφή καλλιγραφιών αφού αυτές δεν επιτρέπεται να βρίσκονται ποτέ χαμηλότερα από το ύψος του ανθρώπου
Ακόμα και ο τρούλος του άμβωνα κοσμείται απ'τα πανέμορφα τσινιά
Η ραχοκοκκαλιά του τεμένους είναι τα έξι περιμετρικά στηρίγματα που προσφέρουν μεγαλύτερη ευρυχωρία, εξοικονομούν χώρο, εξυπηρετώντας παράλληλα την λειτουργικότητα της ομαδικής προσευχής αφού όλοι πρέπει να συγχρονίζονται με τις κινήσεις του ιμάμη.
Ευρυχωρία, άπλετος φωτισμός και κομψότητα
Γνώριζα από πριν πως το τέμενος κατασκευάστηκε στην θέση βυζαντινού ναού και η πληροφορία αυτή φαίνεται να ισχύει αφού στον περίγυρο του τζαμιού υπάρχουν κάμποσες βάσεις κιόνων, "μαρτυρίες" για έμπειρες και παρατηρητικές ματιές.
Όπως σε όλα τα τζαμιά, έτσι και εδώ όλη η επιφάνεια στο εσωτερικό του τεμένους είναι σκεπασμένη με χαλί μα σε ένα συγκεκριμένο σημείο το δάπεδο παραμένει ακάλυπτο, φανερώνοντας κάτι διαφορετικό και ιδιαίτερο. Εκεί υπάρχει ένα αλλοιώτικο δάπεδο που δείχνει να είναι παμπάλαιο και ανάμεσα στα γεωμετρικά σχήματα που υπάρχουν, διαγράφονται ολοκάθαρα τρείς Σταυροί. Είναι άραγε τμήμα του δαπέδου από τον άγνωστο βυζαντινό ναό ή απλά η φαντασία μου πλάθει τις δικές της εκδοχές; Θέλω να πιστεύω οτι είχα την τύχη να αντικρίσω το μοναδικό απομεινάρι της εκκλησίας που κάποτε έστεκε εδώ.
Τρείς Σταυροί στο μοναδικό ακάλυπτο σημείο του δαπέδου και μόλις άρχισα πάλι να ονειροπολώ

Πόσες ιδιαιτερότητες μπορούν να υπάρχουν σε ένα τέμενος; Το Σοκουλού Μεχμέτ Πασά φανερώνει πολλές και καθεμιά μοιάζει να είναι πιο ξεχωριστή από την άλλη. Σχεδόν 500 χρόνια στέκει εδώ μα ακόμα δεν έχει χάσει τίποτα από την ομορφιά του. Καθόλου περίεργο λοιπόν όταν κάθε φορά που θα βρεθώ να περνώ από εδώ, θα αφιερώσω μια μικρή στάση για να απολαύσω ένα από τα κομψότερα τζαμιά της Πόλης.

23 σχόλια:

  1. Χρήστος Ι. Δρούγκας - Ναύπλιο13 Ιουνίου, 2014 01:54

    Θοδωρή, όσον αφορά τους τρείς Σταυρούς, μάλλον η φαντασία σου πλάθει
    ......τις δικές της εκδοχές [ όπως σημειώνεις.κι' εσύ ]. Γιατί ;
    Διότι ο Σταυρός - για λόγους σεβασμού - δεν τοποθετείται στο δάπεδο για να
    μην ποδοπατείται. Αν παρατηρήσεις σε δάπεδα ή χαλια να υπάρχει σχέδιο του
    δικέφαλου αετού , δεν εικονίζεται ο Σταυρός που συγκρατεί με το πόδι του !!
    Απορία : γιατί δεν σημειώνεις την περιοχή του τόσο ενδιαφέροντος τεμένους ;
    Πώς θα το βρεί κανείς στην ......προσεχή του επίσκεψη στην ΠΟΛΗ ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Χρήστο μου και σ'ευχαριστώ για ακόμη μια φορά για την ορθή σου παρατήρηση και διόρθωση.
      Έχεις δίκιο και η φαντασία μου τα έπλασε τελικά μόνη της, δίχως να λογαριάζει για όλα τα άλλα.
      Πάντως όμορφο το δάπεδο και δεν έχω δει κάτι παρόμοιο αλλού.

      Το τέμενος βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τον ναό των Αγίων Σέργιου και Βάκχου και από ότι κατάλαβα μπήκε ήδη στην λίστα σου.

      Πολλούς χαιρετισμούς καλέ μου φίλε και θα τα πούμε σύντομα και πάλι
      Θοδωρής

      Διαγραφή
    2. Χρήστος Ι. Δρούγκας - Ναύπλιο13 Ιουνίου, 2014 02:39

      Θοδωρή, θα πρέπει να δείς και το δάπεδο [ μικρό τμήμα επίσης ] της Νότιας,
      εκ των τριών εκκλησιών του συγκροτήματος της Μονής Παντοκράτορος [ αυτής που
      τώρα επισκευάζεται ] και μετά θα κάνουμε συγκρίσεις για το πιό είναι πιό όμορφο !!
      Στην τελευταία επίσκεψη [ 29 Μαϊου ] είδα ότι γίνεται πολύ καλύ ανακαίνιση
      στη Μονή Παντοκράτορος [ ZEYREK GAMII ] και επί πλέον " στήνουν " πάλι όρθιο
      το γκρεμισμένο οίκημα στο ΝΔ της Νότιας εκκλησίας [ αγνωστου-γιά μένα -χρήσεως ]
      Ευχαριστώ για την φιλοξενία
      Χ.Ι.Δ

      Διαγραφή
    3. Θα ξαναπροσπαθήσω να βρεθώ σύντομα στον Παντοκρατορα και θα σου πω. Έχω διαπιστώσει οτι δεν ειναι πάντα ανοιχτός, πατά μόνο στις ώρες προσευχής. Και αυτόν τον καιρό οι ώρες είναι κάπως περίεργες. Αν χάσεις το μεσημεριανό ναμάζι, μετά άντε περίμενε.
      Πολλούς χαιρετισμούς και πάλι

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα σε όλους.Μέχρι την έναρξη της ανακαίνισης του Ναού του Παντοκράτορα,μόνο ο νότιος ναός ο αφιερωμένος στον Παντοκράτορα Χριστό λειτουργούσε σαν τζαμί,ενώ ο βόρειος ναός της Παναγίας Ελεούσας και το κεντρικό νεκρικό παρεκκλήσι ήταν σχεδόν παρατημένα στην τύχη τους,σε κακή κατάσταση αλλά μπορούσε κάποιος να δεί το μαρμάρινο δάπεδο του ναού,καθώς και κάποια ίχνη του βυζαντινού διάκοσμου.Σήμερα η εξωτερική κατάσταση του ναού είναι σαφώς καλλίτερη ,αλλά το εσωτερικό του έχει σοβαντιστεί εξ ολοκλήρου ,το δε δάπεδο έχει σκεπαστεί πέρα για πέρα με ξύλο και μοκέτα οπότε δεν φαίνεται τίποτε απο την μαρμάρινη διακόσμηση του ναού.Τάσος.Θεσσαλονίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρήστος Ι. Δρούγκας - Ναύπλιο13 Ιουνίου, 2014 15:10

    Κύριε Τάσο, καλησπέρα
    Τό "κουκουλωμένο¨" δάπεδο είναι στόν νότιο ναό, ο οποίος τώρα ανακαινίζεται
    και η προσευχή γίνεται σόν μικρότερο βόρειο ναό. Όταν - με το καλό - ανοίξει ό
    νότιος ναός και πάτε στόν Παντοκράτορα να ζητήσετε από τον χότζα να σας
    ανοίξει ένα τμήμα του ξύλινου δαπέδου της τάξεως του 1 τ.μ.[ αν θυμάμαι καλά ]
    στό οποίο φαίνεται δείγμα του αριστοτεχνικού δαπέδου.
    Καί φυσικά με το σχετικό.....μπαχτσίσι ανά χείρας !!!!
    Χ.Ι.Δ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαβάζοντας τα σχόλιά σας, τελικά μου γεννήθηκε η απορία για το αν στα τζαμιά τους εξαρχής καλύπτονταν τα δάπεδα με χαλιά ή αν όχι από ποιά περίοδο και μετά καθιερώθηκε.
      Και αν το στολισμένο δάπεδο του τεμένους της ανάρτησης είναι "ξενόβαλτο" αφού για την κατασκευή του τεμένους χρησιμοποιήθηκαν και υλικά από την εκκλησία που βρίσκονταν σε εκείνη την θέση.

      Διαγραφή
  4. Eisai pragmatika aksiepainos Theodori! H douleia pou anebazeis sto diadyktio exei megali aksia dioti faneronei mia xora pou exei Byzantines rizes. Oti ktistike meta tin ptosi tis Polis exei epireastei apo tin yparxousa architectoniki.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα φίλε μου. Όντως σιγά σιγά έχει μαζευτεί αρκετό καλό υλικό μέσα από τις αναρτήσεις, που αισίως έχουν φτάσει τις 165. Και φυσικά εννοείται οτι θα ακολουθήσουν και άλλες. Να είμαστε καλά και θα υπάρχει συνέχεια μέσα απ'την συνέπεια.
      Χαιρετισμούς
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  5. Μπράβο καο πάλι μπράβο!
    Λατρεύω τα τεμένη, μου αρέσουν πάρα πολύ οι καμπύλες, οι όγκοι τους... .. Ανατολή!
    Καλά, πολύ καλά έκανες Θοδωρή και το παρουσίασες,!
    Αγαπώ το blog σου αλλά μου δημιουργεί πάντα νοσταλγία...
    Άλκηστις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 'Οντως μερικά τεμένη είναι άκρως εντυπωσιακά.
      Παρ'ότι στην θρησκεία τους ο χώρος προσευχής έχει καθαρά πρακτικούς σκοπούς και δεν σχετίζεται με ιερό χώρο και γενικά η πολυτέλεια είναι μή επιθυμητή, παρ'όλα αυτά κατασκεύασαν κτίσματα που για αιώνες συναρπάζουν με την αισθητική, την αρχιτεκτονική και τον λιτό τους πλούτο, δίχως παράλληλα να προκαλούν.

      Παίρνω σαν φιλοφρόνυση την αναφορά σου στα συναισθήματα νοσταλγίας που σου δημιουργούν τα ΧΑΜΠΕΡΙΑ. Και αυτό γιατί αν και η νοσταλγία περιέχει έναν μικρό "πόνο" παράλληλα είναι συνδεμένη με αναμνήσεις και συναισθήματα από κάτι πολύ οικείο και αγαπημένο και που δεν λείπει ποτέ απ'την καρδιά και την σκέψη μας. Στην περίπτωση αυτή ανήκει και η μοναδική Πόλη.

      Πολλούς χαιρετισμούς και θα χαρώ να τα ξαναπούμε.

      Διαγραφή
  6. Θοδωρή μου καλησπέρα.
    Αν και τα τεμένη δεν ανήκουν στις πιο αγαπημένες μου αναρτήσεις (σε αντίθεση με την Άλκηστη), θεωρώ ότι έχεις τραβήξει πολύ όμορφες φωτογραφίες. Αυτή ειδικά της κεντρικής πύλης είναι πολύ επιβλητική. Παίζει ρόλο, φαντάζομαι και το ότι πραγματικά πρόκειται για ένα κομψό τζαμί. Όσο για την περιγραφή σου τι να πω; Με εντυπωσιάζεις, πάλι, με τις τόσες γνώσεις σου, γύρω από το θέμα. Όπως εντύπωση κάνει και το ότι ο Μιμάρ Σινάν το τελείωσε σε ένα μόλις χρόνο. Αν εσείς οι δυο λοιπόν ήσασταν σύγχρονοι θα κάνατε πολύ καλή ομάδα, δε νομίζεις;

    Εύχομαι καλή συνέχεια, με την ίδια αγάπη και την ίδια ποιότητα (μας έχεις κάνει απαιτητικούς πια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Ελένη μου.
      Με τόσο όμορφο χώρο και με τα τσινιά να με περικυκλώνουν πως να μην βγούν και καλές φωτογραφίες.

      Τώρα τι σύγκριση να έχω εγώ με τον Μιμάρ Σινάν δεν ξέρω...μόνο σαν συμβουλάτορας για τα αρχιτεκτονικά χάλια του μέλλοντος θα μπορούσα να τον προειδοποιήσω.

      Μιας και τον ανέφερα τώρα, μπορείς να δείς και αυτό το θεατρικό βιντεάκι:

      http://alkislarlayasiyorum.com/icerik/192135/mimar-sinan-bugun-istanbula-gelseydi

      Επειδή είναι στα τουρκικά, περιγράφω λίγο την σκηνή.
      Ο Μιμάρ Σινάν έρχεται στην Πόλη του σήμερα, καλεσμένος ενός κατασκευαστή της εποχής μας.
      Φτάνοντας, ρωτά που είναι η Πόλη.
      Ο άλλος τον διαβεβαιώνει οτι βρίσκεται στο κέντρο της Πόλης και τότε ο Σινάν "ανεβάζει στροφές".
      Ειδικά μόλις βλέπει την γέφυρα τρελαίνεται και ρώτα..: Καλά..ο Βόσπορος είναι πανέμορφος και φτιάξατε τέτοια κακάσχημη γέφυρα; Την παρομοιάζει σας τέρας από μπετόν και συνεχίζει τα παράπονά του ρωτώντας για τους αρχιτέκτονες του μέλλοντος.
      Αναφέρει οτι οι κατασκευές του είχαν πρακτικό χαρακτήρα μα παρ'όλα αυτά ήταν σαν "κοσμήματα" και συνεχίζει τα παράπονα.
      Ο κατασκευαστής τον ρωτά αν έχει πτυχίο και ο Σινάν του απαντά οτι έμαθε μελετώντας την Αγιά Σοφιά.
      Ο διάλογος συνεχίζεται ώσπου στο τέλος ο Σινάν προτιμά να συνεχίσει τον "ύπνο" του παρά να βλέπει το χάλι των ημερών μας, προτρέπωντας να μην ξεχάσουμε πως ωφείλει να είναι η πραγματική Πόλη.

      Σε ευχαριστώ για όλα και τους χαιρετισμούς μου στον Πόρο

      Διαγραφή
  7. Φίλε Θοδωρή,
    Θα βρίσκομαι στην Πόλη από 30/6 ως 4/7/2014. Επισκέπτομαι την Πόλη ως μέλος της Βυζαντινής Χορωδίας "Βυζαντινό Αναλόγιο Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης", για μια σειρά εορταστικών εκδηλώσεων ,εσπερινός στο ναό του Αγίου Νικολάου στη Χάλκη, Αρχιερατικός Εσπερινός επί τη εορτή της Καταθέσεως της Τιμίας Εσθήτος της Υπεραγίας Θεοτόκου. Προσκύνημα τμήματος της Τιμίας Ζώνης, το οποίο θα εκτεθεί από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πριγκηποννήσων κ. Ιάκωβο το απόγευμα της 1/7. Την 2/7 κατά τις 10.00 το πρωί, επίσκεψη στο ναό της Παναγίας των Βλαχερνών, όπου γράφτηκε και ψάλθηκε για τελευταία φορά λίγο πριν την άλωση, ο Ακάθιστος Ύμνος, Πανηγυρική αρχιερατική Θεία Λειτουργία, λειτουργούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Συνάδων κ. Διονυσίου. Περιφορά της εικόνας της Παναγίας. Αν έχεις χρόνο και επιθυμείς, μπορείς να παρακολουθήσεις τις εκδηλώσεις της χορωδίας μας, και να γνωριστούμε. Αν όχι στείλε μου το τηλέφωνό σου και να βρεθούμε στον ελεύθερο χρόνο που διαθέτουμε.

    Χαιρετισμούς από Θεσσαλονίκη,

    Χρήστος Τζίκας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Χρήστο μου.
      Επειδή δεν τα πάω και πολύ καλά με τα τηλέφωνα, δεν τα λέμε καλύτερα μέσω e-mail για να τα κανονίσουμε καλύτερα;
      Θα περιμένω νέα σου.
      Χαιρετισμούς
      Θοδωρής

      Διαγραφή
    2. Αυτό είναι το πρόγραμμά μας που σε έστειλα.
      Φίλε Θοδωρή,
      Θα βρίσκομαι στην Πόλη από 30/6 ως 4/7/2014. Επισκέπτομαι την Πόλη ως μέλος της Βυζαντινής Χορωδίας "Βυζαντινό Αναλόγιο Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης", για μια σειρά εορταστικών εκδηλώσεων ,εσπερινός στο ναό του Αγίου Νικολάου στη Χάλκη, Αρχιερατικός Εσπερινός επί τη εορτή της Καταθέσεως της Τιμίας Εσθήτος της Υπεραγίας Θεοτόκου. Προσκύνημα τμήματος της Τιμίας Ζώνης, το οποίο θα εκτεθεί από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πριγκηποννήσων κ. Ιάκωβο το απόγευμα της 1/7. Την 2/7 κατά τις 10.00 το πρωί, επίσκεψη στο ναό της Παναγίας των Βλαχερνών, όπου γράφτηκε και ψάλθηκε για τελευταία φορά λίγο πριν την άλωση, ο Ακάθιστος Ύμνος, Πανηγυρική αρχιερατική Θεία Λειτουργία, λειτουργούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Συνάδων κ. Διονυσίου. Περιφορά της εικόνας της Παναγίας. Αν έχεις χρόνο και επιθυμείς, μπορείς να παρακολουθήσεις τις εκδηλώσεις της χορωδίας μας, και να γνωριστούμε. Αν όχι στείλε μου το τηλέφωνό σου και να βρεθούμε στον ελεύθερο χρόνο που διαθέτουμε.
      Θα μείνουμε στο ξενοδοχείο ORAN ΑΠΌ Δευτέρα 30/6 ως Πέμπτη 3/7. Παρασκευή γυρίζουμε Ελλάδα.
      Φιλικά,
      Χ. ΤΖΙΚΑΣ

      Διαγραφή
  8. Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Παρασκευή μου. Καιρό είχα να δω μηνύματά σου. Θα χαρώ να τα ξαναπούμε σύντομα και πάλι.
      Πολλούς χαιρετισμούς.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  9. Καλησπέρα, Θοδωρή!
    Παρόλο που το αγαπημένο μου τζαμί είναι της Μιχριμάχ, για λόγους που έχουμε συζητήσει αρκετές φορές και μαζί, το Σοκουλού τζαμί από τότε που το επισκεφθήκαμε μαζί, γιατί δεν το γνώριζα από πριν, συμπεριλαμβάνεται και αυτό στα αγαπημένα μου. Το εσωτερικό του είναι αυτό που με τράβηξε, η άνεση χώρου, τα τσινιά, το φως, η ακουστική του, αλλά και το εξωτερικό του είναι αυτό που δημιουργεί πολλές εντυπώσεις. Μεγαλοπρέπεια, επιβλητικότητα, γραμμές... Το ότι υπάρχει μεντρεσές που ακόμα λειτουργεί επιτρέπει να φανεί κάτι από το παρελθόν...
    Εκεί που θέλω να σταθώ όμως είναι το γεγονός της δικής σου παρουσίας. Το κυριότερο ότι αν δεν ήσουν εσύ δεν θα ερχόμουν κοντά στο συγκεκριμένο τέμενος, αλλά και δεν θα το έβλεπα με τα δικά σου μάτια. Η συμβολή σου είναι πολύ σημαντική, γιατί είτε διαβάζοντας τις αναρτήσεις σου είτε περπατώντας μαζί σου στην Πόλη έχουμε τη δυνατότητα να μάθουμε πολλά, κυρίως όσοι από μας ενδιαφερόμαστε για άλλα πράγματα που συνθέτουν την Πόλη, εκτός από τα μπαχάρια, τα χαλιά, τα δερμάτινα, τα χρυσά και τα μπέλι ντανς...
    Yürü akadasim, yürü!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Yürü, arkadasim, yürü... ήθελα να γράψω, αλλά παραλίγο να με τσακώσουν στο γραφείο...

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα Μαράκι. Βρίσκω και εγώ την ευκαιρία να ξεκλέψω χρόνο για να σε ευχαριστήσω και να επαναλάβω πως οι μεγαλύτερες ιδιαιτερότητες της Πόλης είναι εκείνες που δεν διακρίνονται αμέσως.

      Σ'αφήνω τώρα γιατί θέλω να ετοιμάσω σιγά σιγά την επόμενη ανάρτηση, διότι διαφορετικά θα αρχίσουν οι παρατηρήσεις και οι διαμαρτυρίες σε λίγο.

      Φιλιά στο Περιστέρι

      Διαγραφή
  10. Τέμενος
    ΟΧΙ Τέμενος, είναι καί λέγεται ΤΖΑΜΙ‏


    Το Τέμενος, <τέμνω,τέμενος είναι οριοθετημένος (τεχνητά ή όχι) χώρος μέσα στο οποίο λατρευόταν μια θεότητα ή συνηθέστερα ένας ήρωας στην αρχαία Ελλάδα.
    Ήταν συνήθως αλσύλλια που περιέκλειαν βωμούς ή και άλλες πρόχειρες, τυχαία τοποθετημένες κατασκευές για την τέλεση ιεροπραξιών.
    Αποτελούν ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της αρχαίας θρησκείας, ιδίως στις απαρχές της, καθώς και μέσα από την οριοθέτηση και καθιέρωση του χώρου προήλθαν τα ιερά.
    Ο όρος δεν έχει αντίστοιχό του στις λατινογενείς γλώσσες, γεγονός που καταδεικνύει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της έννοιας.
    Δυο από τα πιο γνωστά τεμένη ήταν αυτά του Πέλοπα στην Ολυμπία (Πελόπιον) και του Οφέλτη στη Νεμέα.
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%AD%CE%BC%CE%B5%
    CE%BD%CE%BF%CF%82

    Ο όρος δεν έχει αντίστοιχό του στις λατινογενείς γλώσσες,...
    άρα είναι αδόκιμος όρος αυτός πού χρησιμοποιείτε.
    ΕΠΟΜΈΝΩΣ δέν λέγεται ΤΕΜΕΝΟΣ.
    Άς τό πούν τζαμί, ΝΑΟ η οτιδήποτε άλλο.
    Διότι είναι ΤΖΑΜΙ.
    κτήριο όπου συναθροίζονται οι πιστοί του Ισλάμ για να προσευχηθούν.

    π.χ.
    Ένα τζαμί ( / m ɒ s k / ? Αραβικά : مسجد masjid , πληθυντικός مساجد Masajid ), capi
    μερικές φορές γράφονται Mosk , είναι ένας τόπος λατρείας για τους οπαδούς του Ισλάμ .
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mosque

    Mas-, məsjid
    Masjid
    Όρισμοί masjid
    ουσιαστικό
    Αραβική λέξη για ένα τζαμί.
    «Η λέξη στα αραβικά είναι masjid, ξέρετε, που σημαίνει
    τόπος προσκυνήματος, στην πραγματικότητα."

    Al-Masjid Al Haram- ( αραβικά : المسجد الحرام , το ιερό τέμενος ή The Grand Mosque )
    το ιερό τέμενος πού λένε αυτοί δέν είναι ΤΕΜΕΝΟΣ είναι τhe Grand Mosque = τό μεγλαλο τζαμί.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Masjid_al-Haram


    ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ

    stavretta

    ΑπάντησηΔιαγραφή