Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Κρυμμένα μυστικά Κωνσταντινούπολης

Υπάρχει κάτι μαγικό στην Πόλη και από την πρώτη στιγμή που βρέθηκα εδώ, μου πλάνεψε την καρδιά και την σκέψη. Αυτό δεν είναι ούτε οι εμπορικοί της δρόμοι με την πολυκοσμία, ούτε οι κεφτέδες και τα κεμπάπ, ούτε τα δερμάτινα και οι ναργιλέδες. Αυτή η, αρχικά απροσδιόριστη, μαγεία οφείλεται στην Ιστορία και στα Ιερά χώματα τούτης της γής και κάθε φορά που προσπαθώ να συλλάβω στην σκέψη μου την Κωνσταντινούπολη σαν έννοια, κυριεύομαι από δέος και ρίγη συγκίνησης. Μια βροχερή και παγερή μέρα σαν κι αυτή αποφάσισα να έρθω σε άμεση επαφή με τα χώματα των προγόνων μας καθώς θέλησα να εισέλθω στα υπόγεια και κρυμμένα μυστικά της Κωνσταντινούπολης.
Η Ιστορία της Βασιλεύουσας ξετυλίγεται συνεχώς μπροστά στα μάτια μου και στην ιστορική χερσόνησο συναντώ συχνά πολλά τέτοια στοιχεία. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι το τμήμα του Ιπποδρόμου και συγκεκριμένα αυτό των πεσσών που στήριζαν την Σφενδόνη, το μέρος που βρισκόνταν η στροφή του Ιπποδρόμου.
Ότι απόμεινε από τον, άλλοτε, κολοσσιαίων διαστάσεων Ιππόδρομο. Εδώ οι πεσσοί που στήριζαν την Σφενδόνη
Είσοδος στοών που δυστυχώς έχουν σφραγισθεί
Ότι υπάρχει όμως πάνω στους δρόμους της Πόλης, υπάρχει και κάτω από αυτήν και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Δεν μπορείτε να νοιώσετε τον ενθουσιασμό μου καθώς ανακάλυπτα καινούριες υπόγειες δεξαμενές με κίονες και αυθεντικά ψηφιδωτά από εκείνες τις ένδοξες εποχές του Βυζαντίου, όπου η Πόλη ήταν το αδιαμφισβήτητο κέντρο του κόσμου.
Μία υπέροχη κιστέρνα από το παρελθόν...
...απευθείας μπροστά στα μάτια μου
Κοίταξα για λίγο το λιγοστό νερό που είχε απομείνει σε μία γωνία και διαπίστωσα πως η κιστέρνα δεν ήταν ικανή να συγκρατήσει την ορμή μου να έρθω σε επαφή με την υπόγεια Βασιλεύουσα. Η περιπλάνηση εξάλλου είχε μόλις αρχίσει...
Υπήρχε ακόμα νερό στην υπόγεια κιστέρνα
Συνέχισα λοιπόν την εξερεύνηση και διαρκώς κατέβαινα όλο και περισσότερο στα έγκατα της Πόλης. Μετά από λίγο ψάξιμο και περίπου 5 μέτρα από την επιφάνεια του δρόμου είχα την χαρά να ανακαλύψω αυθεντικά ψηφιδωτά περασμένων χιλιετιών!

Τα ψηφιδωτά αυτά αποτελούν τμήμα από το πάτωμα του τεραστίου συγκροτήματος που κατείχε την ονομασία Ιερόν Παλάτιον και περιλάμβανε αμέτρητους χώρους με κτίρια, διαμερίσματα, στοές, στρατώνες, δρόμους, παλάτια, λουτρά, εκκλησίες, αυλές, στάβλους και κήπους.
Τι μεγάλη συγκίνηση και θαυμασμός να ακουμπώ ψηφιδωτά πατώματα από το Ιερόν Παλάτιον...

...και να περπατώ εκεί που κατά το παρελθόν είχαν περπατήσει Βασιλιάδες, Πατριάρχες και Αυτοκράτορες ...
...και παρότι στα έγκατα της γής, εγώ να νοιώθω σαν στον Παράδεισο







Η κατηφόρα δεν είχε σταματημό και θα ήμουν γύρω στα 7 μέτρα κάτω από την επιφάνεια όταν διαπίστωσα ότι βρισκόμουν στην είσοδο μιάς υπόγειας εκκλησίας! Στην αρχή έμοιαζε απίστευτο μα όντως μπροστά μου βρίσκονταν πιθανόν η λεγόμενη Τρίκογχος ή ένα τμήμα από την εκκλησία της Παναγίας Οδηγήτριας. Τα συναισθήματα ενθουσιασμού από την κιστέρνα και τα ψηφιδωτά, μετατράπηκαν σε συναισθήματα δέους και ταπεινότητας. Περιεργάστηκα κάθε γωνιά του ναού και κάθε σημείο είχε κάτι να μου εκμηστηρευτεί. Φαντάστηκα στις κόγχες υπέροχες νωπογραφίες με μορφές Αγίων και με την φαντασία του μυαλού μου "ταξίδεψα" μερικές χιλιάδες χρόνια πίσω, όταν εδώ τελούνταν Θείες Λειτουργείες και πιστοί προσέρχονταν με ευλάβεια.
Ανακαλύπτοντας την εκκλησία στα έγκατα της Πόλης. Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν τα συναισθήματά μου

Στα μάτια μου παρουσιάστηκαν Εικόνες Αγίων που με κοιτούσαν στοργικά
Πρόσωπα Αγίων που δακρύζουν για την ξεχασμένη εκκλησία στα έγκατα της γης
Καθώς ετοιμαζόμουν να ανηφορίσω για την επιφάνεια της Πόλης, το βλέμμα μου έπεσε στα αριστερά του ναού και αμέσως η ματιά μου άστραψε....υπήρχε Άγιασμα στον ναό και ακόμα δεν είχε στερέψει! Πάνω από το Άγιασμα....μιά νωπογραφία με το μάτι κάποιου Αγίου ή Αγίας στραμμένο πάνω μου, ήταν σαν μου έλεγε: "Όσο δεν θα στερεύει η Πίστη των ανθρώπων, δεν θα στερέψει και τούτο εδώ το Άγιασμα". Έκανα τον Σταυρό μου, προσευχήθηκα και άρχισα να ανεβαίνω προς τα πάνω, προσπαθώντας να ταξινομήσω τα συναισθήματα και τις σκέψεις μου.
Το αστείρευτο Άγιασμα της Παναγίας

Η τοιχογραφία πάνω από το Άγιασμα που με καθήλωσε
Είχα ήδη συγκλονισθεί από όσα είχα ζήσει τις τελευταίες ώρες και σκέφτηκα να επιχειρήσω μια τρίτη απόπειρα εξερεύνησης στην κάτω πλευρά της Πόλης. Φόβος να βρεθώ και πάλι κάτω από την επιφάνεια δεν υπήρχε. Εξάλλου αν είναι μείνω για πάντα κλεισμένος στα έγκατα της γής...τότε τουλάχιστον σε τούτα τα ευλογημένα χώματα της λατρεμένης μου Πόλης.
Δεν πέρασαν παρά κάμποσα λεπτά και βρέθηκα να κατηφορίζω ακουμπώντας τοιχώματα του βυζαντινού Παλατιού και τις αισθήσεις μου σε πλήρη έξαψη. Είχα εισέλθει στο εσωτερικό του Παλατιού της Μαγναύρας! Λίγο πριν βρεθώ στις κεντρικές αίθουσες, είδα μέσα από μια μικρή πύλη ένα φως. Η φαντασία μου οργίασε και νοερά πέρασαν από τον νού μου εικόνες ονειρεμένες. Φαντάστηκα περνώντας την είσοδο του παλατιού, τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο να στέκει απέναντί μου, καθισμένος στον χρυσό θρόνο του, που δεξιά και αριστερά ήταν διακοσμημένος με λέοντες. Και εκείνος φορώντας το βασιλικό στέμμα του να μου αποκρίνεται: "Διες τριγύρω..... εδώ βρίσκεται η αληθινή Πόλη! Εδώ χτυπούσε, χτυπά και θα χτυπά αιώνια η καρδιά της Βασιλεύουσας, όχι εκεί πάνω. Εσύ αξίωσες να φτάσεις ως εδώ. Μείνε μαζί μας για όσο θελήσεις... ", μου αποκρίθηκε και τον περιτριγύρισαν μαυροφορεμένες Άγιες σκιές, βυζαντινοί στρατιώτες και Πατριάρχες που λιβάνιζαν το Ιερόν Παλάτιον κρατώντας θυμιατά....
Λίγο πριν εισέλθω στο Παλάτι και συναντήσω νοερά τον Αυτοκράτορα
Σε Ιερά Παλάτια η φαντασία οργιάζει και ο θρύλος συναντά την πραγματικότητα


Δεν ξέρω πόσην ώρα ονειροπολούσα, συνομιλώντας με Αυτοκράτορες και παρατηρώντας σκιές να περιτριγυρίζουν το παλάτι. Εξαιτίας της βροχής κάποια χώματα έπεσαν στο δάπεδο και ο ήχος με επανέφερε στην πραγματικότητα. Είναι να μην το χάσεις το μυαλουδάκι σου όταν βρίσκεσαι μέτρα κάτω από την γη και θαυμάζεις θαμμένα παλάτια;
Το φώς που έρχονταν από τον δρόμο και με προσδιόριζε για το βάθος που βρισκόμουν
Το ταβάνι του Παλατιού. Κλασσική βυζαντινή κατασκευή
Ο ήχος των χωμάτων που κατέρευσαν, με επανέφερε στην πραγματικότητα
Περιπλανόμενος στα έγκατα της Πόλης και θαυμάζοντας τις κατασκευές των προγόνων μας
Πίσω από τις καλυμμένες πύλες υπάρχουν δίοδοι που οδηγούν σε δαιδαλώδεις στοές
Το παλάτι εκτός από το δωμάτιο του θρόνου, διέθετε αίθουσες, αυτοκρατορικά υπνοδωμάτια εως και εκκλησία, την Αγία Χριστίνα! Προφανώς επικοινωνούσε με άλλα κτίρια, βιβλιοθήκες και κήπους με υπέροχες αυλές.
Σταυροί στα έγκατα της γης
Πιθανόν παράθυρο που χρησίμευε σαν σύστημα εξαερισμού
Είναι δυνατόν να μην νοιώθει κανείς τεράστιο δέος περπατώντας στην αίθουσα του Παλατιού;


Μια τελευταία ματιά πριν αποχαιρετίσω τον υπόγειο βυζαντινό κόσμο
Δεν ξέρω ακριβώς πόσες ώρες έμεινα στον χώρο του παλατιού. Με τόσες ώρες περιπλάνησης, ανεπανάληπτους θυσαυρούς και μοναδικά συναισθήματα...τα είχα ψιλοχάσει. Ανηφορίζοντας τα μικρά σκαλοπάτια για τον επάνω κόσμο, στάθηκα και έριξα μια τελευταία ματιά σε τούτη την ανεπανάληπτη μυστική διάσταση του Βυζαντίου. Βγαίνοντας στον δρόμο επανήλθα στην πραγματικότητα από τα κορναρίσματα των αυτοκινήτων και την βαβούρα. Ένας σερβιτόρος πέρασε δίπλα μου μαζί με έναν άλλον που κρατούσε μια πιατέλα κεμπάπ. Βλέποντας με να περπατώ αργά και σαν να μην ξέρω από εκείνα τα μέρη, θέλησε να με πιάσει πελάτη. Τον κοίταξα στα μάτια μα δεν του αποκρίθηκα, παρά συνέχισα τον δρόμο μου σκεφτόμενος όλα όσα είχα δεί τις τελευταίες ώρες. Ο σερβιτόρος γρήγορα με ξέχασε αφού το επόμενο ζευγάρι πελατών είχε έρθει ήδη στην αγκαλιά του, αναζητώντας αυτό που αποζητούν οι περισσότεροι τουρίστες. Τελικά το να νοιώθει και να καταλαβαίνει κανείς τι πραγματικά είναι η Κωνσταντινούπολη και τι Ιερά χώματα πατούμε, δεν είναι μόνον χαρά και τύχη...είναι ευλογία.

80 σχόλια:

  1. Τι θησαυρός!!! τι έμπνευση!
    Πώς βρέθηκες εκεί; Πραγματικά ιερά χώματα...
    Η Ρωμιοσύνη δεν θα λείψει από κεί, βαρύ φορτίο η κληρονομιά της, μα έχει σίγουρα μέλλον.
    Πόπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Περπάτησα μαζί σου.....τι θάμβος, τι μεγαλείο...!!!!
    Πίστευα ότι είχαν γκρεμίσει το Ιερόν Παλάτιον, χτίζοντας το Τοπ Καπί. Πού να σκεφθεί κανείς ότι βρίσκεται θαμμένο. Αν μπορείς πες μας περισσότερα γι' αυτό...
    Σ΄ευχαριστώ για όσα μοιράζεσαι μαζί μας
    Καλή δύναμη
    Σόφη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τί ὀμορφιὰ εἶναι αὐτή, τί ὡραιότητα! Μαγεύτηκα...
    Μπράβο, Θοδωρή!
    Ἐλπίζω, ὅταν ξαναέρθω στὴν ΚΠολη, νὰ μπορέσεις νὰ μὲ ξεναγήσεις!

    Νῖκος

    ΥΓ. Οἱ Τοῦρκοι τὸ διαμόρφωσαν σὲ μουσεῖο; Πόσο τὸ εἰσιτήριο; Σὲ ρωτῶ, γιατὶ ἄκουσα κάτι τιμὲς ποὺ μοῦ ἔπεσαν τ' αὐτιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χρήστος Ι.Δρούγκας10 Απριλίου, 2013 02:36

    Θοδωρή μου, ΜΠΡΑΒΟ, η καλλίτερή σου ανάρτηση μέχρι σήμερα.Μας μάγεψες αυτή τη νύκτα!!!!!
    Σε ζηλεύω......
    Πηγαινοέρχομαι 20 χρόνια [36 φορές] στήν ΠΌΛΗ και δεν κατάφερα να κάνω αυτό που τώρα
    ζηλεύω. Να μπω στό Ιερό Παλάτιο. Όλο από κοντά και γύρω-γύρω.Τίποτα το ουσιαστικό. Άκούω
    συνεχώς για τά υπόγεια της ΠΟΛΗΣ, γιά τους θησσαυρούς που κρύβουν αυτά, γιά την πολιτική
    των Τούρκων [της μή προβολή των] και τόσα άλλα.Ποτέ όμως δεν είδα μία φωτογραφία. Έπρεπε να έλθει ένας Θοδωρής στην ΠΟΛΗ για να δουν το φως του.....διαδικτύου !
    ΜΠΡΑΒΟ και πάλι ΜΠΡΑΒΟ.
    Άντε, και στα υπόγεια της......Αγιά-Σοφιάς!!!!!
    Χαιρετισμούς από το Ναύπλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν υπάρχει σχόλιο αγαπητέ μου Θοδωρή.
    Όλα τα είπες εσύ και μετά δακρύων τα διάβασα... συνοδευόμενα από την υπέροχη μουσική σου.
    Τριανταπέντε χρόνια ταξιδεύω, διαβάζω...διαβάζω...,ακούω..ακούω... για την Ιερή Πόλη που ξεδιψάει την νοσταλγία μας,στα Ιερά αγιάσματα Της και θεραπεύει τις πληγές των δεινών του παρελθόντος μας με το Ιερό Νερό της Μπαλουκλιώτισσας, αλλά δεν θυμάμαι άλλο κείμενο που διάβασα και αισθάνθηκα τόοοοοοσο κοντά να περιφέρομαι και μετά να συνδιαλέγομαι δίπλα στις σκιές των προγόνων μου, στα Ιερά χώματα και ερείπια των Μονών και παλατιών Της.
    Ειλικρινά σε ΘΑΥΜΑΖΩ και είμαι υπερήφανος που είσαι.... ο Ρωμιός, ο πολύτιμος συνοδοιπόρος,συντοπίτης, συνοσταλγός του παρελθόντος της πόλης των πόλεων και ζεις και υπάρχεις και συλλειτουργείς με τους εναπομείναντες φύλακες του ιστορικού παρελθόντος και παραδόσεων Πολίτες,.....εκεί που σε έταξε η Θεία Πρόνοια.
    Πάντα φίλος σου
    Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πραγματικά έμεινα ΑΦΩΝΟΣ διαβάζοντας την ανάρτησή σου!!!

    Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο με ενθουσίασες. Και να σου πω και την αμαρτία μου, διαβάζοντάς σε θυμήθηκα κάτι που μου ειχε πει ο φύλακας της Παναγίας Μουχλίου και γω δεν τον πολυπίστεψα. Αλλά μετά απο αυτές τις φώτο και την περιγραφή σου στα υπόγεια και τις στοές, πιστεύω πως όντως υπάρχει το τουνελ που μου ειπε και οτι συνδέει την Παναγία Μουχλίου με την Αγια Σοφιά...

    (Έιχες γράψει γαι την Παναγια Μουχλίου:Σε μιά γωνιά ανακάλυψα και κάτι σκαλοπατάκια που κατέβαιναν αρκετά κάτω στο εσωτερικό του ναού.Δεν με άφησαν όμως να κατέβω.Ίσως να πρόκειται για παλιό Άγιασμα ή κάτι άλλο.). Τουνελ ητανε Θοδωρή. Μας άφησαν και κατεβήκαμε 5-6 σκαλία σε ένα πολύ στενό μονοπάτι που μετα ήτανε σφραγισμένο.

    Σε ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη ανάρτησή σου. Όπως ειπε και προηγουμένως ο φίλος ίσως η καλύτερή σου! Τέτοιες περιγραφές πιστοποιούν ότι η Πόλη είναι μυθική, ειναι τόπος λατρείας!!!

    Χαιρετώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. τι υπεροχο αρθρο!με επιασες αδιαβαστο...θα ηθελα πολυ να μαθω πού βρισκεται η κινστερνα που περιγραφεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το καλύτερο που έχεις γράψει μέχρι σήμερα!!!! Μπράβο σου! Θα το καταλάβεις κι εσύ όταν διαβάσεις τα σχόλιά μας! Μπράβο, Θοδωρή! Ό,τι έχουμε διαβάσει σε βιβλία και μόνοι μας σχηματίζαμε δικές μας εικόνες, τώρα πήραν σάρκα και οστά. Λυπάμαι μόνο που δεν ήμουν κι εγώ εκεί...
    Ετοίμασε κάτι καλό και για την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου... Θα τα πούμε ξανά, και από κοντά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θέλω να σας πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους σας για όσα υπέροχα γράψατε. Και εγώ δεν έχω λόγια για να περιγράψω πόσο καλοί φίλοι είστε όλοι σας, ούτε να βρω απαντήσεις στα σχόλιά σας. Κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία να τα πούμε όλοι μαζί, νοιώθω υπέροχα. Να είστε όλοι καλά και να τα λέμε συχνά.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μπράβο Θοδωρή! Δεν είναι μόνο η αξία των κρυφών μυστικών, αλλά και πώς τα προσεγγίζεις και τα παρουσιάζεις. Βάζεις ψυχή και τα ζωντανεύεις ..... σα να βαδίζουμε πλάι σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δημήτρη να πούμε όμως και την αλήθεια....αν δεν είχα και 'σενα δεν θα τα είχα βρεί αυτά. Να είσαι καλά που μου τα έδειξες και για τις πολύτιμες πληροφορίες.
      Πολλά φιλιά στην Αλεξανδρούπολη και στην οικογένειά σου.
      Καλό βράδυ
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  11. mprabo...siginithika...se euxaristo gia auta pou matheno

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Οπως παντα γλαφυροτατος ταξειδευτης στο μαγικο κοσμο της Πολης....
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΜΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΡΥΜΕΝΗ ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΣΑΣ....
    ΚΑΙ Η ΟΛΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ..
    ΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΑΝ ΤΟ ΙΔΙΟ Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΘΑ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΟΥΣΕ .....ΤΑΣΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΑΓΑΠΗΤΕ ΘΟΔΩΡΗ ΔΕΝ ΕΜΕΙΝΑΝ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ ΤΑ ΕΓΡΑΨΑΝ ΟΛΑ ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΟ ΣΧΟΛΙΑΣΤΕΣ ΟΝΤΩΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΩΡΑΙΟΤΕΡΕΣ ΣΟΥ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΜΠΡΑΒΟΣΟΥ ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΕΤΣΙ ΑΡΓΗΣΑ ΝΑ ΣΟΥ ΓΡΑΨΩ ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΕΜΕΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μπορεί να ξέρω την Πόλη απ΄έξω,
    αλλά κάθε φορά που διαβάζω τις αναρτήσεις σου, με ταξιδεύεις.
    ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ! ΜΠΡΑΒΟ Θοδωρή !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ευχαριστώ πολύ Μιχάλη και φυσικά δεν πειράζει που δεν γράφεις συνεχώς μηνύματα. Η ανάρτηση ήταν όντως πολύ δυνατή καιτην απόλαυσα κι εγώ ο ίδιος τρελά.
    Σιδέρη να φανταστείς εγώ ταξιδεύω και ονειροπολώ διπλά. Μια καθώς επισκέπτομαι τα ιδιαίτερα σημεία της Πόλης και μια που τα γράφω.
    Να είστε όλοι καλά και θα τα ξαναπούμε σύντομα.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δέσποινα Βασιλειάδου15 Απριλίου, 2013 06:14

    Θοδωρή μας ταξίδεψες μέσα στους θρύλους και στις παραδόσεις μ' ένα μοναδικό τρόπο.
    Ανάλογα συναισθήματα ένιωσα πριν τρία χρόνια όταν περιδιαβαίναμε την περιοχή από την Αγία Σοφία προς το ανάκτορο της Μαγναύρας. Στο πίσω μέρος ενός καταστήματος χαλιών μέσα από ένα άνοιγμα, μια σκάλα μας οδήγησε στις υπόγειες στοές, στις αίθουσες του παλατιού.
    Τι συγκίνηση... Όσα κι αν χαλάσουν πάντα κάτι μένει...
    Στην έξοδο των στοών συναντήσαμε σιδηρουργούς που έκοβαν και συγκολούσαν τα σίδηρα δημιουργώντας κιγλιδώματα. Τις διπλανές αίθουσες τις χρησιμοποιούσαν ως αποθηκευτικούς χώρους. Πώς είναι δυνατόν!Γιατί τόση αδιαφορία!!! Φαίνεται δεν ήρθε ακόμα η ώρα να το αξιοποιήσουν τουριστικά.
    Η εκπληξή μου ήταν μεγαλύτερη όταν συνηδοτοποίησα ότι και πολλοί Ρωμιοί δεν γνώριζαν την ύπαρξή του.
    Αχ αυτά τα υπόγεια και τα ανώγεια της Παλιάς Πολης... περικλείουν τόση ιστορία!
    Καθώς περιδιαβαίνεις την εντός των τειχών Πόλη νιώθεις ότι βάζεις τα δάχτυλα επί των τύπων των ήλων, πατάς στα χνάρια -αλλού αχνά, αλλού δυνατά- της ιστορίας.
    Κι όμως την εγκαταλείψαμε. Πόσοι Ρωμιοί έχουν απομείνει;
    Στο Κοντοσκάλι, στην κατηφοριά του Παλατιού, στην ακμάζουσα κάποτε Ρωμαίικη Κοινότητα, έχει απομείνει μόνο μια Ρωμιά που γεννήθηκε και μεγάλωσε εκεί. Σίγουρα τα πράγματα δεν ήταν εύκολα...
    Θοδωρή, καλημέρα από τη Βλάγκα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλημέρα Δέσποινά μου! Πολύ χάρηκα που σε διάβασα. Έτσι όπως τα λές είναι. Αρκετή άγνοια,πρωτοφανής αδιαφορία και εγκατάλειψη και μόνον στον βωμό της τουριστικής εγκατάλειψης και του χρήματός θα υπάρξει κάποια κινητικότητα, προβολή και αξιοποίηση.
    Όσο για την δημογραφική συρρίκνωση γενικά όσο και ειδικά περιοχών σαν την Βλάγκα...τι να πω; Μάλλον δεν θα τελειώσω ποτέ το σχόλιο αυτό, αν ξεκινήσω να γράφω.
    Πολλά χαιρετίσματα και θα περιμένω νέα σου.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ΕΥΓΕ! ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΕΥΓΕ!! ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Τελικά το να νοιώθει και να καταλαβαίνει κανείς τι πραγματικά είναι η Κωνσταντινούπολη και τι Ιερά χώματα πατούμε, δεν είναι μόνον χαρά και τύχη...είναι ευλογία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Υ Π Ε Ρ Ο Χ Ο !!!

    Θ Ε Ϊ Κ Ο !!!

    Ο Ν Ε Ι Ρ Ο !!!

    Μ Α Γ Ε Ι Α !!!

    Θ Α Υ Μ Α !!!

    Ε.-

    Σ΄ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΒΑΘΟΥΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΩΡΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ ευχαριστώ από καρδιάς για όλα όσα γράφεις, τόσο εσύ όσο και οι υπόλοιποι. Με τέτοια συμπαράσταση παίρνω κουράγιο και έμπνευση για την συνέχεια.
      Να ξέρεις ότι αυτή η περιπλάνηση και η ανάρτηση με έπηρέασε πάρα πολύ. Βγαίνοντας από τα έγκατα της γής δεν ήμουν ο ίδιος. Είναι σαν κάτι να μπήκε μέσα μου και να με συντροφεύει από τότε ή σαν κάτι από εμένα να έμεινε εκεί για πάντα, παρέα με τον νοερό μου Αυτοκράτορα και τις υπόλοιπες μορφές που ένιωσα να με περιτριγυρίζουν.
      Είναι Ευλογία που ήρθα σε άμεση επαφή με την Θεοφύλαχτη....
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  22. Kαλή συνέχεια στην πολύ όμορφη απόπειρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ρίγη συγκίνησης και δέος μεπιασαν διαβάζοντας την αναρτηση με τις υπέροχες φωτογραφίες....
    Ενιωσα ό,τι για μια στιγμη ήμουν εκεί..
    Τα θερμά μου συγχαρητήρια στην υπέροχη δουλεια που κανεις,θα περιμένω με αγωνία κάθε φορά τα νέα σου απο την Πόλη, των Πόλεων..
    Ευχαριστώ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλή μου Τάνια, σε ευχαριστώ κι εγώ για το σχόλιο σου.
    Χαίρομαι που έστω για λίγο ένιωσες τα συναισθήματα που ένοιωσα κι εγώ όταν βρέθηκα στα έγκατα της Πόλης. Νοιώθω πολύ όμορφα από την προσπάθεια να μεταφέρω όσο πιο παραστατικά μπορούσα, αυτά που έζησα.
    Ελπίζω να τα λέμε συχνά εδώ.
    Πολλούς χαιρετισμούς από την Πόλη.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Θοδωρή ευχαριστούμε πολύ που φέρνεις στο φως άρωμα από τους χαμένους μας θησαυρούς. Αλήθεια, τα μέρη αυτά αν και άγνωστα στο μέγα πλήθος και στα τουριστικά γραφεία είναι επισκέψιμα; δηλαδή μπορεί κάποιος επισκέπτης στην Πόλη, αν το θελήσει να μπορέσει να τα δεί;
    Θα με ενδιέφερε η γνώμη σου γιατί σε λίγες μέρες θα επισκεφθούμε την πόλη και αν μπορούσες να μας βοηθήσεις, να μας συνοδεύσεις ή ...οτιδήποτε άλλο - για να πέρναμε και εμείς δόση από αυτή την απόκοσμη - μα ελληνικη - αίσθηση.
    Ευχαριστώ Θανάσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θανάση μου καλησπέρα και ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Υπάρχουν πάρα πολλά μέρη που είναι επισκέψιμα και σχετικά άγνωστα στην Πόλη. Απλά περιμένουν τους ενδιαφερόμενους και λάτρεις της πραγματικής Πόλης να τα επισκεφτούν.
      Στείλε μου μήνυμα στο e-mail αν θες και τα λέμε εκεί πιο λεπτομεριάκα και με την ησυχία μας.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  26. Αγαπητέ Θοδωρή
    Είμαι και εγώ ένας από τους "θαμώνες" της όμορφης Πόλης....αλλά δεν έχω λόγια να σε συγχαρώ για το υπέροχο blog σου και τα ''ταξίδια'' σου που μας παρασύρουν!! Λίγους μήνες πριν επιχείρησα το ίδιο (αφού αποκόπηκα από το group μου) και αισθάνθηκα "περήφανα" που έστω εντόπισα τα υπολείμματα του Ιπποδρόμου. Με μεγάλη μου απογοήτευση δεν κατάφερα να εντοπίσω δίοδο (κάθοδο) στα έγκατα, νόμιμη ή παράνομη...Δημοσίευσα κάποιες εξωτερικές τότε φωτογραφίες στο "Πόσοι Έλληνες είμαστε από την Κωνσταντινούπολη" αλλά η πικρία της αποτυχίας (παρά τα like) να γνωρίσω την Πόλη σε βάθος παρέμεινε στην ψυχή μου. Καταλαβαίνεις λοιπόν τον ενθουσιασμό μου, όταν βρήκα την πληροφορία στην σελίδα σου!!!
    Σε παρακαλώ ΘΕΡΜΑ (όπως και πολλοί άλλοι είμαι σίγουρος) να μας δώσεις πληροφορίες πρόσβασης για την απίστευτη αυτή περιήγηση σου... Σημεία εισόδου, προσβασιμότητα κ.α. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΗΝ ΑΜΕΛΗΣΕΙΣ θα στο χρωστάμε! Και πάλι ένα μεγάλο ευχαριστώ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Δεν ξέρω αν βοηθάει αλλά έχει ενδιαφέρον: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=87VK0Ec_Op4

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στέλιο μου καλησπέρα και σε ευχαριστώ πολύ για τα πολλά και καλά σου λόγια. Ευχαριστώ και για τον σύνδεσμο, όσοι δεν το έχουν παρακολουθήσει θα το βρούν ενδιαφέρον σίγουρα.
      Στείλε μου ένα μήνυμα στο e-mail μου και θα μιλήσουμε και εκεί για τις απορίες σου.
      Χαιρετισμούς από την Πόλη.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  28. Έκτακτο! Συγκινητικό καί ιδιαιτέρως ενημερωτικό!!!!! Ευχαριστώ!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Έχω κατέβει μέχρι την κιστέρνα.Που να ήξερα?
    Σε καταπλημμυριζουν συναισθήματα και αναμνήσεις κρυμμένα κάπου στο μυαλό από τότε που μαθαίναμε ιστορία και θρησκευτικά στο Δημοτικό και είναι πανέτοιμα να αναβλύσουν με πρώτη ευκαιρία.Νοιώθεις ότι έχεις ζήσει μια περίοδο της ζώης σου σαυτό τον τόπο!
    Παναγιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Μπραβο για τη δουλειά που κάνετε.Ξανά μπράβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Μιλτιάδη μου. Τα λόγια σας είναι ένα επιπλέον κίνητρο ώστε να συνεχίζω με το αστείρευτο μεράκι και συνέπεια.
      Οι περιπλανήσεις και η επαφή με την Πόλη συνεχίζονται και χαίρομαι που ορσμένοι, όπως και εσύ, έχουν την ποιότητα και δείχνουν την διάθεση να με ακολουθούν και να βλέπουν την εικόνα μιας Πόλης δίχως να μένουν μόνο στα στερεότυπα που συναντά κάποιος ως επισκέπτης.
      Πολλούς χαιρετισμούς στην Λάρισα.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  31. Βλέπω της εικόνες και συγκινούμε και ακούω και την υπέροχη μουσική
    Και θυμάμαι τη συχωρεμένη μου μάνα έφυγε το1922 ήταν τότες 9 χρονών
    Και καταγόταν από το κατικη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. ΑΠΛΑ ΥΠΕΡΟΧΟ.ΠΕΡΠΑΤΗΣΑ ΜΑΖΙ ΣΟΥ. Σ'ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Υπέροχο, να'σαι καλά!

    Κι'εγώ ομολογώ πως νόμιζα πως με το χτίσιμο του Τόπ Καπί χάθηκε κάθε ίχνος του Ιερού Παλατίου.

    Προφανώς οι Τούρκοι έχουν κάθε λόγο να μην το αξιοποιποιούν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Στέλιο και ευχαριστώ για την συμμετοχή και την επικοινωνία.
      Θέλω να προσθέσω οτι γενικά στα περισσότερα σημεία της Πόλης υπάρχουν τέτοια ευρύματα. Κυριολεκτικά στην Πόλη κάθετι χτίζεται πάνω στο ήδη υπάρχον. Όπου κι αν σκάψει κανείς, πάντα κάτι θα βρεί.
      Το ίδιο συμβαίνει με τόσες άλλες πυκνοκατοικημένες πόλεις. Για παράδειγμα στην Αθήνα, λίγα μόλις μέτρα κάτω από την επιφάνεια, υπάρχουν τόσα σπουδαία αρχαιολογικά ευρύματα και που για αρκετούς λόγους δεν αξιοποιούνται.
      Στην Πόλη αξιοποιείται οτιδήποτε έχει οικονομικό αντίκτυπο και ένας σημαντικός λόγος που δεν έχει γίνει αυτό για το παλάτι της Μαγναύρας είναι η περιορισμένη πρόσβαση του αλλά κυρίως ο περιορισμένος αριθμός επισκεπτών που μπορεί να δεχθεί. Το να αξιοποιηθεί κάτι που θα χωρά 10-15μελή αριθμό ανθρώπων είναι κάτι ασύμφορο κατά αυτούς. Για εμάς και για κάθε ενδιαφερόμενο ευτυχώς υπάρχει μερική πρόσβαση.
      Επίσης να πω οτι κατά καιρούς γίνονται μερικές εργασίες εκεί, κυρίως από αρχαιολογικές υπηρεσίες και γίνονται επεκτάσεις και μελέτες στην ασφάλεια του εδάφους.
      Ευχαριστώ και πάλι για την συμμετοχή όλων σας στον σχολιασμό.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  34. Θοδωρή μας ταξίδεψες στην ιστορία και μας θύμισες ότι δεν έμεινε τυχαία ο Χαρακτηρισμός "ΠΟΛΗ". Αν και χωρίς να έχω ρίζες από την Πόλη όταν την επισκέφτηκα το 2005 και πήγα στην Αγιά Σοφιά ένιωσα τέτοιο δέος και νοσταλγία, που ένιωσα πως οι Έλληνες την κουβαλάμε την Πόλη μέσα μας είναι στη γονιδιακή μνήμη μας! Κι όπως λέει στο τραγούδι Βόσπορος Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ... κι η Πόλη μια παλιά αγαπημένη που συναντάς σε ξένη αγκαλιά.... Ευχαριστώ για το όμορφο ταξίδι!!!
    Γιώργος Βλάχος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Η ανάρτηση αυτή στο διαδίκτυο είναι από τις ελάχιστες που δεν συνοδεύεται από αρνητικά σχόλια (κανένα αρνητικό σχόλιο) και αυτό αποτελεί μία αντικειμενική επιβεβαίωση της άριστης ποιότητος, της αξίας της και του μεγάλου ενδιαφέροντος που παρουσιάζει. Είμαι από αυτούς που έχουν χωρίς να έχουν ιστορικές ρίζες από αυτήν, έχω επισκεφθεί την ΠΟΛΗ (και έχω ξεναγηθεί σε ορισμένα από τα υπόγεια αξιοθέατα όπως η υπόγεια δεξαμενή) κατ' επανάληψη και έχω δεθεί τόσο που αν είχα την ευκαιρία να ζήσω εκεί θα το είχα κάνει. Αν και δεν είμαι συστηματικός σχολιαστής των αναρτήσεων, θα αποτελούσε αδικαιολόγητη αμέλεια και παράλειψη να μην εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες μου για την άριστη δουλειά (επιλογή θέματος, οπτική παρουσίαση, σχολιασμός).

    Φωτεινή εξαίρεση στην βαρβαρότητα και παρακμή του δρόμου, του καφενέ και της εξέδρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα φίλε μου και καλώς όρισες στην παρέα των σχολίων.
      Μου έκανες καλή πάσα να γράψω ορισμένες σκέψεις.

      Τα σχόλια είναι έτσι όπως τα διαβάζεις γιατί οι πλειοψηφεία των αναγνωστών είναι ποιοτική, Κωνσταντινουπολίτικη μόρφωση, έχει άποψη γύρω από αυτό που περιγράφω και Πολίτικη κουλτούρα δίχως απαραίτητα να έχει δεσμούς με την Πόλη.

      Σίγουρα έχει συμβεί να σβήσω σχόλια διαφόρων, πρόσκαιρων, αναγνωστών. Αυτό συνέβη όχι γιατί δεν έχουν δικαίωμα να γράψουν την άποψή τους ή ότι διαφωνώ επί της ουσίας μαζί τους αλλά γιατί εδώ περιγράφονται κάποια συγκεκριμένα πράγματα, επικοινωνούμε και σχολιάζουμε πάνω σε αυτά.

      Εδώ δεν είναι ένα φόρουμ που ο καθένας μπαίνει και γράφει γενικόλογες απόψεις και προσωπικές εκτιμήσεις για ελληνοτουρκικά θέματα και για να καταδείξει πόσο "καλοί" ή "κακοί" είναι κάποιοι.
      Επομένως αυτά τα σχόλια αφαιρούνται ως άσχετα με το αντικείμενο.

      Να τονίσω επίσης οτι εγώ αλλά και αναγνώστες που με παρακολουθούν συστηματικά εδώ και 3 συνεχή χρόνια δεν αφήνουν τέτοια στοιχεία να εισχωρήσουν εδώ και να ακολουθήσει αυτός ο χώρος την πορεία που εσύ πιο πάνω περιγράφεις και δυστυχώς συναντάται συχνά πλέον σε τόσους άλλους αξιόλογους χώρους.

      Να είσαι καλά και με τιμά ιδιαίτερα οτι συνεχώς παίρνω νέα μηνύματα από σχολιαστές όπως εσύ.
      Καλή συνέχεια σε όλους μας.

      Πολλούς χαιρετισμούς από την Πόλη.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  36. Θαυμάσιο οδοιπορικό με πολύ ιδιαίτερη αφήγηση που φέρνει δάκρυα στα μάτια .Η νοσταλγία γιά την γενέτειρά μου αναζωπυρώθηκε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Καλησπέρα Φωτεινή και ευχαριστώ για το σχόλιο.
    Αν θες μιλάμε μέσω e-mail για περισσότερες πληροφορίες.
    Χαιρετισμούς,
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Σας ευχαριστώ γι΄αυτήν την απέραντη χαρά !!!
    Σας ευχαριστώ από καρδιάς γιά όσα με τα μάτια της ψυχής και του σώματος γεμάτα δάκρυα διάβασα!!!
    Δεσμούς με την Πόλη δεν έχω αλλά την αγαπώ όπως αγαπώ και πονώ γιά όλους τούς άγιους σκλαβομένους τόπους μας!!!
    Σας ευχαριστώ !!! Μιά Ελληνίδα από την Ολλανδία !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ και εγώ πολύ με την σειρά μου για το σχόλιό σου και είναι χαρά μου να ξέρω πως έχω αναγνώστες και από την Ολλανδία. Είναι μια χώρα απ'όπου τα ΧΑΜΠΕΡΙΑ έχουν ελάχιστες αναγνώσεις.
      Πολλούς χαιρετισμούς και θα χαρώ να τα ξαναπούμε.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  39. Πάντα ήθελα να ξέρω για το <>και να που τώρα το γνωρίζω και φυσικά είναι το ίδιο ΘΕ'Ι'ΚΟ με το άνω μέρος της ΠΟΛΗΣ!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Kαταπληκτικο!!! Καταγομαι απο τον πατερα μου απο την Πολη και θα ηθελα πολυ να ανακαλυψω και να ζησω ολα αυατα τα μυστικα της...ομως αυατο δεν ειναι δυνατον αν δεν ξερης καποιον ντοπιο που μπορει να τα γνωριζει για να σου τα δειξει. Παντα θα ηθελα να παω χωρις ημερομηνια επιστροφης, να αφεθω στην ζωη της, να ζησω μεσα απο τους κατοικους της και να επιστρεψω οταν εγω πια το θελησω, οταν βαρεθω... πονεμενη ιστορια , θα μου πεις... τελος παντων, σε ευχαριστουμε και οποτε ερθουμε θα βρεθουμε να μας ξεναγησης και να μας δειξης ολα αυτα ... Καλη μερα στην Κωνστανατινουπολη μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά φίλε μου. Ευχαριστώ για τα καλά λόγια και όποτε βρεθείς στην Πόλη και χρειαστείς ξενάγηση να μου το πεις.
      Φιλικά, Θοδωρής

      Διαγραφή
  41. Σευχαριστώ εκ βαθους καρδίας!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! με συγκλόνησες......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. δακρυσα διαβαζοντας γιατι θυμηθηκα τον πα;τερα μου που ελεγε οτι στην πολη πατησε ο χριστος και οι αγιοι αποστολοι ευχαριστω συγκλονιστηκα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Σ ευχαριστω γι αυτα που διαβασα και ειδα με δακρυα στα ματια. Καταγομαι απο την πολη ηταν ο πατερας μου .Ομως ποτε δεν Γμπορεσα να βρω το μερος που γεννηθηκε. καποιο χωριο κοντα στην πολη . ΚΟΝΤΖΕ. Ηταν 13 ετων οταν ηρθε στην καλαματα. Για καποιο λογο χαθηκαν τα χαρτια .Εαν ξερεις κατι δημοσιευσετο.Ελεγε οτι σ αυτα τα μερη πατησε ο ΧΡΙΣΤΟΣ και οι ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ίσως το χωριό της καταγωγής του πατέρα σου να είναι το σημερινό Kocaeli. Άλλο μέρος κοντά στην Πόλη με παρόμοιο όνομα δεν βρήκα.
      Καλό βράδυ.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  44. ευχαριστω για την απαντηση θα το ψαξω, Δεν χορταινω να διαβαζω και ναξαναδιαβαζω αυτα που γραφεις.Ειμαι πολυ συγκλονισμενη .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Εγώ αυτό που δεν κατάλαβα είναι πως μπήκες σε αυτές τις στοές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ ΚΑΛΟ Σ/Κ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΕΡΟΙΑ ΕΛΕΝΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Αγαπητέ συνάνθρωπε Κύριε Θοδωρή , πρώτα από όλα σου εύχομαι υγεία στο Νέο Έτος και τίποτε άλλο ,
    Σε ευχαριστώ για τα ωραίους και ανεπανάληπτους χώρους της Ορθοδοξίας στα Υπόγεια της Πανέμορφης Αγίας Σοφίας .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Πάλι με χρόνους και καιρούς πάλι δικά μας θάναι ! Το τραγούδησε η ψυχή του λαού μας ! Το προφήτευσαν αγιασμένα πρόσωπα ! Δεν έχομε δικαίωμα να μην ελπίζομε. Σωτήρης από τη Δυτική Μάνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Συγκίνηση και δέος ένιωσα για το χρονικό αυτό της Ιστορίας μας μέσα από αυτήν την αριστουργηματική απεικόνιση. Για την Γη που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και έζησαν οι πρόγονοί μας! Σ΄ ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Ευχαριστώ για την δημοσίευση αυτής της συγκινητικής εμπειρίας από την πατρίδα μας! Ο Θεός να μας αξιώσει να πατήσουμε αυτά τα χώματα ως δικά μας και πάλι σύντομα!
    Καλλιόπη Βερίτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Καλλιρροη Σαβαλακη17 Ιανουαρίου, 2015 23:30

    Συγκινητικη και μυστηριακη εμπειρια σε κανει να νιώθειις να ονειρεύεσαι να βλέπεις ζωντανες σκιες των ανθρωπων που ειχαν την τυχη να ζησουν τοτε εκει !! Περιμενω να με αξιωσει ο θεος για πολλες ακομη φορες να πατησω αυτά τα Αγια χωματα τις Βασιλεύουσας !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Λιθο μεγαλο εβαλες στις πολης τα γινατια θεοδωρε μεριμνησε να δουμε τα παλατια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. Πολύ ωραίο το ποιηματάκι σας

      Διαγραφή
    3. Ναι Γιάννα μου, μάλλον θα μπεί στην κατηγορία των ανώνυμων ποιητικών συλλογών των Χαμπεριών :-)

      Διαγραφή
  53. Συγκινηση, θρησκευτικο δεος, νοσταλγια, εθνικη υπερηφανεια, κατι που μας λειπει τα τελευταια χρονια, αλλα οι Ελληνες
    ευτυχως κραταμε ακομα! οσο και αν προσπαθουν, εμεις κραταμε! Συγχαρητηρια, πες μας,δωσε μας κι αλλα.
    Κασση Σταυρουλα, Αιγινα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Σήμερα μόλις ανακάλυψα το blog σου και ενθουσιάστηκα. Όλα αυτά σε φανερώθηκαν γιατί ήσουν άξιος να τα βρεις. Συγχαρητήρια κ καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Καλές αναγνώσεις και πολλούς Πολίτικους χαιρετισμούς.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  55. Αγαπητε φιλε ευγε ! Σημερα τυχαιως σε ανακαλυψα και η ιστοσελιδα σου με συγκινησε ειλικρινα.
    Διαβαζοντας σε ειναι σαν να παρακολουθω την ψυχη της Πολης μας να περιφερεται στα 'δικα' της μερη περιμενοντας την λυτρωση που θαρθει , ειμαι ΑΠΟΛΥΤΑ σιγουρος γιαυτο.
    Η καταγωγη μου ειναι απο την Κιουταχεια και παει πισω 700 χρονια η ριζα τουτη, πολλες φορες προσπαθησα να επισκεφτω την Κωνσταντινουπολη μας αλλα δεν τα καταφερα...εντιμως σου λεω δεν ηξερα αν θα αντεξω να σταθω και να μην καταρρεύσω εξωθεν του ιερου ναου της Αγιας Σοφιας μας, αν τα ποδια μου θα ευρισκαν την δυναμη να περπατησουν στα τειχη και να φτασουν στην πυλη του Ρωμανου...αν η καρδια μου θα αντεχε αυτη την φορτιση και το ιστορικο βαρος που ενεργοποιει και ταρασσει καθε κύτταρό μου ..βλεπεις ευτυχησα εκτος της οικογενειακης μου ιστοριας να διδαχθω απο παναξιους ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ που δεν με διδαξαν απλα αλλα μου εδωσαν την ευκαιρια να ζησω αυτη την ιστορια να την βιωσω σαν χρονοταξειδιωτης ..μια εμπειρια που με σημαδεψε αιώνια ...
    Ειχα βαλει οροσημο (αμποτες !) την πρωτη Χριστιανικη λειτουργια της Αγιας Σοφιας μας (η μαλλον την συνεχεια της τοτε διακοπεισης λειτουργιας..) για να επισκεφτω την Πολη μας ομως τα γραπτα σου και οι φωτογραφιες σου με ξεσηκωσαν...
    Λογω επαγγελματος εχω προσκληθει απο σειρα εταιρειων στην Πολη σαν προσκεκλημενος τους ,ειτε σε εγκαινια ειτε σε παρτυ ειτε σε καθελκυση πλοιων και απο ανθρωπους που επεμειναν ιδιαιτερα για αυτο, ομως παντα ευρισκα καποια δικαιολογια, αλλωστε αυτο το ταξειδι οποτε με αξιωσει η χαρη Του να το κανω θα ειναι ενα προσωπικο μοναχικο προσκυνημα που θα γινει ιδιωτικα χωρις κανεις απο αυτους τους φιλους που με περιμενουν εκει να το μαθουν ποτε...
    Να ξερεις αγαπητε μου οτι απεκτησες ακομη ενα φιλο που θα σε παρακολουθει απο εδω και περα με πραγματικη ψυχικη διψα γιαυτο που μας προσφερεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα και ευχαριστώ για το σχόλιό σου.
      Σου εύχομαι ολόψυχα να βρεθείς σύντομα στην Πόλη και όπως ακριβώς το λές, σαν μοναχικός προσκυνητής, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να την βιώσεις ταχύτερα και ορθότερα.
      Πολλούς Πολίτικους χαιρετισμούς
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  56. Καταπληκτικά ! Συγχαρητήρια γι' αυτό το τόσο σπουδαίο και άγνωστο σε πολλούς πρόσωπο της Πόλης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Θοδωρή είναι η 5η ή 6η φορά που διαβάζω το ιστολόγιο σου ξανά από τη αρχή. Αν και υπάρχουν αναλύσεις με τις οποίες διαφωνώ δεν μπορώ να μην επαινέσω την εξαιρετική δουλειά σου και την άδολη αγνή αγάπη που εκπέμπεται από τα κείμενά σου τόσο για εμάς όσο για τους συμπολίτες σου Τούρκους.
    Ίσως είναι η πόλη η οποία έχει την δύναμη να γεφυρώσει τι όποιες δήθεν διαφορές έχουμε οι λαοί μεταξύ μας.

    Φίλος περπάτησε στα υπόγεια της Αγίας Σοφίας. Μου είχε πει τι είχε δει πριν τα αποκαλύψουν οι Τούρκοι αρχαιολόγοι στο ευρύ κοινό. Περπάτησε στις στοές και απλά για πολύτιμα αντικείμενα μου είπε.
    Από τα λίγα έξτρα που μου είχε αποκαλύψει ήταν ότι αυτό που ψάχνουν τώρα να βρουν είναι η μεγάλη βιβλιοθήκη, για την οποία εγώ προσωπικά δεν είχα ξανακούσει το παραμικρό. Αν κάποιος έχει την γνώση ας την μεταδώσει και στους υπολοίπους.
    Ένα παράπονο έχω μόνο, με λυπεί αφάνταστα ότι σιγά σιγά φαίνεται να εγκαταλείπεις την προσπάθειά σου και σε λίγο δεν θα έχουμε κανέναν να μας συνδέει με την πόλη,
    Με απεριόριστο σεβασμό Ανδρέας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Τι συναρπαστική ανάρτηση! Ένας μαγικός κόσμος, μια πνευματική εμπειρία που καλά κάνει και κρύβεται από τα εκατομμύρία των επισκεπτών της επιφάνειας. Ευχαριστώ από καρδιάς, Παναγιώτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Καλησπέρα Θοδωρή! Προετοιμάζοντας ένα ταξίδι στην Πόλη, έπεσε πάνω στο blog σου και έχω μείνει εντυπωσιασμένος! Πως θα μπορούσα να επικοινωνήσω μαζί σου; Δεν βλέπω κάπου το mail σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα φίλε μου. Το e-mail είναι το theoboufi@googlemail.com
      Καλό σου βραδυ

      Θοδωρής

      Διαγραφή