Η Πόλη είναι γεμάτη ιδιαιτερότητες και ο τρόπος που αυτές είναι διασκορπισμένες ορισμένες φορές στους διαφόρους μαχαλάδες, προκαλεί αρχικά έκπληξη και περιέργεια μα έπειτα στιγμές περισυλλογής και επαναφορά ιστορικής μνήμης για την πλυθησμιακή ανακατάξη και αναδιάταξη των πολίτικων γειτονιών ανα τους αιώνες και δεκαετίες. Λίγο πιο πάνω από την περιοχή του Φαναρίου, ξεκινά ο μαχαλάς του Fatih, εκεί που το βαθιά θρησκευόμενο Ισλάμ κυριαρχεί παντού και η εικόνα της Πόλης μοιάζει περισσότερο με αυτή της Τεχεράνης. Στην Πόλη όμως όσο παρατηρείς κάτι, τόσο περισσότερο ανακαλύπτεις διαφορετικές πτυχές κάτω από την επιφάνεια. Στο ισλαμοποιημένο Fatih εκτός από τα ένδοξα χριστιανικά απομεινάρια του παρελθόντος όπως την Παναγία Παμμακάριστο υπάρχει και η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Ποτηρά που πεισματικά αποτελεί την αντίθεση και την ιδιαιτερότητα της συνοικίας. Είχα την χαρά και την τύχη να την επισκεφτώ και δίνοντας το παρών να υπενθυμίσω ότι δεν υπάρχουν ξεχασμένες γειτονιές και εκκλησίες, παρά μόνον η πρόκληση να αντιμετωπίσουμε την λήθη μας.
Η είσοδος του Αγίου Γεωργίου Ποτηρά με τον χαρακτηριστικό και απαραίτητο μαντρότοιχο |
Ενδεικτικός τρόπος του ντυσίματος των γυναικών στο Fatih. Αρκετές από αυτές είναι σχεδόν έφηβες |
Στον κεντρικό δρόμο η μπούρκα, σαν πάνινη φυλακή, κυριαρχεί |
Όμορφη εξωτερική διακόσμηση στην νότια πλευρά του ναού |
Ο πανέμορφος αυλόγυρος μοιάζει αποκομμένος από την σύγχρονη πραγματικότητα της Πόλης και γεννά γλυκές αναμνήσεις περασμένων εποχών... |
...ακόμα και με εικόνες όπως το μικρό κοτέτσι |
Κάγκελα καλύπτουν τα παράθυρα του ναού |
Αναπαράσταση του Χριστού Αντιφωνητού |
Όμορφες Εικόνες διακοσμούν το εσωτερικό της εκκλησίας |
Το εσωτερικό του Αγίου Γεωργίου Αντιφωνητού Ποτήρα |
Εικόνα του Αγίου Σπυρίδωνα |
Επιγραφή που κοσμεί τον προναό του Αγίου Γεωργίου |
Ο όμορφος άμβωνας και το γαλάζιο να κυριαρχεί παντού |
Θεωρώ ότι η ψυχολογική συμπαράσταση για τους εναπομείναντες ανθρώπους εκεί είναι εξαιρετικά μεγάλη μα συνάμα αποτελεί ένα καλό δίδαγμα και για όλους εμάς. Ο συμβολισμός της εκκλησιάς που ακόμα στέκει χάρις στην αυταπάρνηση ορισμένων ανθρώπων και περιτριγυρισμένη απο το βαθύ Ισλάμ, μας υποδεικνύει έντονα ότι ακόμα και στις δύσκολες μέρες που βιώνουμε στην πατρίδα και ενώ όλα δείχνουν να κατηφορίζουν προς την καταστροφή, οφείλουμε να βρούμε τα ψυχικά αποθέματα και να ξεκαθαρίσουμε μέσα μας πως δεν υπάρχει υποταγή και αποδοχή σε τετελεσμένα γεγονότα. Με αυταπάρνηση και όλα τα υπόλοιπα απαραίτητα εφόδια μπορούν να πραγματοποιηθούν τα πάντα. Αρκεί να ξαναβρούμε τον χαμένο, πραγματικό εαυτό μας. Και αυτό όχι μόνο εξαιτίας της ελληνικής πολιτισμικής μας ιδιαιτερότητας, αλλά επειδή αποτελεί επιτακτική μας ανάγκη και λύση του προβλήματος συνάμα.
Ἀναρτήσεις τέτοιου περιεχομένου μοῦ προκαλοῦν μία χαρμολύπη κι ὁ νοῦς μου πάει ἀμέσως σὲ ὅλους τοὺς Ρωμηοὺς καὶ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο ποὺ μάχονται μὲ τὸ...ἀναμενόμενο(;).
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο, Θοδωρή!
Νῖκος
ΥΓ. Αὐτοὶ ποὺ φροντίζουν τὸν ναὸ εἶναι Ρωμηοὶ ἤ Ἀραβόφωνοι; Ὑπάρχουν ὁμογενεῖς μας ἐκεῖ, στὴν μικρὴ Τεχεράνη;
Γειά σου Νίκο και καλή Κυριακή.
ΔιαγραφήΗ πλειοψηφεία των ανθρώπων που διαμένουν και φροντίζουν για τους ναούς είναι αραβόφωνοι χριστιανοί. Ειδικά και σε τέτοιες περιοχές που βρίσκεται ο Άγιος Γεώργιος Ποτηράς. Γενικά δεν πιστεύω οτι στον μαχαλά Τσαρσαμπά, στο Φατίχ θα συναντήσει κανείς αλλόθρησκους κατοίκους.
Οι προσπάθειες που γίνονται κυρίως από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τους υπολοίπους Ρωμείκους οργανισμούς είναι πολλές, μεγάλες και πάντα με έντονη διπλωματική λεπτότητα που απαιτουν οι συνθήκες.
Συχνά ασκείται μεγάλη κριτική για τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όπως π.χ. για το ζήτημα των Αραβοφώνων στις εκκλησίες και τα σχολεία και αυτό είναι κρίμα, με λυπεί και γίνεται κυρίως από ανθρώπους που ομιλούν δίχως να λαμβάνουν υπόψην τους πολλούς παράγοντες αλλά και δίχως όραμα για το μέλλον.
Να είσαι καλά και χαιρετίσματα στα Γρεβενά.
Θοδωρής
Καλημέρα Θοδωρή
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρεις πόσο αγαπώ τις αναρτήσεις σου!
Χίλια ευχαριστώ
Ε.-
΄Οποιος είναι έξω απ΄το χορό πολλά τραγούδια λέει. ΄Ετσι πες, εκ μέρους μου, σ΄αυτούς που ασκούν -μάλιστα! και μεγάλη ε;- άμυαλη κριτική για τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Και εγώ αγαπώ να σας διαβάζω και να βλέπω να συμμετέχετε με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας.
ΔιαγραφήΌσο για τους κριτές, που να τους βρω να τους τα πω. Αναφέρομαι γενικά σε έντυπα στην Ελλάδα, ιδεολογικούς χώρους και κυρίως σε "ειδικούς" μαιντανούς που εμφανίζονται συχνά-πυκνά και παραθέτουν τις γνώμες τους δίχως να έχουν σωστή εκτίμηση των πραγμάτων.
Καλο απόγευμα και να περνάς καλά.
Σ'ευχαριστώ πολύ γι'αυτή την ξενάγηση με υπέροχη μουσική και τραγούδι :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΦανή απο Λάρισα
Να είσαι καλά Φανή μου και σου εύχομαι ένα όμορφο βράδυ Κυριακής
ΔιαγραφήΑγαπητέ μου φίλε Θοδωρή
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάρτηση σου αυτή είναι σημαντικότατη όχι μόνο για τις πληροφορίες της για τον ιστορικό ναό του Αγίου Γεωργίου του Ποτηρά αλλά κυρίως, κατά την άποψη μου, για τα σχόλια σου ως περιπατητή της μαρτυρικής μας Πόλις για τους σχολιαστές δυστυχώς προχείρως,ανιστόρητα και αβίαστα για το παρελθόν και την σημερινή κατάσταση Της. Για την προχειρολογία συμπερασμάτων και ψευτοσχολίων για όλους και για όλα της βασιλεύουσας, από άσχετους με την ιστορία και τα βιοματα των Ρωμιών της Πόλής δεν έχω να προσθέσω τίποτα. Τα είπες όλα εσύ. Θερμά συγχαρητήρια.
Ας μου επιτραπεί να δώσω και εγώ μερικές πληροφορίες για τον ιστορικό τούτο ναό.
Τον ναό ο Σκαρλάτος Βυζάντιος τον ταυτίζει με τον πάλαι ποτέ σπουδαίο ναό του Αγίου Γεωργίου του Συκεώτου.
Ενώ ο Γεδεών αναφέρει ότι ο ναός υπήρχε προ του 1648 και μάλιστα όταν το Πατριαρχείο εκδιώχθηκε από την Παμμακάριστο για να γίνει τζαμί- όπου οι αρχιερείς σκορπήστικαν στις γύρω ενορίες και ο διάκονος Νικηφόρος που είχε την επιτροπεία του θρόνου μετά βίας γλύτωσε βιβλία, λείψανα, εικόνες από την Μονή- δέχτηκε να γίνει Πατριάρχης ο Ιερεμίας και στην αρχή της πατριαρχείας του έμεινε στο πέριξ κτίριο του ναού , ιδιοκτησία της οικογενείας του γραμματέα του Πατριαρχείου και Άρχοντος Λογοθέτου της Μεγάλης Εκκληίας του Γεωργίου Ποτηρά. Τότε και τα γραφεία του σταυρωμένου πατριαρχείου εγκαταστάθηκαν προσωρινά στο μισοερειπωμένο μοναστηριακό συγκρότημα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου της Πέτρας στη θέση Κεσμέ Καγιά στα υψώματα της Ξυλόπορτας και Βαλατά.
Ο σημερινός ναός ανακαινίστηκε το 1998 από τους ευσεβείς αδελφούς Χρ. και Ν. Ελματτζίογλου.
Η επιγραφή που αναφέρεις νομίζω είναι εντοιχισμένη δίπλα σε ένα τεράστιο πυθάρι για τις προσφορές ελαίου των χριστιανών .
Παρόμοια δε εικόνα του Αγίου Γεωργία υπάρχει στο Άγιο Όρος , στο πρωτάτο μαζί με την εικόνα του Άξιον Εστίν.
Ευχαριστώ για την φιλοξενεία.
Γιώργος
Αγαπητέ μου φίλε γειά σου και σε ευχαριστούμε όλοι μας για τις πληροφορίες που μοιράστηκες μαζί μας. Χαιρομαι ιδιαίτερα διότι έχουμε δημιουργήσει εδώ μια μεγάλη και όμορφηπαρέα που ξέρει πότε και τι να γράψει, διαθέτοντας υψηλή ποιότητα.
ΔιαγραφήΣου εύχομαι καλή μέρα και θα μιλήσουμε και πάλι σύντομα.
Χαιρετισμούς, Θοδωρής
ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΘΟΔΩΡΗ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΖΩΝΤΑΝΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΟΤΗΡΑ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣΟΥ ΥΛΙΚΟ ΣΕ ΣΥΝΔΙΑΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΛΕΙΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΟΥ ΜΑΣ ΚΑΝΗ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΘΕ ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΘΕ ΕΚΕΙ ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ ΑΠΟ ΝΕΜΕΑ .ΜΙΧΑΛΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Μιχάλη, καλησπέρα. Χαίρομαι ιδιαίτερα που λαμβάνεις το συναίσθημα σαν να ήσουν εκεί. Αύτο είναι και ένα από τα ζητούμενα των αναρτήσεων.
ΔιαγραφήΝα είσαι καλά, καλό βράδυ και θα τα πούμε σύντομα και πάλι.
Θοδωρής
Θοδωρή, είχα την τύχη νά είμαι κατά τα εγκαίνια, μετά την ανακαίνιση από τούς
ΑπάντησηΔιαγραφήαδελφούς Ελματζίογλου [τούς οποίους ο Πατριάρχης ετίμησε με διάκριση], το έτος 1998.
Θυμάμαι τόν υπέροχο κήπο της εκκλησίας, όπου δόθηκε η δεξίωση μετά την τελετή.Όπως
γράφεις και σύ, είναι ξεκομμένος από τό γύρω περιβάλλον και είναι μία μικρή όαση στην
Πόλη.
Γιά όσους εκκλησιάζονται σημειώνω ότι στόν Άγιο Γεώργιο Αντιφωνητή ό Πατριάρχης
χοροστατεί στην λειτουργία της αποδόσεως της εορτής του Πάσχα [ δηλ.την 39η ημέρα μετά
το Πάσχα ή για την ακρίβεια τήν παραμονή της εορτής της Αναλήψεως ]. Και να σημειώσω
ότι η λειτουργία αυτή είναι ίδια - απολύτως - με αυτή της Αναστάσεως.
Θοδωρή, είσαι ΑΞΙΟΣ γιατί κάνεις γνωστές εκκλησίες της Πόλης που παραμένουν
εντελώς άγνωστες στούς Έλληνες που επισκέπτονται την Πόλη. Καιρός λοιπόν νά αρχίσουν
τις εξερευνήσεις, αφού - μέχρι τώρα - έχεις προσφέρει πλούσιο υλικό και θα βοηθηθούν,
ώστε να γνωρίσουν και τήν άλλη Πόλη, την μη τουριστική.
Πάντα υπάρχει χρόνος.
Με αγάπη, από το Ναύπλιο.
Χρήστο μου θα ήθελα και εγώ να είμαι παρών σε τέτοιες ιδιαίτερες περιπτώσεις, όπως εσύ στα εγκαίνια μετά την ανακαίνηση.
ΔιαγραφήΟι γνώσεις σου είναι πάντα πολύτιμες και ευχαριστώ που συμπληρώνεις και εσύ τις αναρτήσεις με παραλειπόμενες πληροφορίες. Σίγουρα και οι υπόλοιποι αναγνώστες θα τις βρίσκουν πολύτιμες όπως κι εγώ.
Χαιρετίσματα στο Ναύπλιο.
Θοδωρής
Γιά την πινακίδα που βρίσκεται στον πρόναο [προτελευταία στην ανάρτηση]
Διαγραφήθέλω να σημειώσω δυό λόγια :
Στην κατάληξη της φράσης υπάρχει ένα χέρι που δείχνει κάτι προς τα δεξιά.
Δείχνει το σημείο - στό έδαφος - όπου υπάρχει μία τρύπα , στην οποία
ο προσκυνητής έριχνε το λάδι που έφερνε στην εκκλησία [ σύμφωνα με την
προτροπή της επιγραφής :" .......χείρ ιδία το έλαιον ενθάδε χύνων " ]
Ευχαριστώ
Χ.Ι.Δ
Ακόμη μια μικρή μα σημαντική λεπτομέρια. Ευχαριστώ πολύ Χρήστο μου και να είσαι πάντα καλά.
ΔιαγραφήKαλημερα θοδωρη.Ενας θρυλος λεγει οτι το 630 μ.Χ.επι βασιλειας Ηρακλειου,υπηρχε ενας χριστιανος ονοματι Θεοδωρος ,ο οποιος δανειστηκε 50 χρυσα φλουρια απο καποιο Εβραιο.Ο χριστιανος αυτος μεταναστευσε στη Δυση οπου πλουτισε, και φροντισε να αποστειλει στον δανειστη του τα 50 φλουρια [με το νομιμο τοκο]μεσα σε ενα κιβωτιο.Οταν μετα απο χρονια επεστρεψε στην Πολη ,ο Εβραιος γειτονας του τον κατηγορησε οτι δεν του ειχε επιστρεψει τα χρηματα.Τοτε ο Θεοδωρος του ζητησε να λυσουν τη διαφορα τους μπροστα σε μια εικονα, στο ναο που προυπηρχε του σημερινου.Και τοτε ακουστηκε απο το εικονισμα μια φωνη να λεει [Τα εδωκε, τα εδωκε].Γι αυτο καλειται Αντιφωνητης ,διοτι αντιφωνησε, συμφωνα με το θρυλο.Τασος .Θεσσαλονικη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταλαβαίνεις τί κομπίνα στήθηκε ἐναντίον τοῦ φουκαρᾶ Ἑβραίου...
ΔιαγραφήΝῖκος
Χαχα...καραμπινάτη...θυμήθηκα τώρα μια ιστορία που μου έτυχε στην Πόλη, μα θα στην πω άλλη φορά από κοντά.
ΔιαγραφήΚαλό βράδυ Νίκο μου
Πρός nikgre
ΑπάντησηΔιαγραφή===========
Μάλλον στόν φουκαρά ορθόδοξο Θεόδωρο στήθηκε η κομπίνα !!!!!
Πολύ ωραία Θοδωρή και αυτή σου η ανάρτηση, άλλο ένα ωραίο οδοιπορικό. όποτε έρχομαι στην Πόλη μετά το Πατριαρχείο και την βόλτα έξω από Ιωακείμιο πάντα ανεβαίνουμε προς τα πανω και περνάμε μια βόλτα από τον Αντηφωνητή. Μια γειτονιά αν και τελείως πια διαφορετική από το παρελθόν αλλά με το δικό της χρώμα και την γοητεία ανακατεμένα με τα σημάδια του παρελθόντος που κάνουν την βόλτα στο Fatih πραγματική εμπειρία. Κάθε σοκάκι, κάθε στενό έχει την δικιά του ιστορία να σου πει, τον δικό του ήχο να αφουγκραστείς.Οι παλιοί ένοικοι μπορεί να μην είναι πια εκεί, το άποτύπωμά τους παραμένει βαθειά χαραγμένο ακόμη στα καλντεριμια της Πόλης Θοδωρή παρά την φθορά του χρόνου.... και εσύ ώς Νεοπολίτης πια προσπαθείς να τα ανακαλύψεις. Να λοιπόν γιατί ο Πατριάρχης μας λέει ότι η Ρωμηοσύνη στην Πόλη δεν πέθανε, αλλά ανθεί και φέρνει κι αλλο. Να σαι καλά γερός και δυνατός και να μας κρατάς συντροφιά απο την Πόλη των Πόλεων
ΑπάντησηΔιαγραφήΚυριάκο μου, χαίρομαι πάρα πολύ να επισκέπτομαι τέτοιες γειτονιές για πολλούς λόγους, πολλούς από τους οποίους ήδη ανέφερες και εσύ.
ΔιαγραφήΠιο σημαντικό είναι που και εσείς καταλαβαίνετε την σημασία και την ανάγκη προβολής τέτοιων εκκλησιών και σημείων.
Καλό βράδυ από 'μένα και τα ξαναλέμε σύντομα.
Θοδωρής
Καλημερα Θοδωρη.Η περιοχη του Fatih και πιο συγκεκριμενα το Carsamba οπου και βρισκεται ο Αγιος Γεωργιος ο Ποτηρας κατοικειται απο τα φανατικωτερα ισλαμιστικα στοιχεια της Κωνσταντινουπολης, τα οποια μαλιστα εχουν σαν θρησκευτικο ορμητηριο τους το τζαμι Ismail Aga που βρισκεται στη περιοχη.Εξου και η εικονα Τεχερανης που συναντα ο περιηγητης.Ευχαριστω για τη φιλοξενεια.Τασος.Θεσσαλονικη.
ΑπάντησηΔιαγραφήAγαπητέ φίλε παρακολουθώ το blog μετά από υπόδειξη μιας κοινής μας φίλης.Έχω επισκεφτεί μια φορά τη Κωνσταντινούπολη.Χρησιμοποίησα την ιστοσελίδα σου για να υποδείξω ότι τα μουσουλμανικά μνημεία δεν έχουν ανάλογη μεταχείριση στη Ελλάδα ,αρκετά από αυτά έχουν εγκαταλειφθεί στη τύχη τους.Πιστεύω σε μια θάλασσα ειρήνης δυο λαοί που είναι ο λογότυπος στο facebook των MİDİLLİ MÜBADİLİ TÜRKLER.Το μπλοκ σου είναι εξαιρετικά χρήσιμο και κατατοπιστικό για αυτούς που ενδιαφέρονται να μάθουν για τη πόλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΔιαγραφήἈγαπητὲ συναναγνώστη,
ΔιαγραφήΤὰ μουσουλμανικὰ μνημεῖα (προτιμῶ τὸν ὅρο μνημεῖα τῆς ὀθωμανικῆς περιόδου) στὴν Έλλάδα ἴσως νὰ μὴν εἶναι καλοδιατηρημένα. Ἐγώ, βέβαια, δὲν ξέρω τέτοιες περιπτώσεις, χωρίς αὐτή μου ἡ ἄγνοια νὰ ἀναιρεῖ τὸν δικό σας ἰσχυρισμό.
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὸ θέμα μας γνωρίζω τὶς περιπτώσεις τῶν Ἰωαννίνων, τὸ ρολόι τῆς κεντρικῆς πλατείας τῶν Γρεβενῶν (εἶναι καὶ σῆμα κατατεθέν, ἔμβλημα τῆς πόλης), τὸ Ἰμαρὲτ τῆς Κομοτηνῆς (ἀνήκει στὴν Μητρόπολη Μαρωνείας καὶ Κομοτηνῆς), τὸ τζαμὶ στὸ Μοναστηράκι τῆς Ἀθήνας κ.ἀ. Ὅλα τους εἶναι καλοδιατηρημένα καὶ συντηρημένα, ἄν καὶ δὲν τὰ χρησιμοποιοῦσε κάποιος (ἐξαίρεση τὰ Γρεβενά).
Ἀπὸ τὴν ἄλλη οἱ Τοῦρκοι διατήρησαν πλειάδα μνημείων σὲ ἔξοχη κατάσταση ἀλλὰ γιατί. Ὁ λόγος εἶναι ἕνας: μετατράπηκαν σὲ τεμένη. Μποροῦμε νὰ μακαρίζουμε τὸν Μωάμεθ Β' τὸν Πορθητὴ ποὺ ἔκανε τὴν Ἀγία Σοφία τζαμί. Σήμερα, κατὰ πᾶσα πιθανότητα, δὲν θὰ ὑπήρχε! Ὅ,τι ὄμως ΔΕΝ ἔγινε λατρευτικὸς χῶρος τῶν μουσουλμάνων, ἀφέθηκε στὴν μοῖρα του, ἔγινε ἀποθήκη ἤ ἀκόμη καὶ σταῦλος! Δὲν θὰ ξεχάσω μία ἐκκλησία στὸν Πόντο ποὺ ἔχει μετατραπεῖ σὲ βουστάσιο... Ἄν ταξιδέψετε στὴν τουρκικὴ ἐπαρχία, θὰ δεῖτε μνημεῖα βυζαντινὰ να καταρρέουν. Βυζαντινά, ὄχι τοῦ 19ου ἤ ἀρχῶν τοῦ 20ου. Ἔχετε δεῖ πῶς ἔχει γίνει ἡ Μονὴ τῆς Παναγίας Σουμελᾶς; Ἔχετε δεῖ πόσες τοιχογραφίες ἔχουν καταστραφεῖ;
Ἐπίσης στὴν σύγχρονη Τουρκία πολλοὶ ναοὶ διεσώθηκαν/ἀγοράστηκαν μὲ δωρεὲς Ἑλλήνων χριστιανῶν καὶ μὲ τὶς ἀκάματες προσπάθειες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη. Χαρακτηριστικὸ παράδειγμα ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Ποτηρᾶ.
Μὲ αὐτὸ τό..."σεντόνι" θέλω νὰ πῶ ὅτι δὲν εἶναι οἱ καλοὶ Τοῦρκοι κι οἱ κακοὶ Ἕλληνες. Ἁπλῶς οἱ πρῶτοι ἔχουν καλό, πολὺ καλὸ μάρκετινγκ κι ὅταν τεθεῖ τὸ ζήτημα "τουρίστας = χρῆμα", τότε παραμερίζουν ἠλίθιους ἐθνικισμοὺς καὶ λοιπὲς γελοιότητες καὶ καλὰ κάνουν! Ἐδῶ μόλις ὁ δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ὁ κος Μπουτάρης, προσπάθησε νὰ κάνει κάτι παρόμοιο, δηλαδὴ νὰ προσελκύσει Τούρκους τουρίστες, ἔπεσαν ὅλοι νὰ τὸν φᾶνε καὶ νὰ τὸν λένε τουρκόσπορο. Τί νὰ λέμε τώρα...
Φιλικὰ
Νῖκος
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα με τον συναναγνώστη nikgre για τήν συντήρηση τών Οθωμανικών μνημείων
ΑπάντησηΔιαγραφήστην Ελλάδα, προσθέτοντας δύο - επίσης - καλοσυντηρημένα τζαμιά. Αυτό της Χαλκίδος και
των Τρικάλων, το οποίο είναι πανέμορφο. Άν ο "α Κενταύρου" ρίξει μιά ματιά στα Οθωμανικά
μνημεία στό διαδίκτυο , θα διαψευσθεί.
Όσον αφορά τά " περί θαλάσσης ειρήνης " να λείπει τό βίσσυνο !!!
Δεν θά πάρουμε.Και ξέρετε γιατί ; Γιατί κάτω από τίς δύο ανώδυνες λέξεις " θάλασσα
ειρήνης " [ δηλ.το Αιγαίο ] κρύβεται όλη ή παγαποντιά τών Τούρκων. Καί όποιος δεν κατάλαβε,
σημαίνει μοιρασιά του Αιγαίου.
Αυτό το γλυφιτζούρι το προτείνουν - εδώ και πολλά χρόνια - οι Τούρκοι και τώρα
τελευταία - πολύ επίμονα - ο ΥΠ.ΕΞΩΤ.Νταβούτογλου Εφέντης.
Καλόν θά είναι ο " α Κενταύρου " να μήν αναμασά τίς θεωρίες τών γειτόνων, εκτός κι'
αν είναι "νεοοθωμανός" και βρήκε άσυλο κάτω από αρχαιοελληνικό όνομα.
Το Αιγαίο είναι ΕΛΛΗΝΙΚΟ.
Εγώ πιστεύω ότι στο θέμα των μνημείων έχετε όλοι σας λίγο ή πολύ δίκιο και όλοι μας συμφωνούμε σε γενικές γραμμές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον ελλαδικό χώρο, αν και δεν έχω δεί από κοντά σχεδόν κανένα από τα μνημεία της Οθωμανικής περιόδου, πιστεύω ότι η λέξη που ταιριάζει καλύτερα δεν είναι εγκαταλελειμένα αλλά μή αξιοποιήσιμα π.χ. στον τουριστικό τομέα. Ας μην κολλήσουμε στις λέξεις.
Στο ζήτημα της φιλίας και ειρήνης μεταξύ του απλού λαού και φυσιολογικών ανθρώπων σαφώς και λέμε ένα μεγάλο ναι. Στα γεωπολιτικά παιχνίδια, οικονομικά ξεπουλήματα και γιαλαντζί μοιρασιές δεν χρειάζεται καν να δαπανούμε χώρο και χρόνο εδώ.
Θοδωρής
Κάθε φορά που διαβάζω ένα οδοιπορικό σου έχω διπλά συναισθήματα, και χαράς και λύπης. Χαράς γιατί με φέρνεις κοντά σε πράγματα που δεν ήξερα, και λύπης γιατί βλέπω ότι δεν μου φτάνει μια ζωή για να τα δω από κοντά...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά τη συζήτηση για την αξιοποίηση των χριστιανικών μνημείων της Πόλης μέσω της συντήρησής τους, είτε από την πλευρά του τουρκικού κράτους είτε από την πλευρά του ντόπιου ελληνικού στοιχείου, θεωρώ ότι είναι ατέρμονη. Λίγο ως πολύ όλοι καταλαβαίνουμε τους λόγους για τους οποίους γίνεται. Καλό είναι όμως να εστιάζουμε στην ουσία του πράγματος, ότι δηλαδή, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, για τον έναν ή για τον άλλον λόγο, όλοι έχουμε πρόσβαση σε αυτά.
Μπράβο, Θοδωρή για τη δουλειά σου! Ακόμη μια φορά είναι αξιόλογη και εμπεριστατωμένη και εσύ τυχερός που το απόλαυσες ιδίοις όμμασι!
Καλά να περνάς, θα τα πούμε από κοντά!
Να'σαι καλά Μαράκι και ευχαριστώ για τον σχολιασμό. Είναι ωραία που όλοι σας συμμετέχετε στον σχολιασμό.
ΔιαγραφήΤα λέμε σύντομα από κοντά, ανυπομονώ για την συνάντηση του Σεπτεμβρίου
Αντε μπράβο βρε Θοδωρή, τουλάχιστον ειδα πώς ειναι εσωτερικά ο Ι.Ν..
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ηρθαμε στην Πόλη μετά την Παναγία Μουχλίου ανηφορίσαμε και με λίγο κόπο βρήκαμε τον Άγιο Γεώργιο τον Αντιφωνητή. Αλλά ο απρόθυμος (μην πω αγενής) φύλακας μας έδιωξε κακήν κακώς... Και μετά την επιστροφή απο την Παμμακάριστο επιχειρήσαμε 2η φορά να μπούμε αλλά πάλι "φάγαμε πόρτα" που λένε...
Καλή συνέχεια
Γιώργο καλησπέρα και έχεις δίκιο οτι θέλει λίγο κόπο να βρεις τον Αγιο Γεώργιο χωμένο μέσα στα στενά. Εύχομαι την επόμενη φορά να σταθείς τυχερότερος και εισέλθεις και εσύ στο εσωτερικό του ναού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλούς χαιρετισμούς και καλό βράδυ. Θοδωρής
Δεν είμαι καθόλου βέβαιος για το μεταβυζαντινό του μνημείου. Αν και περισσότερο σε μικρός ναός μου κάνει η τοιχοδομία του δείχνει παλαιότατη με κάποιου είδους επισκευές. Ίσως να είναι και υστεροβυζαντινός ο Ναός. Έχω περπατήσει και εγώ σε γειτονιές περί την Παμμακάριστο και Παντοκράτορος όπου η μπούρκα ήταν συχνό φαινόμενο. Μου είχε όμως κάνει εντύπωση που σε μια μουσουλμάνα με πλήρη "εξάρτηση" που συνήντησα, με κατηύθυνε στο μνημείο της Παντοκράτορος μόνο όταν είπα το κιλισέ ενώ αντίθετα όταν χρησιμοποίησα το ισλαμικό όνομα αγνοούσε. Λες και στην συνείδησή τους δεν τα θεωρούν δικά τους μνημεία.
ΑπάντησηΔιαγραφή