Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2015

Το τζαμί της Τουλίπας

Υπάρχουν φορές που στις περιηγήσεις μου επιλέγω να επισκεφτώ αγαπημένα τζαμιά και μνημεία με ισλαμικό υπόβαθρο. Και έχει τύχει επισκέπτες της Πόλης να έχουν εκφράσει την επιθυμία να με συνοδεύσουν σε μερικές τέτοιες περιπλανήσεις ώστε να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις λεπτομέρειες καλύτερα. Ηχεί ακόμη στα αυτιά μου η αρχική τους εκτίμηση: "Όλα τα τζαμιά ίδια είναι". Κι όμως δεν είναι έτσι, υπάρχουν αρκετές παραλλαγές, επιρροές και διαμορφώσεις μέσα από το πέρασμα των αιώνων και δεκάδες στοιχεία που διαφοροποιούνται και χρίζουν αρχιτεκτονικής παρατήρησης, αρκεί να δειχθούν και να εξηγηθούν ως προς την παρουσία, την σημασία αλλά και την διαφοροποίησή τους. Ορισμένες φορές εκπλήσσομαι και ο ίδιος με τις λεπτομέριες που συναντώ στα Πολίτικα τζαμιά, αφού υπάρχει πάντα κάτι νέο προς παρατήρηση. Ακριβώς αυτό συμβαίνει και σε ένα από τα πιο ιδιαίτερα και αγαπημένα μου τζαμιά, το τέμενος της Τουλίπας, όπως άλλωστε σημαίνει το Laleli Camii.
Εισερχόμενος στο Λαλελί τζαμί
Το Λαλελί τζαμί κατασκευάστηκε το 1763 στην περίοδο βασιλείας του Μουσταφά Γ', στα πρώιμα έτη της όψιμης οθωμανικής αρχιτεκτονικής περιόδου. Για αυτό τον λόγο ενώ αποτελεί κλασσική αρχιτεκτονική σύλληψη, φέρει αρκετά ευρωπαϊκά στοιχεία, όπως διάκοσμο μπαρόκ με νέες οθωμανικές προσθήκες αλλά και παρουσία στολισμού που δεν ανέμενα να συναντήσω.
Είναι κατασκευασμένο πάνω από καταστήματα και συνοδεύεται από τουρμπέ, ιμαρέτ, μεντρεσέ και σεμπίλι. Κάποτε υπήρχε και χαμάμ στον χώρο του κιουλιγιέ που όμως στις μέρες μας και ύπο τις συνθήκες της σύγχρονης μορφής της πόλης δεν έχει διασωθεί.
Το τζαμί είναι χτισμένο πάνω σε καταστήματα
Η νότια πρόσοψη του τζαμιού. Αισθητή η απόλυτη συμμετρία, πλήθος διακοσμήσεων και χρωμάτων, ενώ στο κάτω μέρος διακρίνεται μέρος του μεντρεσέ
Την παρατήρηση του ζωηρότερου χρωματισμού, για τα δεδομένα τζαμιού, διαδέχθηκε η καταγραφή πραγματικών αλλαγών όπως στις κορυφές των μιναρέδων, στα λεγόμενα κιουλάχια, τα οποία σε προηγούμενες περιόδους είχαν κωνική απόληξη ενώ πλέον στην εποχή κατασκευής του τζαμιού έφεραν άλλους σχηματισμούς.
Οι μιναδέρες του Λαλελί δεν έχουν πλέον κωνικό σχήμα όπως συνηθίζονταν για αιώνες
Έχω ξαναγράψει πως κατά έναν παράδοξο τρόπο η αρχιτεκτονική πορεία των τζαμιών ακολούθησε με την πάροδο των αιώνων εκείνη των βυζαντινών εκκλησιών . Σε γενικούς τομείς παρατηρείται η μείωση του όγκου, ο εμπλουτισμός του εξωτερικού διακόσμου με την παρουσία κογχών, το "ψήλωμα" του τυμπάνου γύρω από τον τρούλο και την σμίκρυνση αυτού καθώς και έμφαση στην κατακόρυφη διάσταση, με αποτέλεσμα του ναού να διαγράφει μια πυραμίδα με οξύτερη γωνία. Τέτοια στοιχεία είναι πολύ εύκολο να διαπιστωθούν και εδώ, όπως οι αρκετές κόγχες, η έμφαση στον κατακόρυφο άξονα αλλά και η ανύψωση του τυμπάνου γύρω από τον τρούλο.
Η βόρεια πρόσοψη του τζαμιού. Όμορφοι εναλλασσόμενοι χρωματισμοί, αρκετά παράθυρα, κόγχες, υπερυψωμένο τύμπανο στον τρούλο και έμφαση στην κατακόρυφη διάσταση που κυριαρχεί σε σχέση με τις ισορροπημένες διαστάσεις του παρελθόντος
Ένα πανέμορφο σεμπίλι (διάβασε και εδώ) κοσμεί το κιουλιγιέ του Laleli Camii
Καγκελωτός ανοιχτός τάφος, στον χώρο του τουρμπέ για να δέχεται το βρόχινο νερό που θεωρείται θείο δώρο
Ανάγλυφες διακοσμήσεις...
...με ποικιλία σχεδίων και χρωμάτων. Εντύπωση προκαλεί το κιονόκρανο με διαφορετική τεχνοτροπία από την συνηθισμένη οθωμανική
Η κομψή κρήνη που χρησιμοποιείται για τις τελετουργικές πλύσεις πριν από την προσευχή
Η είσοδος που οδηγεί στον διώροφο μεντρεσέ. Οι μεντρεσέδες ήταν ότι τα πανεπιστήμια για την Ευρώπη και εδώ εκτός από την μόρφωση πάνω σε ισλαμικό περιεχόμενο, οι σπουδαστές είχαν την δυνατότητα να αποκτήσουν και άλλες γνώσεις όπως ιατρικές, μαθηματικές, αστρολογικές κοκ.
Ένα από τα σημαντικότερα γνωρίσματα της οθωμανικής αρχιτεκτονικής είναι η σταλακτοειδής τεχνοτροπία που αποτυπώνεται σε επιφάνειες, μιχράπ και κίονες, η οποία στο Λαλελί τζαμί απουσιάζει παντελώς, γεγονός που εντυπωσιάζει αφού παρουσιάζεται μια νέα τάση με πολλές καμπύλες και σχέδια που ταυτόχρονα δείχνουν όχι μόνο μια αρχιτεκτονική μεταστροφή αλλά και την γενικότερη αλλαγή πορείας που βίωνε η οθωμανική αυτοκρατορία.
Τα κιονόκρανα δεν θυμίζουν σε τίποτα τζαμί αφού απουσιάζει παντελώς ο σταλακτοειδής και ο ρομβοειδής ρυθμός

Εισερχόμενος στα ενδότερα διαφάνηκαν με σαφήνεια ο τύπος του τετραγώνου σχήματος με τον τρούλο τοποθετημένο στο κέντρο του. Αυτό είναι άλλωστε το πιο ιδεώδες σχήμα, προσαρμοσμένο στην ομαδική προσευχή και τον απαιτούμενο συγχρονισμό λόγω της απουσίας εμφανών στηριγμάτων.
Το εσωτερικό του τζαμιο
Μία ακόμη απουσία είναι εκείνη των αραβουργημάτων αφού εδώ ο διάκοσμος είναι πιο εξευρωπαϊσμένος, μακριά από τον συνηθισμένο φυτομορφικό των περασμένων αιώνων. Ως μοναδικό ισλαμικό διακοσμητικό στοιχείο παραμένουν μερικές ισλαμικές καλλιγραφίες που τριγυρίζουν το τζαμί κάτω από το τύμπανο του.

Διάκοσμος νάρθηκα
Το ημιτρούλιο στον ανατολικό τοίχο, κιμπλέ, ακριβώς πάνω από το μιχράπ.
Σε τζαμιά του παρελθόντος, σε αντίστοιχες θέσεις εδώ υπήρχαν επιφάνειες σε σταλακτοειδή μορφή ως μέσο μετάβασης από την μία επιφάνεια στην άλλη
Διακοσμητικό μιχράπ
Και εδώ κυκλικές επιφάνειες. Οι καμπύλες έχουν κατακλύσει το τζαμί
Εκτός των μπαρόκ στοιχείων που υπάρχουν και την επίσης ολική απουσία τσινιών, εντυπωσιακή ήταν η παρουσία ενός απρόσμενα διαφορετικού διακόσμου, όπως χρωματισμοί και ορθομαρμαρώσεις που παραπέμπουν σε εκκλησίες βυζαντινής περιόδου.
Μάρμαρα με χρωματισμούς που μου θύμισαν βυζαντινό ναό, παρά την μερική παρουσία hat
Οι χρωματισμοί είναι έντονοι και πλήρως αντίθετοι με τους συνηθισμένους
Εντυπωσιακό μαρμάρινο κιονόκρανο στο εσωτερικό του τζαμιού
Παρόμοιος διάκοσμος υπάρχει στην Αγία Σοφία, με μόνη διαφορά την παρουσία Σταυρών αντί για χάτ
Κάθε γωνιά του Laleli Camii είναι πανέμορφη και γεμάτη λεπτομέρειες
Το εσωτερικό του τζαμιού κοσμείται επίσης από το hünkar mahfili στα αριστερά, το αυτοτελές κιόσκι όπου ο σουλτάνος παρευρίσκονταν και προσεύχονταν μακριά από τους υπόλοιπους πιστούς, ενώ στα δεξιά βρίσκεται σε περίοπτη θέση το mimber, ο μουσουλμανικός άμβωνας που όμως εδώ βρίσκεται σε περίοπτη θέση, επηρεασμένος προφανώς από τις εκκλησίες.
Το κιόσκι που ο σουλτάνος προσεύχονταν. Μακριά από τους υπολοίπους και με ξεχωριστή δίοδο για να εισέρχεται και να φεύγει από το τζαμί δίχως να γίνεται αντιληπτός
Το όμορφο μιμπέρ σε περίοπτη θέση που όμως δεν διασπά την αρμονία του χώρου
Κειμήλια του παρελθόντος με υλικά και σχέδια που εντυπωσιάζουν
Μερικές τελευταίες ματιές στο τζαμί Λαλελί....
...και στα στολίδια του πριν το εγκαταλείψω
Οι στιγμές που μπορεί να αφιερώσει κάποιος στο Laleli Camii ποικίλουν, ανάλογα με το ενδιαφέρον του και τι ακριβώς επιθυμεί να παρατηρήσει. Για εμένα αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαρία να διακρίνω σε ένα από τα ομορφότερα και πιο ιδιαίτερα τζαμιά της Πόληςτην μεταβολή της οθωμανικής αρχιτεκτονικής και την επιρροή της Δύσης σε μια αυτοκρατορία που είχε αρχίσει να φθίνει και ταυτόχρονα να εμπλούτιζεται με χριστιανικά στοιχεία σε πολλούς τομείς. Εξάλλου η αρχιτεκτονική δεν είναι μια τέχνη και επιστήμη που λειτουργεί ξέχωρα από τον άνθρωπο αλλά εκτός των άλλων αντικατοπτρίζει τον εσωτερικό του κόσμο, την αισθητική του, το πνευματικό του επίπεδο, τις ανησυχίες του, τον ίδιο του τον εαυτό.

21 σχόλια:

  1. Κόττης Κωνσταντίνος03 Νοεμβρίου, 2015 15:27

    Νομίζω πως έχει αρκετές επιρροές απο την Αγία Σοφία. Αν δεις εξωτερικά την Αγία Σοφία πριν την βαφή της σε φωτογραφίες του National Geog. τις οποίες είμαι βέβαιος πως έχεις υπόψιν, θα καταλάβεις τί εννοώ. Ευχαριστούμε και πάλι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Κωνσταντίνε μου.
      Έχεις απόλυτο δίκιο και είναι πολύ εύστοχη η παρατήρησή σου.΄
      Να είσαι και εσύ καλά και ευχαριστώ για το συμπλήρωμα με το σχόλιό σου.
      Πολλούς χαιρετισμούς
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα Θοδωρή καί Καλό Μήνα.
    Ευχαριστίες πολλές γιά άλλη μία εξαιρετική ξενάγηση σέ ένα τόσο ενδιαφέρον σημείο τής Πόλης, όπως είναι τό Λαλελί Τζαμί. Οι εικόνες όμορφες καί οι επεξηγήσεις πολύ λεπτομερείς, τέτοιες, ώστε όποιος τίς διαβάζει έχει τήν αίσθηση ότι κάνει τήν επίσκεψη μαζί σου.
    Περιμένω πάντα μέ ενδιαφέρον τίς αναρτήσεις σου καί κάθε φορά η ευχαρίστηση είναι μεγάλη, γιά τόν γύρο στά σοκάκια αλλά καί στά ξεχασμένα από τόν τουρισμό σημεία τής Πόλης, που είναι γεμάτα από τήν ιστορία της ανά τούς αιώνες.
    Ντίνα Τουλάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Ντίνα και καλό μήνα.
      Ένας από τους στόχους τέτοιων αναρτήσεων είναι η εξοικείωση με τέτοια μνημεία και σύντομα να βρεθείτε κόντά σε αυτά αλλά και σε περιοχές ή σημεία εκτός των συνηθισμένων.
      Οι δημοσιεύσεις συνεχίζονται και θα προσπαθήσω να αυξήσω την συχνότητά τους.
      Φιλιά
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  3. Θοδωρή νομίζω πως μία ανάρτησή σου να την αφιερώσεις σε στοιχεία αρχιτεκτονικής (Οθωμανικά και Βυζαντινά) ώστε να μας μυήσεις περισσότερο στις λεπτομέρειες αυτές που πλέον το μάτι σου και οι γνώσεις σου έχουν εξελιχθεί σε σημείο επαγγελματικό! Αν και περνώ από έξω συχνά, συνήθως βιαστικά, με αναγκάζεις να κάνω στάση την επόμενη φορά στο τζαμί του Λάλελι. Συγχαρητήρια Θοδωρή.
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Δημήτρη μου και τις καλησπέρες μου στην Αλεξανδρούπολη.
      Καλή η ιδέα σου. Ίσως πραγματοποιήσω μια δημοσίευση αφιερωμένη σε φωτογραφίες με τις διαφορές ή ομοιότητες ανάμεσα σε βυζαντινό και οθωμανικό διάκοσμο.
      Ευκαιρία τώρα που πήρε μία ιδέα για το Λαλελί, την επόμενη φορά να παραμείνεις περισσότερο στην περιοχή, να το δείς από κοντά καθώς και τα υπόλοιπα καλούδια που υπάρχουν εκεί τριγύρω και που σίγουρα τα έχεις υπόψιν σου.
      Πολλά φιλιά σε όλη την οικογένεια σου.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  4. Άλλη μια υπέροχη ανάρτηση Θοδωρή αλλά βοηθάει και το θέμα της. Θεωρώ ότι αν θέλει κάποιος να δει την αρχιτεκτονικη εξέλιξη της θρησκευτικης κουλτούρας στην Πόλη πρέπει να επισκεφτεί μια βυζαντινή εκκλησία, δύσκολο, μια εκκλησία που έγινε τζαμί, ολόκληρη λίστα, το τζαμί στο Φατιχ ή του σουλειμαν και τέλος αυτό εδώ το κόσμημα. Η μετάβαση από την μια περίοδο στην άλλη είναι ονειρικη. Καλό απόγευμα σε όλη την παρέα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Γιάννα μου. Με μια σου πρόταση έβγαλες κιόλας ατελείωτες περιηγήσεις, αφού το πέρασμα από τις βυζαντινές εκκλησίες, σε όσες μεταβλήθηκαν σε τζαμιά και σε δεκάδες διάσκορπα τζαμιά σημαίνει ατελείωτο περπάτημα και μεγάλη κούραση. Το αποτέλεσμα βέβαια αξίζει.
      Καλό σου απόγευμα και να περνάς καλά.
      Τα λέμε πάλι σύντομα

      Διαγραφή
  5. Φίλε Θοδωρή,
    Πολύ καλή ξενάγηση. Ίσως να ξενίζει στην παρουσίαση και μή εξήγηση κάποιων όρων π.χ. hukar mahfli τι σημαίνει;
    Δημειουργείται στον αναγνώστη μια δυσκολία στη συνέχιση της ανάγνωσης και ίσως τον/την αποτρέπει να φθάσει στο τέλος.
    Φιλικά,
    Χρήστος Τζίκας
    Άνω Πόλη - Θεσσαλονίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Χρήστο μου.
      Έχεις δίκιο στην παρατήρησή σου.
      Πολλές φορές εγώ θεωρώ μια ονομασία δεδομένη ενώ δεν είναι. Αυτό συμβαίνει κυρίως διότι κάθε ανάρτηση είναι μια συνέχεια της προηγούμενης. Για παράδειγμα το μεχφίλ έχει εξηγηθεί στην παρουσίαση του τζαμιού Χεκίμογλου, αν θυμάμαι καλά.
      Από την μία εγώ δεν επιθυμώ να επαναλαμβάνομαι αλλά και από την άλλη δεν γίνεται να θυμάστε όλες τις αναρτήσεις αλλά και τυχαίνει να παρουσιαστούν νέοι αναγνώστες που δεν έχουν διαβάσει όλες τις παλιές δημοσιεύσεις. Χώρια που σκοπός μου δεν είναι η πληρότητα των αναρτήσεων αλλά το έναυσμα για δική σας μελέτη.
      Θα το έχω υπόψιν μου για την συνέχεια.
      Καλό σου βράδυ και ευχαριστώ για την επικοινωνία.
      Φιλιά
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  6. Και ποσες και ποσες φορες εχουμε περασει απο δω μπροστα!Οντως εντυπωσιακη παρουσιαση.Επιασες και τις μικρες λεπτομερειες που πολλες φορες κανουν τη διαφορα.Ρε τι μαθαινει κανεις!Να εισαι καλα ρε φιλε που μας ξεστραβωνεις.Καλη Συνεχεια Στελιος Ανω Πολη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Στέλιο.
      Έτσι είναι η Πόλη. Εκεί που νομίζεις ότι τα γνωρίζεις όλα αφού περνάς δεκάδες ή εκατοντάδες φορές από το ίδιο μέρος, ξαφνικά προβάλλει κάτι που είτε δεν το είχες δεί ή το είχες προσπεράσει ανυποψίαστος.
      Να είσαι καλά και εσύ και τους χαιρετισμούς μου στην παρέα της Θεσσαλονίκης.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  7. Αντιγράφω από τον μέγιστο Σκαρλάτο Βυζάντιο.....Θαυμάζονται δε προ πάντων έν αυτώ πέντε κίονες έκ λευκού μαρμάρου ,σπάνιοι δια την λειότητά των.Τούτων οι μέν τρείς ευρέθησαν κείμενοι έν τοις παρά την πύλην Τσατλαδύ ερειπίοις του παλαιού παλατίου των Σοφιανών.Οι δε άλλοι δύω,πέριξ του τεμένους Σουλτάν Βαγιεζήτ,έν τοις ερειπίοις ωσαύτως του έν τω Θεοδοσιανώ Φόρω ποτέ κειμένου παλατίου,περί ου έν οικείω τόπω.Ποιοί από όλους να είναι άραγε Θοδωρή;Τάσος.Θεσσαλονίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Τάσο μου.
      Δεν έχω ακόμα υπόψιν μου την συγκεκριμένη περιγραφή του Σκαρλάτου. Έχω ξεκινήσει εδώ και καιρό να διαβάζω τα βιβλία του αλλά λόγω έλλειψης χρόνου δεν προχωρά το διάβασμα. Χώρια που η ανάγνωσή του απαιτεί αρκετή συγκέντρωση λόγω του ύφους γραφής.
      Μια και ανοίξαμε την κουβέντα να σας ενημερώσω ότι ξεκίνησε στην Τουρκία η μετάφραση του τρίτομου έργου του, στην τουρκική γλώσσα καθώς και στην αγγλική. Αναμένεται να τελειώσει στις αρχές του μεθεπόμενου έτους. Έχουν να βγούν πολλά μάτια ως τότε βέβαια...δύσκολο το έργο.
      Τώρα όσον αφορά τους κίονες...η ταυτοποίησή τους είναι και αυτή όχι εύκολο έργο αφού τα αρχιτεκτονικά στολίδια είναι πολλά και ούτως ή άλλως εξαιρετικής ποιότητας.
      Πολλούς χαιρετισμούς και καλό απόγευμα
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  8. Πολύ ενδιαφέρον θέμα, όπως και τα σχόλια των αναγνωστών. Τα τζαμιά της Πόλης έχουν πραγματικά πολλές ομοιότητες μεταξύ τους και μπορεί να μην είναι ίδια, όμως δεν έχουν αυτή τη ξεχωριστότητα (ανακάλυψα καινουργια λέξη) που έχουν οι βυζαντινές εκκλησίες, που μπορείς κατευθείαν ξεχωρίσεις χαρακτηριστικές διαφορές μεταξύ τους.
    Οι Τούρκοι, δεν είναι τόσο καινοτόμοι σε αυτόν τον τομέα, ακόμα και ένα μεγάλο τζαμί που χτίστηκε στην Άγκυρα σχετικά πρόσφατα, έχει τρομερές ομοιότητες με το μπλε τζαμί. Οι μεγαλύτερες διαφορές των τζαμιών, εντοπίζονται στον εσωτερικό τους χώρο. Πάντως, έχω δει πολλές φορές να μπερδεύουν τα τζαμιά και να μην τα ξεχωρίζουν, δεν είναι τυχαίο αυτό. Μάλιστα, μια φορά μπέρδεψε κάποιος το μπλε τζαμί με την Αγία Σοφία!
    Τουλάχιστον το συγκεκριμένο τέμενος, ξεφεύγει κάπως από την κλασική οθωμανική αρχιτεκτονική.
    Χάρης Θεσσαλονίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Χάρη...ίσως αυτό να οφείλεται στην μικρότερη διάρκεια "ζωής" της οθωμανικής αυτοκρατορίας σε σχέση με την λεγόμενη βυζαντινή. Από την άλλη υπήρχε ένα άλλο μεταφυσικό και φιλοσοφικό υπόβαθρο στον ελληνόφωνο κόσμο που πιθανόν βοήθησε. Ένας τρίτος λόγος εκτιμώ πως είναι η διαφορά της εκκλησίας με του τζαμιού με το δεύτερο να έχει καθαρά χρηστικό ρόλο και η αρχιτεκτονική του να μην αγγίζει πτυχές μεταφυσικών ανησυχιών. Ο συνδυασμός αυτών των 3 βασικών ρόλων ίσως δίνει χώρο στην παρατήρησή σου.
      Τώρα όσον αφορά το μπέρδεμα που αναφέρεις...αυτοί είτε δεν έχουν βρεθεί στην Πόλη και παρατηρούν ανυποψίαστοι εικόνες μέσω κοινωνικών δικτύων κ.λ.π., ακολουθώντας την "μόδα" της Πόλης , είτε βρέθηκαν μια φορά εδώ, σε ένα ταξίδι που δεν είχε για αυτούς διαφορά αν έγινε στην Πόλη ή στην Νέα Υόρκη.
      Χαιρετισμούς στην Θεσσαλονίκη που δυναμικά δίνει το παρών στον σχολιασμό.
      Καλό απόγευμα
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  9. Eξαιρετική η παρουσίαση Θοδωρή. Ολες οι διαφοροποιήσεις που εντόπισες σε αρχιτεκτονική και διάκοσμο δείχνουν
    εξέλιξη και τάση για καινοτομία. Σαφώς δεν είναι όλα τα τζαμιά ίδια και η παρατήρησή τους πλουτίζει το νου και αλλάζει
    τα στερεότυπα.
    Γιατί "της Τουλίπας", αλήθεια? Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος συμβολισμός εδώ ?

    Πολλά φιλιά και χαιρετισμούς απ το ηλιόλουστο Ρέθυμνο
    Στέφη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Στέφη μου.
      Η λουλουδένια ονομασία του τζαμιού είναι αφιερωμένη σε έναν χαζρετί, δηλαδή ενός αγίου των μουσουλμάνων που το όνομά του ήταν Laleli Baba. Ο τάφος του βρίσκονταν σε κοντινή απόσταση από το τζαμί και έτσι τόσο το τζαμί όσο και ο μαχαλάς έφεραν το όνομά του. Μάλιστα ο τάφος του κατάφερε να επιβιώσει στο σημείο αυτό ως την δεκαετία του '50 περίπου. Όπως τόσα πράγματα στην Πόλη, άντεξε για αιώνες στην φθορά της φύσης και τις φυσικές καταστροφές αλλά δεν γλύτωσε από την ανθρώπινη αντίληψη για πρόοδο, εξέλιξη και την γενικότερη αλλοίωση της ρυμοτομίας της Πόλης.
      Η ματιά μου κοφτερή σαν λεπίδα και ειλικρινά "σκανάρει" κάθε λεπτομέρια που αντικρίζει. Δεν ξεφεύγει τίποτα. Έτσι για να προιδεάζω σιγά σιγά και για την επόμενη δημοσίευση και να υπάρχει και λίγη επιπλέον περιέργεια.
      Φιλιά στην λεβεντομάνα Κρήτη και το αγαπημένο Ρέθυμνο.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  10. Καλησπέρα, Θοδωρή!
    Μου αρέσει η εναλλαγή των θεμάτων σου. Όχι ότι βρίσκουμε κενό να βαρεθούμε, αλλά η αναμονή του επόμενου θέματος κάθε φορά γίνεται ολοένα και πιο συναρπαστική!
    Εγώ είμαι από τις τυχερές, αφού γνώρισα το τζαμί του Λαλελί χάρη σε σένα. Βρίσκεται σε μια περιοχή λίγο «απαιτητική», οπότε η συντροφιά σου ήταν για μένα απαραίτητη. Και δεν αναφέρομαι στην επικινδυνότητα της περιοχής, αλλά στο γεγονός ότι είχα την τύχη να δω τα κάλλη του μέσα και από τα δικά σου μάτια.
    Το τζαμί του Λαλελί (λαλέ σημαίνει τουλίπα) δεν γνώριζα ότι πήρε το όνομά του από τον συγκεκριμένο χαζρετί. Ευτυχώς είσαι εσύ και μας ενημερώνεις.
    Κάθε τζαμί έχει κοινά χαρακτηριστικά με τα άλλα τζαμιά, αλλά και άλλα που ταυτόχρονα το κάνει να είναι μοναδικο! Το Λαλελί μού θυμίζει στο εσωτερικό του το τζαμί της Μιχριμάχ στην ευρωπαϊκή πλευρά, όντας όμως πιο μεγαλοπρεπές.
    Συγχαρητήρια για την επιλογή της ανάρτησης, του κειμένου σου και των φωτογραφιών σου. Μέσα από αυτά δίνεις κίνητρα στους λάτρεις της Πόλης να την επισκέπτονται για τους σωστούς λόγους και όχι μόνο για τα φαγητά, τα γλυκά, τα οικονομικά ρούχα και τις τσάντες.
    Εξάλλου μια βόλτα μαζί σου στα στενά της Πόλης είναι αξία ανεκτίμητη. Και εγώ, όπως πολλές φορές έχω πει, είμαι τυχερή που σε έχω ακολουθήσει τουλάχιστον τέσσερις φορές και με έχεις βοηθήσει να δω αλλιώς την Πόλη, στη σωστή της διάσταση. Σε ευχαριστώ για μια ακόμη φορά για τον πολύτιμο χρόνο που μου διέθεσες την περασμένη εβδομάδα και με μύησες στα μυστικά της!
    Να είσαι πάντα καλά και να προσέχεις τον εαυτό σου!!!
    Πολλά φιλιά και θα τα πούμε και στο επόμενο, Θοδωρή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλησπέρα Μαράκι.
    Είδες τι ιδιαίτερες είναι οι περιηγήσεις στην Πόλη; Κάπως αναπάντεχα αντικρίσαμε ένα από τα ομορφότερα τζαμιά της Πόλης.
    Οι φωτογραφίες είναι πάντα στο προσκήνιο κάθε δημοσίευσης. Εξάλλου όπως θα θυμάσαι συζητήσαμε αρκετά για αυτές τις μέρες που περπατάγαμε στην Πόλη.
    Πληροφοριακά για του υπολοίπους, σκοπεύω να ετοιμάσω ένα έντυπο λεύκωμα με φωτογραφίες της Πόλης, κυρίως με αδημοσίευτο ως τώρα υλικό.
    Χαίρομαι που απόλαυσες τις διαδρομές που επέλεξα, όπως και εγώ άλλωστε. 4η φορά και κατά συνέπεια ακόμα πιο πολλά ιδιαίτερα μυστικά. Όσον αφορά τις λεπτομέριες...ένα έχω μόνο να πω: ομερτά, χαχα.

    Φιλιά στο Περιστέρι
    Τα λέμε σύντομα στην επόμενη ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλησπέρα σε όλη την χαμπεροπαρεα και ιδιαίτερα σε σένα Θοδωρη
    Έχω λίγες μερες που γύρισα απο το 3ο ταξίδι στην Πόλη όπου ανακάλυψα και εξερευνησα τόσα μέρη χάριν στα χαμπεροσκονακια....
    Πηγαίνοντας έλεγα τελευταία φορά....δες οτι εχει μείνει να δεις....να πας και πουθενά άλλου...
    Πρώτον δεν πρόλαβα να πάω όπου είχα σημειώσει καθώς περπατώντας το ενα σοκάκι με έβγαζε σε άλλο μοναδικό σοκάκι....και ξέφυγα απο το προγραμμα μου...
    Δεύτερον στις εκκρεμότητες που άφησα εγώ προστίθενται και οι νέες σου αναρτήσεις...
    Τρίτον και κυριότερο ΕΙΜΑΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΗ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΟΛΗ!!!!! και δεν βλέπω την ωρα να ξανάρθω!!!
    Φιλια και Καλο Ξημέρωμα σε Ανατολή και Δύση!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή