Κυριακή, 22 Μαρτίου 2015

Στα ερείπια του Αγίου Πολύευκτου

Περπατώντας στην Πόλη και παρατηρώντας την σημερινή ρυμοτομία της, συχνά δημιουργώ τις δικές μου νοερές εικόνες για την όψη της στις περασμένες χιλιετίες.
Πολλές φορές είναι σχεδόν αδύνατο να γίνουν τέτοιες διαπιστώσεις αφού η αλλοίωση ή η μετεξέλιξη της πόλης είναι τεράστια. Χείμαρροι έχουν μπαζωθεί, η ακτογραμμή του Βοσπόρου, της θάλασσας του Μαρμαρά και του Κεράτιου κόλπου έχουν επεκταθεί δεκάδες μέτρα, ενώ χιλιάδες ιδιαιτερότητες του βυζαντινού αλλά και οθωμανικού παρελθόντος έχουν "θυσιαστεί" στο βωμό του λεγόμενου "δυτικού" τρόπου ζωής και ανάπτυξης.
Άλλοτε όμως υπάρχουν και υπολείμματα του ενδόξου παρελθόντος που βοηθούν στην κατανόηση της τοπογραφίας της βυζαντινής Κωνσταντινούπολης, την κοινωνική και οικονομική κατάστασή της, τις αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες του παρελθόντος και την πορεία των ιστορικών γεγονότων.
Αυτό ακριβώς διαπίστωσα όταν βρέθηκα στα ερείπια της μεγαλοπρεπέστερης και ογκωδέστερης εκκλησίας του Βυζαντίου ως την κατασκευή του ναού της Αγίας Σοφίας. Δίχως να το παρασκεφτώ πέρασα ανάμεσα από τα ανοίγματα του συργματοπλέγματος και αμέσως είχα βρεθεί ανάμεσα στα υπολείμματα του ναού του Αγίου Πολύευκτου.
Στα ερείπια του ναού του Αγίου Πολύευκτου
Ο ναός εκτιμάται οτι κατασκευάστηκε μεταξύ του 524 και 527 σε χώρο που προηγουμένως υπήρχε άλλη εκκλησία, κατασκευασμένη από την Αυτοκράτειρα Ευδοκία. Ο Άγιος Πολύευκτος ήταν έργο της Ιουλιανής Ανικίας, μίας δυναμικής αριστοκράτισας και συνάμα πολιτικής αντιπάλου του Αυτοκράτορα Ιουστίνου 'Α και του ανιψιού του, Ιουστινιανού.
Ο ναός κατασκευάστηκε στις διαστάσεις και στην έκταση πλούτου με τον ναό του Σολομώντα, όπως αυτός περιγράφεται στην Βίβλο.
Με την κατασκευή του ναού θέλησε να προβάλλει την αριστοκρατική της καταγωγή, τον πλούτο της, την περιφρόνησή της προς τον Αυτοκράτορα αλλά και να επιδείξει τις φιλοδοξίες της για τον θρόνο. Ο ανελθών στον θρόνο Ιουστινιανός έβαλε τέλος στις επιδιώξεις της και όταν επί των ημερών του οικοδομήθηκε ο ναός της Αγίας Σοφίας, η αναφώνηση: "Νενίκηκά σε Σολομώντα" είχε σαν αποδέκτη και την Ιουλιανή Ανικία.
Τα ερείπια εντυπωσιάζουν με τον όγκο τους και με το πάχος τους προιδεάζουν για το μέγεθος του ναού
Ο Άγιος Πολύευκτος αποτελεί ένα μεγαλούργημα της πρώιμης βυζαντινής αρχιτεκτονικής, με διαστάσεις που υπολογίζονται σε 52x58 μέτρα και με το ύψος να τοποθετείται περίπου στα 30 μέτρα. Δυτικά της εκκλησίας υπήρχε τεράστιο αίθριο επίσης με παρόμοιες διαστάσεις ενώ λίγο πιο βόρεια βρίσκονταν κτίσμα που χρησιμοποιούνταν ως βαπτιστήριο.
Η εκκλησία βρίσκονταν στην αριστερή πλευρά ενώ δεξιά ξεκινούσε ο χώρος του αιθρίου. Πιθανόν η μετάβαση στους δύο χώρους πραγματοποιούνταν με μεγαλοπρεπείς αψίδες και εισόδους.
Περιπλάνηση ανάμεσα στα τμήματα του Αγίου Πολύευκτου
Αν και ο χώρος είναι περιφραγμένος, αρκετοί άστεγοι βρίσκουν καταφύγιο στα θεμέλια του Αγίου Πολύευκτου. Και η ανθρώπινη παρουσία αφήνει πάντα ενδείξεις και σημάδια
Ο τεράστιος ναός διέθετε ταυτόχρονα έντονο διακοσμητικό πλούτο όπως έγχρωμα μάρμαρα και πετρώματα, ψηφιδωτά με ποικίλες παραστάσεις και κίονες που έφεραν διακοσμήσεις αμέθυστου. Πιθανόν εδώ χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά και σε μεγάλη έκταση η λεβητοειδής τεχνική, η οποία αποτέλεσε σημείο καμπής στην κατοπινή γλυπτική και αρχιτεκτονική έκφραση.
Το κατεξοχήν βυζαντινό κιονόκρανο, το λεβητοειδές, πιθανόν χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλη έκταση για πρώτη φορά εδώ στον Άγιο Πολύευκτο
Κίονας με επισμαλτωμένα σημεία. Κάποτε καλυμμένος με πολύχρωμα πετρώματα και γυαλιά. Σήμερα κοσμεί το αρχαιολογικό μουσείο της Πόλης. Τα Προκοννήσια μάρμαρα κοσμούσαν την εκκλησία που ανταγωνίστηκε σε όγκο και πλούτο τον ναό του Σολομώντα
Ο ναός γνώρισε όλα τα στάδια των μεταβολών της Κωνσταντινούπολης. Από τα πρώιμα χρόνια της Αυτοκρατορίας, στους αιώνες της Εικονομαχίας, ενώ ακολούθησαν καταστροφές από σεισμούς και πυρκαγίες. Δεν έλειψαν οι λεηλασίες, με κυριότερη εκείνη των Λατίνων και την μεταφορά κειμηλίων και κιόνων στον ναό του Αγίου Μάρκου στην Βενετία. Μέρη του ναού χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή άλλων εκκλησιών και το ίδιο συνέβη κατά την οθωμανική περίοδο για την κατασκευή του παρακείμενου τζαμιού και του χαμάμ. Συνεχείς πυρκαγίες στην περιοχή, αναχώσεις και κτίσιμο νέων οικιών είχαν σαν αποτέλεσμα την εξαφάνιση της εκκλησίας από την επιφάνεια της Πόλης.
Έτσι λοιπόν δεν απέμεινε τίποτα περισσότερο από τα θεμέλια του ναού, ελάχιστες ενδείξεις του μεγαλείου του και κάποια διακοσμητικά στοιχεία παραπεταμένα είτε στον γύρω χώρο, είτε στο αρχαιολογικό μουσείο της Πόλης, καθώς και τα κλεμμένα κειμήλια που βρίσκονται στην Βενετία.
Πλέον έχουν απομείνει μόνον τα θεμέλια της τεράστιας εκκλησίας
Ερείπια σε άμεση σχέση με το βαπτιστήριο του Αγίου Πολύευκτου
Βάση κίονα στον χώρο του αιθρίου
Εύστοχα παρατηρείται το μέγεθος της ανύψωσης του σημερινού επιπέδου της επιφάνειας της Πόλης. Κάτω από την επιφάνεια της Πόλης παραμένουν θαμμένες "βυζαντινές στρώσεις"
Στο μέσον της εκκλησίας υπήρχε κρύπτη. Σήμερα όλα σκεπάζονται από χορτάρι και μόνον οι καμάρες των θεμελίων εξάπτουν την φαντασία
Η όψη του ναού έχει απασχολήσει αρκετούς μελετητές και έχουν γίνει αρκετές απόπειρες εικονικής αναπαράστασης του. Γενικά μπορεί να λεχθεί πως μερικώς ομοίαζε με τον αρχικό ναό της Αγίας Ειρήνης (διάβασε και εδώ) αν και η ύπαρξη τρούλου δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Τα ερείπια του Αγίου Πολύευκτους από την βόρεια πλευρά. Αριστερά διακρίνεται ο χώρος του αιθρίου, ακόμα πιο αριστερά μέρος του βαπτιστηρίου. Στο μέσον της φωτογραφίας υπάρχουν σημεια των αψίδων και έπειτα ο χώρος που βρίσκονταν το κεντρικό κλίτος. Προς το τέλος της φωτογραφίας διακρίνονται κομμάτια από την υπόγεια κρύπτη 
Οι περισσότεροι προσπερνούν απαξιωτικά ή με άγνοια τα ερείπια του Αγίου Πολύευκτου. Όμως για μερικούς, τα απομεινάρια του βυζαντινού παρελθόντος εξακολουθούν να σαγηνεύουν με την ομορφία, το ιστορικό υπόβαθρο και την ιδιαιτερότητά τους.
Η περιοχή Saraçhane είναι πολύβουη, πυκνοκατοικημένη και οι ρυθμοί της καθημερινότητας γίνονται όλο και πιο γοργοί. Ο περιφραγμένος αρχαιολογικός χώρος δείχνει να μην απασχολεί τους ανθρώπους που περιφέρονται γύρω από αυτόν. Εξάλλου την τελευταία φορά που ο Άγιος Πολύευκτος απασχόλησε σε ευρύ βαθμό ήταν οι ανασκαφές και οι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στην δεκαετία του '60. Σταδιακά από τότε ο χώρος παραμελήθηκε, περιφράχθηκε, ξεχάστηκε, σκεπάστηκε από τα χορτάρια. ΄Ομως δεν εξαφανίστηκε. Απλά η γή τον "ξαναγκαλιάζει" και πάλι στα πατρώα σπλάχνα της. 

26 σχόλια:

  1. Θοδωρή όσο περπατάς τόσο μαθαίνω. Ομολογώ ότι δεν ήξερα ότι υπήρχε τέτοιος ναός! Να σε έχει γερό η Παναγία μας και να περπατάς συνέχεις.
    Θανάσης (Βόλος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Θανάση μου. Και να φανταστείς οτι δεν έχει υπάρξει Πολίτης ή επισκέπτης της Πόλης που να μην έχει περάσει, τουλάχιστον οδικώς από το σημείο που βρίσκεται.
      Το περπάτημα συνεχίζεται, οι αναρτήσεις συνεχίζονται με υγεία και δύναμη.
      Χαιρετισμούς στον Βόλο

      Διαγραφή
  2. Γειά σου Θοδωρή!
    το δημιούργημα της Ανικίας Ιουλιανής που τόσο βασάνισε το φιλόδοξο Ιουστινιανό μέχρις ότου να μπορέσει να
    το ξεπεράσει σε μεγαλείο και αίγλη με την Αγια Σοφιά , το γνώρισα το φθινόπωρο χάρη σε σένα. Ετσι όπως κείτεται
    ανάμεσα σε μποτιλιαρισμένες λεωφόρους , μοντέρνα κτίρια και πλατείες θέλουμε γερές δόσεις φαντασίας για να το κάνουμε εικόνα όπωςπραγματικά υπήρξε,πάνω στη Μέση Οδό της παλαιοχριστιανικής Κωνσταντινούπολης.
    Η πληθώρα κιονοκράνων, πεσμένων κολώνων κι άλλων σπαραγμάτων απ το γλυπτό διάκοσμο τριγύρω , με είχε εντυπωσιάσει. Θαρρείς και βρισκόμασταν σε πλήρη σύνδεση με το παρελθόν.
    Ευχαριστώ για τις ωραίες φωτογραφίες. Η αλήθεια είναι πως έχεις πρόσβαση παντού κι έτσι ό τι μου λείπει το αντλώ απ το δικό σου πλούσιο υλικό.
    Καλό απόγευμα, νάσαι πάντα καλά.
    Στέφη




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γειά σου Θοδωρή!
    το δημιούργημα της Ανικίας Ιουλιανής που τόσο βασάνισε το φιλόδοξο Ιουστινιανό μέχρις ότου να μπορέσει να
    το ξεπεράσει σε μεγαλείο και αίγλη με την Αγια Σοφιά , το γνώρισα το φθινόπωρο χάρη σε σένα. Ετσι όπως κείτεται
    ανάμεσα σε μποτιλιαρισμένες λεωφόρους , μοντέρνα κτίρια και πλατείες θέλουμε γερές δόσεις φαντασίας για να το κάνουμε εικόνα όπωςπραγματικά υπήρξε,πάνω στη Μέση Οδό της παλαιοχριστιανικής Κωνσταντινούπολης.
    Η πληθώρα κιονοκράνων, πεσμένων κολώνων κι άλλων σπαραγμάτων απ το γλυπτό διάκοσμο τριγύρω , με είχε εντυπωσιάσει. Θαρρείς και βρισκόμασταν σε πλήρη σύνδεση με το παρελθόν.
    Ευχαριστώ για τις ωραίες φωτογραφίες. Η αλήθεια είναι πως έχεις πρόσβαση παντού κι έτσι ό τι μου λείπει το αντλώ απ το δικό σου πλούσιο υλικό.
    Καλό απόγευμα, νάσαι πάντα καλά.
    Στέφη




    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Στέφη μου. Ο Άγιος Πολύευκτος βρίσκεται σε τόσο κομβικό σημείο και πάρα πολύ συχνά επιλέγω να περνούν οι περιηγήσεις από εκεί, αφού μετά οι επιλογές που ακολουθούν είναι δεκάδες.
      Γνωρίζω επίσης πως το διπλανό πάρκο με τα διάσπαρτα κιονόκρανα είναι από τα αγαπημένα σου σημεία. Βέβαια και που δεν υπάρχει στην Πόλη μια σύνδεση του παρόντος με το παρελθόν.
      Όσο για το πλούσιο φωτογραφικό υλικό...σίγουρα θα συνεχιστεί.
      Πολλά φιλιά και καλό απόγευμα

      Διαγραφή
  4. Κωνσταντίνος Κόττης23 Μαρτίου, 2015 17:20

    Μεγάλη ιστορία και ταλαιπωρία ο ναός αυτός. Τμήματά του απαντούν στον Άγιο Μάρκο στη Βενετία. Κατ΄ουσίαν η κτίτωρ-κτιτόρισσα του ναού αυτού, υπήρξε προστάτης των ορθοδόξων της Πόλης σε μια μια εποχή που ο Ιουστινιανός και ειδικά η Θεοδώρα, "αβάνταραν" όσο δεν γίνεται τον μονοφυσιτισμό και την πρώιμη εικονομαχία. Στο ναό αυτό υπήρχαν επιγραφές από χωρία, ως φαίνεται Σοφία Σολωμόντος και Σειράχ, οπότε το "νενίκηκας σε", υπαινίσσονταν τις επιγραφές αυτές και φυσικά το ναό της Ανυσίας. Κοινότυπο αλλά εύγε !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κωνσταντίνε. Και να φανταστείς οτι σχεδόν τυχαία ήρθαν τα ερείπια του ναού στην επιφάνεια, ύστερα από πυρκαγιά και καταστροφή κτιρίων που υπήρχαν πάνω από αυτόν. Αφάνταστος ο αριθμός των θυσαυρών που κρύβει ακόμα στα σπλάχνα της η Πολίτικη γη.
      Πολλούς χαιρετισμούς

      Διαγραφή
  5. Πολύ ενδιαφέρον όπως πάντα. Δυο ερωτήσεις μια και θα έρθουμε σύντομα στην Πόλη. 1. Που είναι ακριβώς και 2. η Παμμακάριστος είναι επισκέψιμη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ; Γιατί ;
      Οι της ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ έχουν Ναό για προσευχή.
      Αγιος Αντώνιος Πάδοβας στη Λεωφ.Πέραν [Ιστικλάλ]

      Διαγραφή
    3. Αγαπητέ Παναγιώτη σου έστειλα τις πληροφορίες και τις λεπτομέριες στο μήνυμά μου στο google+ μέσω hangout.
      Καλό μεσημέρι
      Θοδωρής

      Διαγραφή
    4. Ευχαριστώ Θοδωρή Ιδιωτική οδός και καθολικός ναός ;!;!;! συνωνυμία ....θα το ψάξω

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα, Θοδωρή και σε όλη την παρέα!
    Είχα διαβάσει κάποτε, μάλλον στα φοιτητικά μου χρόνια, για έναν μεγαλοπρεπή ναό η αίγλη του οποίου αντικαταστάθηκε από το μεγαλείο της Αγίας Σοφίας, δεν θυμόμουν όμως ποιος ήταν αυτός ο ναός... Και έρχεσαι εσύ τώρα, Θοδωρή, να μου θυμίσεις την ύπαρξη του ναού και να συμπληρώσεις το κενό μου!
    Πολύ ενημερωτική η νέα σου ανάρτηση, για μία ακόμη φορά, η οποία αποδεικνύει ξανά τον ανεξάντλητο θησαυρό της Πόλης.
    Από χθες το βράδυ που διάβασα την ανάρτηση, έχω ψάξει λίγο στο διαδίκτυο να βρω την τοποθεσία του ναού και δεν τη βρίσκω... Προσπαθώ μέχρι και τώρα από τις φωτογραφίες σου να καταλάβω αν το έχω δει και, δυστυχώς, δεν μου έρχεται κάτι στο μυαλό και δεν σου κρύβω ότι έχει αρχίσει να με ενοχλεί... με την καλή έννοια πάντα! Άσε που γράφεις ότι σχεδόν όλοι οι Πολίτες ή οι επισκέπτες που έχουν πάει στην Πόλη έχουν περάσει από το σημείο. Λογικά κι εγώ! Οπότε αυτό μου το κάνει ακόμη πο δύσκολο. Όμως, πρέπει να με δικαιολογήσεις. Όσες φορές έχω έρθει (7 στον αριθμό, και το τονίζω για να κρατήσω ζεστή την «κόντρα» μας με τη φίλη μου Ελένη χαχαχα!) προσπαθώ να ρουφήξω όσα περισσότερα μπορώ και να γεμίσω τα μάτια μου με εικόνες της Πόλης, οπότε λογικό είναι να έχω μπερδέψει λίγα πραγματάκια. Τελοσπάντων, δεν ανησυχώ γιατί θα μου δώσεις να το καταλάβω κάποια στιγμή.
    Καλό περπάτημα, καλό διάβασμα και καλή δύναμη!!!!
    Τα λέμε στο επόμενο, Θοδωρή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Μαράκι.
      Όχι οτι σε πήραν τα χρόνια αλλά ωραίο πράγμα που μια ανάρτηση σε μετέφερε στην φοιτητική περίοδο. Παράλληλα σου κάλυψε και το κενό των σπουδών σου. Έτσι όπως πάμε θα καταλήψεις σε μεταπτυχιακό...Master of Xamperiotics. Χαχα.

      Έχουμε περάσει και μαζί από εκεί αλλά δεν σταθήκαμε διότι το πλάνο των ξεναγήσεων ήταν διαφορετικό. Είχαμε και εκείνη την φοβερή βροχή την τελευταία φορά και βγήκαμε λίγο εκτός.
      Την επόμενη (8η!!!) φορά (τα βλέπεις Ελένη;) θα το συμπεριλάβω στο πρόγραμμα ώστε να αφιερώσουμε χρόνο και εκεί.

      Πολλά φιλιά στο Περιστέρι και τα λέμε στην επόμενη δημοσίευση

      Διαγραφή
  7. Ευχαριστώ για το νοερό ταξίδι ακόμη μια φορά. ..την επόμενη από κοντά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ευχαριστώ για το νοερό ταξίδι ακόμη μια φορά. ..την επόμενη από κοντά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Στέλιο μου.
      Και εγώ εύχομαι με το καλό, προσεχώς να έχουμε την κοινή μας εξόρμηση.
      Πολλούς χαιρετισμούς

      Διαγραφή
  9. Θοδωρή σ' ευχαριστώ γιατί για άλλη μια φορά μαθαίνω ενδιαφέροντα πράγματα.
    Φαντάζομαι τι υπέροχο συναίσθημα θα σε κατέχει όταν περπατάς ανάμερα στα θρυλικά αυτά ερείπια, και πολύ περισσότερο όταν μετά αναπτύσσεις τις γνώσεις σου και εμείς μαθαίνουμε από σένα.
    Να είσαι καλά και να μας μαθαίνεις για το μεγαλείο της πάλαι ποτέ ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΣΑΣ.
    Αναμονή για τα νέα χαμπέρια,
    Χρήστος Τζίκας
    Ανω Πόλη - Θεσσαλονίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ και εγώ με την σειρά μου για την συνεχή παρουσία σου και την χαρά της επικοινωνίας..
      Πιστεύω οτι οι γνώσεις δεν παίζουν ρόλο αλλά κυρίως το βιωματικό στοιχείο και η αμεσότητα. Αυτό κάνει τα ΧΑΜΠΕΡΙΑ ιδιαίτερα. Εξάλλου ποτέ δεν παραθέτω όλες τις γνώσεις και όλα τις πληροφορίες, για να υπάρχει λόγος επικοινωνίας μεταξύ μας αλλά και προτροπή για προσωπική μελέτη και αναζήτηση.

      Σίγουρα το μεγαλείο της Βασιλεύουσας μοιάζει να είναι ανεξάντλητο. Όπως και οι ιδιαιτερότητές της από όπου κι αν προέρχονται.

      Πολλούς χαιρετισμούς στην Άνω Πόλη από την Πόλη.

      Διαγραφή
  10. Θοδωρή καλημέρα,καθώς και σε όλους τους συνοδοιπόρους των χαμπεριών.Ο ναός του Αγίου Πολυεύκτου είναι από τα σημαντικότερα και παλαιότερα πρωτοχριστιανικά μνημεία της Πόλης,μαζί με αυτό της Μονής Στουδίου.Αλλά ποιός ήταν ο όχι και τόσο ευρύτερα γνωστός Άγιος Πολύευκτος Ο Άγιος καταγόταν απο την Μελιτηνή της Αρμενίας και ήταν στρατιωτικός.Έζησε την περίοδο που ήταν αυτοκράτορες οι Δέκιος και Βαλεριανός.Όταν ο δεύτερος διέταξε διωγμό των χριστιανών , ο Άγιος Πολύευκτος συνελήφθη και αποκεφαλίσθηκε.Επειδή η Σύναξη του Αγίου ετελείτο κοντά στον Φόρο του Ταύρου , υποθέτω ότι η Ιουλία Ανικιανή γι αυτό επέλεξε τη συγκεκριμένη τοποθεσία για τον μεγαλοπρεπέστατο ναό που ήθελε να κτίσει,για να δείξει και την περιφρόνησή της για τον αγροίκο και αναλφάβητο Ιουστίνο ,που άρπαξε το στέμμα του αυτοκράτορα μέσα απο τα χέρια της αριστοκρατικής οικογένειάς της.Τάσος.Θεσσαλονίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Τάσο μου και καλό απόγευμα.
      Σε ευχαριστούμε για τις επιπλέον προσθήκες και πληροφορίες, τόσο για τον Άγιο όσο και για την πιθανή επιλογή της τοποθεσίας για την κατασκευή της εκκλησίας.
      Χαιρετισμούς στην Θεσσαλονίκη.

      Διαγραφή
  11. Διονυσία Πάλμου30 Μαρτίου, 2015 13:04

    Θοδωρή, υπέροχη ανάρτηση και να σου πω την περίμενα… γιατί όντως αυτός ο ναός είναι ένα από τα πιο γοητευτικά κρυμμένα μυστικά της Κωνσταντινούπολης.
    Τα ερείπια της εκκλησίας βρίσκονται στην περιοχή Sarachane, αν δεν απατώμαι Θοδωρή μου κοντά στο Sehzande Cami και το πάρκο του Sarachane. Τα πρώτα τμήματα του ναού αποκαλύφθηκαν το 1960, κατά τη διάρκεια εργασιών στο Sarachane και αφού είχε κατεδαφιστεί το τζαμί που ήταν χτισμένο πάνω από το ναό. Η τοποθεσία όπου βρέθηκαν τα θεμέλια του ναού συμφωνεί με τις πηγές και η ταύτιση με το ναό του Αγίου Πολύευκτου βασίστηκε σε τμήμα της κτητορικής επιγραφής όπου μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες όχι μόνο για την κτήτορα αλλά και για τη μορφή του κτιρίου. Επρόκειτο για ένα πανύψηλο κτίριο, τουλάχιστον 30 μέτρων σε ύψος, με ισχυρά θεμέλια, πράγμα που οδήγησε κάποιους αρχαιολόγους στην υπόθεση ότι η εκκλησία είχε τρούλο. Κάποιοι άλλοι αρχαιολόγοι όμως αμφισβητούν την ύπαρξη τρούλου, καθώς δεν βρέθηκαν κατάλοιπα του τρούλου ούτε και οι τέσσερεις πεσσοί που θα τον στήριζαν. Το εντυπωσιακότερο ίσως στοιχείο του ναού είναι τα περίφημα κιονόκρανά του, φτιαγμένα όλα από προκοννήσιο μάρμαρο, ένα όμορφο «μείγμα» από πολλές αρχιτεκτονικές παραδόσεις :ελληνορωμαϊκή, περσική, αραβική. Η τεράστια λαμπρότητα και σπουδαιότητα του ναού καταφαίνεται από την επιρροή του σε μεταγενέστερα μνημεία, όπως εκείνο της μεταγενέστερης Αγίας Ειρήνης ή του Αγίου Βιταλίου στη Ραβέννα, ακόμα και από την λανθάνουσα έκφραση αρχιτεκτονικών τεχνοτροπιών όπου κορυφώθηκαν και δοξάστηκαν αργότερα στην ίδια την Αγία Σοφία.
    Δυστυχώς κατά την πρόσφατη σχετικά επίσκεψή μου στην Κωνσταντινούπολη δεν κατάφερα να ανακαλύψω –ας μου επιτραπεί το φαινομενικά οξύμωρο- τα υπέροχα ερείπια της εκκλησίας αυτής… Ας αφήσουμε όμως και κάτι για την επόμενη φορά. Άλλωστε και μία ολόκληρη ζωή να ζήσει κανείς στην Πόλη δεν αρκεί για να την ανακαλύψει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Διονυσία....έχεις δίκιο..όλα σε μια επίσκεψη δεν γίνεται να τα δεί κανείς.
      Εύχομαι την επόμενη φορά να σε φέρει η περιήγηση κατά εκεί και να σταθείς για λίγο στον Άγιο Πολύευκτο.
      Πολλούς χαιρετισμούς και καλή εβδομάδα.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  12. Διονυσία Πάλμου30 Μαρτίου, 2015 13:20

    Ας μου επιτραπεί μία μικρή διευκρίνιση: Συμβουλεύτηκα και πάλι τον χάρτη μου και θέλω να επισημάνω ότι η εκκλησία βρίσκεται στην απέναντι από το Sehzade Cami μεριά της Ataturk Blv, μέσα σε ένα πάρκο όπου περικλείεται από τις οδούς Horhor Cd και Kavalali Sk.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Βικέτο. Να είστε καλά και καλές γιορτές

    ΑπάντησηΔιαγραφή