Η Πόλη είναι διάσπαρτη από οθωμανικές κατασκευές του παρελθόντος ως αιώνια σύμβολα δυναστείας, πλούτου, δύναμης, κομψότητας και φιλανθρωπίας, ικανές να προκαλούν δέος και θαυμασμό ως τις μέρες μας. Υπάρχουν όμως και άλλα κίνητρα δημιουργίας τέτοιων σπουδαίων έργων και ίσως τα ευγενέστερα αυτών, η αγάπη και ο έρωτας, αποτελούν αφετηρία, πηγή έμπνευσης και κινητήρια δύναμη για την διαχρονική παρουσία των κατασκευών που θέλησα να περιηγηθώ και να σας παρουσιάσω. Πρωταγωνιστές σε τούτη την ιστορία αγάπης είναι ο μέγιστος αρχιτέκτονας Μιμάρ Σινάν και η πριγκίπισσα Μιχριμάχ, κόρη του σουλτάνου Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή.
|
Σύμβολα αγάπης καταφέρνουν να γίνουν σύμβολα ολόκληρων περιοχών |
Η γνωριμία τους πραγματοποιήθηκε όταν ο Σουλεϊμάν παρέγγειλε από τον Σινάν την κατασκευή ενός κιουλιγιέ προς τιμή της κόρης του. Η ίδια ανέλαβε να επιβλέπει τα έργα και ο έρωτας δεν άργησε να αγγίξει την καρδιά του αρχιτέκτονα αλλά ούτε να αφήσει ασυγκίνητη την πριγκίπισσα.
Το έργο ολοκληρώθηκε το 1548 έπειτα από διάρκεια εργασιών μόλις δύο ετών και χαρακτηρίζεται από όλα τα στοιχεία της κλασσικής αρχιτεκτονικής τεχνοτροπίας του 16ου αιώνα, η οποία έχει ονομαστεί και ως Κλασσική Σχολή του Σινάν. Σαφήνεια, ουδετερότητα, ακρίβεια και ισομετρία είναι οι πρώτες λέξεις που χαράζονται στην σκέψη κάθε παρατηρητή τούτου του μνημειώδους τύπου τζαμιού.
|
Τα τζαμιά μνημειώδους τύπου αποτελούν την υψηλότερη έκφραση της οθωμανικής αρχιτεκτονικής. Εμφανή τα στοιχεία της Κλασσικής Σχολής με σαφήνεια και δίχως καμία διάσταση να κυριαρχεί |
|
Χαρακτηριστικός σταλακτοειδής διάκοσμος ως μέσο ένωσης επιφανειών... |
|
...και παρουσία των κυριότερων οθωμανικών κιονόκρανων, του σταλακτοειδούς στο βάθος και του ρομβοειδούς που δείχνει να έχει ανακατασκευασθεί στις μέρες μας έπειτα από εργασίες συντήρησης |
|
Και οι μιναρέδες μαρτυρούν την ηλικία του τζαμιού αφού διαθέτουν περισσότερο πάχος και κωνοειδή απόληξη. Στο μέλλον λέπτυναν και απόκτησαν πολύμορφες απολήξεις (για μερικά παραδείγματα δες εδώ και εδώ) |
Το τζαμί αποτέλεσε το πρώτο έργο του Μιμάρ Σινάν στο Üsküdar μα παρόλα αυτά κατόρθωσε να καθιερωθεί ως το σύμβολο του προαστίου ως τις μέρες μας αλλά και να διατηρήσει κτίσματα του συγκροτήματος παρά την τεράστια μεταβολή της περιοχής γύρω από αυτό. Μερικά από αυτά είναι ο χώρος του
τουρμπέ αλλά και η βιβλιοθήκη που ακόμα διατηρεί ανοιχτές τις πόρτες της, ιδιαίτερα για μαθητές.
|
Μουσουλμάνοι προσέρχονται για προσευχή. Πριν από αυτό είναι απαραίτητη η τελετουργική πλύση στο şedırvan |
|
Το τζαμί είναι ένας λειτουργικός χώρος που εξυπηρετεί στον συγχρονισμό της ομαδικής προσευχής. Για αυτό μπορεί να προσευχηθεί κάποιος και εξωτερικά ή σε οποιαδήποτε απόσταση. Σημαντικό στοιχείο είναι η προσήλωση προς την Μέκκα. Η εισοχή στον εξωτερικό τοίχο, το Mihrap, υποδεικνύει την κατεύθυνση στον προσκυνητή |
|
Κορίτσια μελετούν στην βιβλιοθήκη της Μιχριμάχ. Στην τζαμαρία της καθρεφτίζεται το τζαμί δείχνοντας με σαφή τρόπο ότι τα κιουλιγιέ δεν ήταν λατρευτικοί χώροι αλλά συγκροτήματα που άγγιζαν πολλαπλές πτυχές της καθημερινότητας |
|
Ανάμεσα στα μνήματα του τουρμπέ |
Τζαμιά τέτοιου τύπου συνήθως διαθέτουν τέσσερα ημιτρούλια ως συνοδεία του κεντρικού τρούλου. Στο συγκεκριμένο τζαμί υπάρχουν μόνον τρία λόγω έλλειψης χώρου. Στην δυτική πλευρά η απουσία ημιτρουλίου έχει αντικατασταθεί από ένα ιδιαίτερο στέγαστρο, το οποίο στα χρόνια κατασκευής του βρίσκονταν σχεδόν κάτω από τον Βόσπορο. Οι διαρκείς αναχώσεις και η κατασκευή σύγχρονων έργων έχει περιορίσει τον Βόσπορο αρκετές δεκάδες μέτρα.
|
Αυτή είναι η σημερινή παραλιακή λεωφόρος στο Σκούταρι. Κάποτε η σκεπή του τζαμιού βρίσκονταν σχεδόν πάνω από την επιφάνεια του Βοσπόρου και από εκεί η πριγκίπισσα απολάμβανε το πανέμορφο τοπίο |
|
Καλλιγραφίες χάτ πάνω από τις πόρτες |
|
Χειροποίητοι γεωμετρικοί σχεδιασμοί, τα λεγόμενα αραβουργήματα, καλύπτουν τις πολύτιμές πύλες του τζαμιού |
Ο εξωτερικός όγκος του τζαμιού αντικατοπτρίζεται και εσωτερικά με λεπτεπίλεπτες γραμμές όπως άλλωστε ταίριαζε σε μια πριγκίπισσα. Ο χώρος παρά την παρουσία αρκετών ανθρώπων χαρακτηρίζεται από ουδετερότητα και ηρεμία.
|
Το κιμπλέ, ο ανατολικός τοίχος του τζαμιού. Στην δεξιά πλευρά διακρίνεται ο κομψός μουσουλμανικός άμβωνας |
|
Ο ερωτευμένος αρχιτέκτονας πρόσεξε κάθε γραμμή και κάθε καμπύλη του τζαμιού |
|
Αραβουργήματα και φυτομορφικές διακοσμήσεις στον χώρο που ο μουεζίνης απαγγέλει προσευχές του Κορανίου |
|
Παράθυρα με υαλογραφίες με θηλυκό ύφος |
|
Καθημερινές στιγμές στο τζαμί της πριγκίπισσας Μιχριμάχ. Διακρίνεται ένας από τους τέσσερις ογκώδεις πεσσούς |
|
Μερικές τελευταίες ματιές στην αρχιτεκτονική ομορφιά του τζαμιού της Μιχριμάχ |
Ο μεγάλος έρωτας του Μιμάρ Σινάν παρέμεινε όμως ανεκπλήρωτος αφού ο σουλτάνος προτίμησε να παντρέψει την κόρη του με τον Μεγάλο Βεζίρη Ρουστέμ Πασά, δίχως την θέληση της πριγκίπισσας. Η άρνηση του Σουλειμάν πλήγωσε και απογοήτευσε τον αρχιτέκτονα, ο οποίος για το υπόλοιπο της ζωής του αφιερώθηκε εξολοκλήρου στα αρχιτεκτονικά έργα και στις κατασκευές του. Η άσβεστη φλόγα του έρωτα όμως τον οδήγησε σε ένα από τα πιο ευφάνταστα δημιουργήματά του, ένα δεύτερο τζαμί προς τιμή της Μιχριμάχ.
Δίχως έγκριση από το παλάτι επέλεξε μια ερημική περιοχή κοντά στην Πύλη της Αδριανούπολης και μέσα σε τρία χρόνια είχε ολοκληρώσει το, γεμάτο συμβολισμούς για τον ανεκπλήρωτο έρωτά του, έργο.
|
Το τζαμί της Μιχριμάχ σε πολύ κοντινή απόσταση από τα Θεοδοσιανά Τείχη.. Η περιοχή ήταν παντελώς έρημη το 1562 και το τζαμί δέσποζε μοναχικό στον έρημο λόφο |
Ο Σινάν επέλεξε την κατασκευή του τζαμιού σε έναν έρημο λόφο στο τελευταίο άκρο της Πόλης για να νοιώσει η Μιχριμάχ την μοναξιά του. Η μοναξιά που ένοιωθε ήταν και ο λόγος που τοποθέτησε μόνο έναν μιναρέ αφού αυτό ήταν εντελώς ασυνήθιστο για τζαμί που άνηκε σε πριγκίπισσα ή μέλος της δυναστείας. Προτίμησε σκόπιμα μικρές διαστάσεις και απλότητα για να αναδείξει την κομψότητα και τον ευγενικό χαρακτήρα της αγαπημένης του ενώ οι μπούκλες των μαλλιών της τον ενέπνευσαν σε κάθε καμπύλη του κιουλιγιέ.
Ως αποκορύφωμα της δημιουργίας του και των συμβολισμών κατόρθωσε να προσθέσει αρχιτεκτονικά στοιχεία σε έκταση που κανείς ως τότε δεν είχε καταφέρει. Τοποθέτησε 161 παράθυρα στο εσωτερικό του τζαμιού, πλημμυρίζοντάς το με φώς, για να αγκαλιάζει την αγαπημένη του Μιχριμάχ και να αναδεικνύει την αγνότητα της ψυχής της και την καθαρότητα των συναισθημάτων του.
|
Άπλετο φως στο εσωτερικό του τζαμιού ακόμα και τους χειμερινούς μήνες με συννεφιά |
Το τζαμί συντάραξαν τουλάχιστον πέντε καταστροφικοί σεισμοί αλλά το σύμβολο αγάπης του Σινάν προς την πριγκίπισσα τελικά παρέμεινε ακέραιο. Χρειάστηκαν μόνο μερικές αναγκαίες επισκευές σε μέρη του τρούλου και σε ένα μέρος του διακόσμου.
|
Κιονοστοιχία με εμφανή τα σημάδια και τα χρώματα πρόσφατης ανακαίνισης |
|
Το εξαιρετικής ομορφιάς μινμπάρ από διάτρητο μάρμαρο. Στο βάθος διακρίνονται υαλογραφίες με ποικιλία χρωματισμών και σχεδίων |
|
Το διάχυτο φως συμβάλλει στην πνευματική και μεταφυσική ανάταση |
|
Οι υαλογραφίες ως μια ανάμειξη ψηφιδωτών και ζωγραφικής προσδίδουν ζωηράδα και χρώμα στον φωτεινό χώρο του τζαμιού |
Ο μέγιστος κατασκευαστής τοποθέτησε τον αρχιτεκτονικό πήχη απίστευτα ψηλά αφού προνόησε να συνδέσει την αγαπημένη του και τα τζαμιά μεταξύ τους. Mihr ü Mah το όνομα της πριγκίπισσας, δηλαδή Ήλιος και Σελήνη και την ημέρα των γενεθλίων της, στις 21 Μαρτίου, όταν η μέρα και η νύχτα έχουν την ίδια διάρκεια, ο ήλιος τραβά προς την δύση του πίσω από το μοναχικό τζαμί, αγκαλιάζοντάς το με τις τελευταίες του αχτίδες, ενώ παράλληλα το φεγγάρι ανατέλλει ανάμεσα από τους δύο μιναρέδες του τζαμιού στο Σκούταρι, φωτίζοντας τον ουρανό με την λαμπρότητά του.
|
Το τζαμί της Μιχριμάχ παραμένει ένα αρχιτεκτονικό στολίδι και παράλληλα αιώνιο σημάδι έρωτα |
Από τότε πέρασαν τόσοι αιώνες μα οι κατασκευές του Σινάν του εξακολουθούν να στέκουν ακέραιες στα άκρα της Πόλης. Και εκατοντάδες φορές ως τώρα ο ήλιος και η σελήνη βρέθηκαν ταυτόχρονα στον ουρανό, φωτίζοντας τα σύμβολα μιας αιώνιας αγάπης.
Το Σκούταρι όπου είναι κτισμένο το πρώτο τζαμί προς τιμήν της Μιχριμάχ, είναι η αρχαία Χρυσούπολης η σωστότερα Χρυσόπολης.Πήρε το όνομά της είτε γιατί εδώ μάζευαν οι Πέρσες τα χρήματα από τους δασμούς από την διέλευση των πλοίων από τον Βόσπορο,είτε από τον Χρύσο ,γιό του Αγαμέμνωνα και της Χρυσηίδας ,ο οποίος προσπαθώντας να ξεφύγη απο τον Αίγισθο και ταξιδεύοντας για την Κολχίδα προς την Ιφιγένεια,πέθανε και ετάφη εδώ.Επίσης στους λόφους του Σκουτάρεως, πίσω από το τζαμί της Μιχριμάχ,στις 18 Σεπτεμβρίου του 324 μ.Χ. Ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος νίκησε για τελευταία φορά τον συναυτοκράτορά του Λικίνιο και έμεινε μόνος πλέον Αυτοκράτορας στην αχανή Ρωμαική Αυτοκρατορία.Ωραίο κείμενο Θοδωρή.Τάσος. Θεσσαλονίκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Τάσο μου, ευχαριστώ για την παρέα και την συμμετοχή σου.
ΔιαγραφήΠολλούς χαιρετισμούς στην όμορφη Θεσσαλονίκη
Θοδωρής
Ο απόλυτος ύμνος του έρωτα, εκφρασμενος στην πιο λιτή πλευρά του. Απαλλαγμενος από περιττά στολιδια και τονισμενος μέσα στο φως είτε του ήλιου είτε του φεγγαριού. Υπέροχο Θοδωρή, για άλλη μια φορά
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Γιάννα. Συμφωνώ μαζί σου. Με πολλούς συμβολισμούς αλλά με λιτό τρόπο το πέρασε το μήνυμά του ο Σινάν.
ΔιαγραφήΤην καλησπέρα μου, όπου κι αν σε βρίσκει
Θοδωρής
Τι όμορφο και δημιουργικό αίσθημα ο έρωτας και ειδικά ο ανεκπλήρωτο, σε ένα μυαλό όπως του ελληνικής καταγωγής Μιμαρ Σιναν,ο οποίος απογείωσε την Οθωμανική αρχιτεκτονικη. Εύγε Θοδωρή μας για το όμορφο κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒικτωρία
Διδυμότειχο.
Καλησπέρα Βικτωρία μου.
ΔιαγραφήΟι γυναίκες και ο έρωτας αποτέλεσαν έναν από τους κυριότερους τροχούς στην μηχανή της προόδου του ανθρώπινου πολιτισμού. Έτσι και εδώ, παρά το ανεπλήρωτο του πόθου του, ο Σινάν έβαλε ένα ακόμα λιθαράκι στην επιστήμη της αρχιτεκτονικής.
Φιλιά στο Διδυμότειχο
Θοδωρής
Αγαπητέ Θεόδωρε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε το συγκεκριμένο άρθρο σου υπερέβεις τον καλόν εαυτόν σου. Χωρίς να θέλω να υπεισέλθω στην έμπνευσή σου που σε οδηγεί σε συγκεκριμένα μονοπάτια, θα ήθελα να σου προτείνω με την ευκαιρία της σειράς ΚΟΣΕΜ που αναμένεται διακαώς στην Ελλάδα να προβάλεις και μερικά μνημεία της εποχής εκείνης που ακόμα υπάρχουν στην Πόλη και στο Σκούταρι.
Φιλικότατα,
Π. Σπάρης από Ατλάντα
Καλησπέρα Παναγιώτη μου.
ΔιαγραφήΧαίρομαι που επικοινωνία και δημόσια, πέρα από την προσωπική επικοινωνία μας.
Η σειρά προβάλλεται ήδη στην Τουρκία και την παρακολουθούνε συγγενικά μου πρόσωπα. Εγώ με την σειρά μου δεν τα πάω και τόσο καλά με τις τηλεοράσεις. Με μεγάλη χαρά και απόλυτα συνειδητά η τηλεόραση απουσιάζει από το σπιτικό μου περίπου εδώ και μια 7ετία. Και εννοείται πως δεν μού έχει λείψει ούτε μια ημέρα.
Πολλούς χαιρετισμούς στην Ατλάντα. Προσφέρει χαρά και είναι τιμή μου να υπάρχουν αναγνώσεις και επικοινωνία με τόσο μακρινά μέρη.
Με την ευκαιρία να μην ξεχάσω να δώσω καλησπέρες σε όλους τους τόσους μακρινούς Χαμπεριώτες της παρέας εκτός Ευρώπης, τον Αναστάση από την Νότιο Αφρική, την χαμπεροπαρέα στην Καλιφόρνια και την Νέα Υόρκη, κάποιους αγαπημένους μου στην Νιγηρία, στην Ηλέκτρα στο Τόκυο και στις δικές της εξιστορήσεις και στον επισκέπτη του Χονγκ Κονγκ.
Θοδωρής
Θοδωρή θα συμφωνήσω με την παρέα για το τρόπο της γραφής και της παρουσίασης σου. Εξαίρετη η ανάρτησή σου. Όταν η Αγία Σοφία έχει 100 παράθυρα, σκέφτομαι ο έρωτας πώς μπορεί να πλημμυρίσει με 161 παράθυρα και να σκορπίσει το φως του σε ένα πολύ μικρότερο κτίσμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά χαιρετίσματα
Δημήτρης
Καλησπέρα Δημήτρη μου. Για το τζαμί της Μιχριμάχ στο Εντιρνέκαπι έχουν γραφθεί αρκετά κείμενα. Θέλησα να εντάξω και του τζαμί της ασιατικής πλευράς αφού υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ των κτισμάτων και των ανθρώπων.
ΔιαγραφήΠολύ σημαντική η αναφορά σου για τα παράθυρα.
Πολλά χαιρετίσματα στην Αλεξανδρούπολη.
Φιλιά στην οικογένεια
Θοδωρής
Έρως ανίκατε μάχαν, ο νικημένος απ' αυτόν Μιμάρ Σινάν άφησε έργα αρχιτεκτονικής εκπληκτικής ωραιότητας γι' αυτόν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Χρήστο μου.
ΔιαγραφήΑπό μια πλευρά είμαστε όλοι εμείς "κερδισμένοι" κατά κάποιον τρόπο αφού μετά από την άρνηση του Σουλειμάν να του δώσει την κόρη, εκείνος αφοσιώθηκε εξολοκλήρου στα αρχιτεκτονικά έργα του και δεν σταμάτησε τις κατασκευές ως τον θανατό του. Φαντάζεσαι να είχαν έρθει αλλιώς τα πράγματα, να είχε καταλήξει πασάς ή βεζύρης και να έλειπαν μερικές εκατοντάδες τζαμιά, γέφυρες, κτίρια, υδραγωγεία, δρόμοι και τόσα άλλα από τα έργα του;
Πολλές καλησπέρες.
Θοδωρής
Γειά σου Θοδωρή και χρόνια πολλά για τις μέρες που έρχονται. Μετά απο καιρό βρήκα το χρόνο να σου γράψω για αυτήν την ευαίσθητη και βαθιά ανθρώπινη ανάρτηση σου. Πάντα σε διαβάζω, πάντα ακουω τη λίστα με τα τραγούδια σου και πάντα σε θυμάμαι. Απλά δεν γράφω πάντα. Να είσαι καλά εσύ και η οικογένειά σου και να συνεχίζεις να μας ενώνεις με τις γωνιές της Πόλης μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήKeep Walking
Θανάσης από Βόλο
Καλησπέρα Θανάση μου και χρόνια πολλά.
ΔιαγραφήΓνωρίζω ότι διαβάζεις και παρακολουθείς και χαίρομαι που επικοινωνούμε.
Εύχομαι κάθε καλό σε εσένα, στην οικογένεια σου και σε κάθε οικογένεια που έχω την χαρά να επικοινωνώ.
Τους χαιρετισμούς μου στον Βόλο
Θοδωρής
Καλησπέρα, Θοδωρή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈκανες αυτό που περίμενα εδώ και καιρό. Επιτέλους! Το τζαμί της Μιχριμάχ, αυτό που βρίσκεται κοντά στα τείχη, όπως ξέρεις, είναι το αγαπημένο μου, και για την αρχιτεκτονική, τις λεπτομέρειές του, τα πολλά παράθυρα, τα χρώματα στο εσωτερικό του, την τοποθεσία του, ψηλά σε λόφο, αλλά και για την ιστορία και για αυτό που συμβολίζει...
Μέσα από τη νέα σου ανάρτηση μας επέτρεψες να δούμε λίγο περισσότερο τον εσωτερικό σου κόσμο, μιας και φανέρωσες μια ρομαντική πλευρά σου. Πώς θα μπορούσε να μην ισχύει βέβαια κάτι τέτοιο, αφού πιστεύω ότι ένα κίνητρό σου για την εξερεύνηση του παρελθόντος της Πόλης είναι η ρομαντική πλευρά του χαρακτήρα σου.
Το τζαμί της Μιχριμάχ που βρίσκεται στο Σκούταρι μόνο έξω το έχω δει... Ελπίζω ότι όπως εσύ με οδήγησες στο πρώτο έτσι να με «οδηγήσεις» και σε αυτό.
Να είσαι καλά και σε ευχαριστώ για την απόλαυση που μου χάρισες!
(Να σημειώσω ότι κάθε μέρα από τότε που τη δημοσίευσες, διαβάζω τη συγκεκριμένη ανάρτηση!!!!!!)
Τα λέμε στο επόμενο, Θοδωρή!
Γειά σου Μαράκι μου. Την ανάρτηση μάλλον την περίμενες όχι απλά κάμποσο καιρό αλλά νομίζω για χρόνια. Στο φύλαγα όμως για το τέλος τούτης της χρονιάς αφού γνωρίζω ότι είναι το αγαπημένο σου αφού ταιριάζουν και στις δικές σου ευαισθησίες και πτυχές προσέγγισης.
ΔιαγραφήΣτο εσωτερικό του τζαμιού της ασιατικής πλευράς θα είχες μπεί αλλά θα το βάλουμε στο πρόγραμμα της επόμενη φορά.
Χαίρομαι να διαβάζω ότι οι δημοσιεύσεις διαβάζονται αρκετές φορές.
Σε αφήνω για τώρα ώστε να ετοιμάσω την επόμενη ανάρτηση και δεν αμφιβάλλω ότι θα τα πούμε και εκεί σύντομα.
Φιλιά στο Περιστέρι
Πολύ ωραία εξωτερική και εσωτερική ομορφιά. Το τζαμί στο Σκούταρι φαίνεται από την Ευρωπαική ακτή του Βοσπόρου; Μαζί με τον Βόσπορο θα συνθέτουν ένα μαγικό θέαμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈξυπνος και πετυχημένος ο συμβολισμός του Σινάν.
Χάρης Θεσσαλονίκη.
Καλησπέρα Χάρη. Φυσικά και φαίνεται το ασιατικό τζαμί από την ευρωπαική πλευρά. Το θέαμα του Βοσπόρου παραμένει μαγευτικό παρά την οικοδομική ανωμαλία και διαστροφή των ημερών μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαιρετισμούς
Θοδωρής
Η πιο ποιητική σου ανάρτηση... Με συγκίνησες πολύ! Φώτισες πτυχές άγνωστες στους πολλούς και ερέθισες τη φαντασία μας! Όταν με το καλό θα ξαναέρθω στην Πόλη θα επισκεφτώ το τζαμί της Μιχριμάχ με τα πολλά παράθυρα και τις αρμονικές καμπύλες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Διονυσία μου και χαίρομαι να διαβάζω τον τρόπο απήχησης των δημοσιεύσεων, αφού αγγίζουν κάθε άνθρωπο διαφορετικά.
ΔιαγραφήΆντε με το καλό να βρεθείς σύντομα και πάλι στην Πόλη και να επισκεφτείς τα ιδιαίτερα τζαμιά της Μιχριμάχ. Τώρα που γνωρίζεις την ιστορία που τα συνοδεύει θα τα αξιοποιήσεις όλα καλύτερα στην σκέψη σου.
Πολλά φιλιά
Θοδωρής