Έχουν ήδη κυλήσει σχεδόν τεσσεράμιση χρόνια από την πρώτη δημοσίευση των Χαμπεριών και συχνά με ρωτάνε γιατί επέλεξα να γράφω, να αναρτώ και γιατί ακόμα συνεχίζω να το πράττω. Μπορώ να πω οτι το κάνω για κάμποσους λόγους που τις περισσότερες φορές έχουν σχέση κυρίως με την ψυχική μου πλήρωση.
Άλλες φορές κατακλύζομαι από αρχαιοιστορικό οίστρο και διάθεση να καταγράψω την κληρονομιά του ενδόξου παρελθόντος και εφόσον η σημερινή της μορφή βρίσκεται σε ανασφαλή θέση, να "διασωθεί" κάτι από αυτήν έστω φωτογραφικά ή σαν μαρτυρία του παρόντος προς τις επόμενες γενιές και εποχές. Για τούτη την ανάρτηση περιηγήθηκα πάλι στο μήκος των
Θεοδοσιανών Τειχών της Πόλης, καταγράφοντας και παραθέτοντας όλες τις επιγραφές που έχουν κατορθώσει να "επιβιώσουν" ως σήμερα.
|
Η φωτογραφική καταγραφή των εναπομείναντων επιγραφών και συμβόλων των Θεοδοσιανών Τειχών. Διαδικασία επίπονη και απαιτητική |
Εμπνευστής σε τούτη την απόπειρα στάθηκε ο
Αλέξανδρος Πασπάτης, χάρις στις δικές του περιηγήσεις και συγγράματα στο δεύτερο μισό του 1800. Περίπου 150 χρόνια αργότερα πραγματοποιώ τις ίδιες πορείες, παρατηρήσεις και καταγραφές. Τα μειονεκτήματά μου σε σχέση με τις δικές του περιηγήσεις είναι δεκάδες και αφορούν κυρίως το πρόσωπό μου. Τουλάχιστον διατηρώ ως προβάδισμα την τεχνολογική υποστήριξη μέσω της φωτογραφίας.
Επιπλέον ώθηση έλαβα από την επιθυμία "φρεσκαρίσματος" του τρόπου παρουσίασης των αρχαιολογικών και ιστορικών ιδιαιτεροτήτων, αφού σε σχέση με τις ογκωδέστατες και δυσανάγνωστες περιγραφές του παρελθόντος, η διαχείριση και η διάδωση των πληροφοριών στην εποχή μας στηρίζεται στη μικρή και σύντομη είδηση.
Θεώρησα αναγκαία την προσέγγιση και την αναφορά σε αυτόν, διότι επιθυμώ να έχω την απαραίτητη σύνδεση με το παρελθόν, για να μπορεί να υπάρξει κάποτε και η σύζευξη με το μέλλον.
Έτσι λοιπόν, προσπερνώντας κάπως βιαστικά το αρχικό βόρειο τμήμα των Θεοδοσιανών Τειχών και την Πύλη της Αδριανούπολης, άρχισα να περιεργάζομαι και να καταγράφω σπιθαμή προς σπιθαμή της επιγραφές και τα σύμβολα στο μήκος των προμαχώνων της Βασιλεύουσας.
|
Επιγραφή στην Πέμπτη Πύλη |
Ορισμένες επιγραφές είναι αρκετά δύσκολο να παρατηρηθούν αφού το πέρασμα του χρόνου τις έχει αλλοιώσει σε μεγάλο βαθμό. Μία τέτοια επιγραφή βρίσκεται στο διάζωμα της Πέμπτης Πύλης, η οποία στα λατινικά αναφέρει: "Portarum valido firmavit omine muros pusaeus magno non minor Anthemio", που σημαίνει:"
Των Πυλών τα Τείχη δυνατώτατα στερέωσε ο Πουσαίος, ουκ ελάσσων του μεγάλου Ανθεμίου". Η επιγραφή χαράκτηκε μάλλον κατά την περίοδο της Λατινικής κατάκτησης, ενώ στο μέσον της φέρει έναν μεγάλο Σταυρό που πιθανολογώ οτι προυπήρχε. Είναι αμφίβολο για πόσο ακόμα χρονικό διάστημα θα συνεχίσει να διακρίνεται τούτη η επιγραφή, πριν ξεφτύσει εντελώς και περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας ως ανάμνηση.
|
Εντοιχισμένες πλάκες με σύμβολα, κυρίως Σταυρών, διακοσμούν δεκάδες σημεία των Τειχών. |
Ορισμένες επιγραφές και σύμβολα έχουν διαφύγει της παρατήρησης προηγουμένων περιηγητών, κυρίως λόγω της ταπεινότητάς τους αλλά και της μεταβολής της τοπογραφίας ολόκληρης της περιοχής δίπλα από τα Τείχη. Ας μην λησμονούμε πως τον προπροηγούμενο αιώνα αλλά και παλιότερα, η περιοχή είχε αρκετά διαφορετική όψη με ανάλογες δυσκολίες προσέγγισης πολλών σημείων των Τειχών.
|
Πλάκα με επιγραφή λίγο μετά την Πύλη του Αγίου Ρωμανού. Δυσέρευτη και δυσανάγνωστη που μάλλον προέρχεται από ναό και τοποθετήθηκε εκεί για τις ανάγκες επισκευών των Τειχών. |
Υπάρχουν όμως και μεταγενέστερες επιγραφές αφιερωμένες σε κατορθώματα και θρύλους των Τούρκων, όπως εκείνη που είναι αφιερωμένη στον Uluabatlı Hasan, τον σπάχη πολεμιστή που απέκτησε διαστάσεις θρύλου στην Άλωση της Πόλης. Σύμφωνα με αυτήν την εκδοχή ο Χασάν ήταν ανάμεσα στην μικρή ομάδα ανθρώπων που κατάφερε να εισχωρήσει εντός των Τειχών και εκείνος που πρώτος ύψωσε την τουρκική σημαία στην κορυφή του πύργου, πριν πέσει νεκρός από τα βέλη των Βυζαντινών. Η ατεμίζουσα τουρκική σημαία εντός των προμαχώνων της Πόλης, προκάλεσε πανικό στους υπερασπιστές της και παράλληλα ανύψωσε το ηθικό των Οθωμανών, δίνοντάς τους την τελική ώθηση στις τελευταίες στιγμές της μάχης.
|
Σύγχρονη επιγραφή αφιερωμένη στον Χασάν από το χωριό Ουλουαμπάτ |
|
"ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΥ ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ" |
|
"ΧΡΙΣΤΕ Ω ΘΕΟΣ ΑΤΑΡΑΧΟΝ ΚΑΙ ΑΠΟΛΕΜΗΤΟΝ ΦΥΛΑΤΤΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΝ ΣΟΥ ΝΙΚΑΣ ΔΩΡΟΥΜΕΝΟΣ ΤΟΙΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣΕΙΝ ΗΜΩΝ". Τα Τείχη της Πόλης εκτός από την υπερασπιστική τελειότητα, ασκούσαν υποσυνείδητη ψυχολογική πίεση στους εχθρούς και πρόσδιδαν ανδρεία και θάρρος στους υπερασπιστές |
Η έλλειψη εχθροπραξιών στην Πύλη της Μελανδησίας διατήρησε τις επιγραφές της σχεδόν ακέραιες ως σήμερα. Η παρατήρησή τους μου θύμισε την αρχική αδυναμία που είχα όταν τις πρωτοαντίκριζα. Καλά καλά δεν μπορούσα να ξεχωρίσω ή να αναγνωρίσω τις αναγραφόμενες λέξεις, ενώ έφερε ξεκάθαρα και πάλι στο προσκήνιο σκέψεις γύρω από την πορεία της γλώσσας μας. Σίγουρα ένα χαρακτηριστικό της μαγείας της είναι η πορεία που διαγράφει, τα μονοπάτια που ακολουθεί, η μετεξέλιξη και προσαρμογή της στην εκάστοτε εποχή και συνθήκες. Αρκεί όμως να μην αποκοπεί από τον "ομφάλιο λώρο" του παρελθόντος διότι τότε υπάρχει ο κίνδυνος, ειδικότερα σε περιόδους κρίσης και παρακμής, η πορεία της να οδηγήσει στην συρρίκνωση και να καταστήσει αμφίβολη την επιβίωσή της, κατά συνέπεια στην συρρίκνωση και αμφίβολη επιβίωση ενός ολόκληρου πολιτισμού.
|
"ΗΜΑΣΙΝ ΕΞΗΚΟΝΤΑ ΦΙΛΟΣΚΗΠΤΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙ... |
|
...ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΑΡΧΟΣ ΕΔΕΙΜΑΤΟ ΤΕΙΧΕΙ ΤΕΙΧΟΣ" |
Η άνω επιγραφή αφορά τον Κύρο, το χριστιανικό όνομα του οποίου ήταν Κωνσταντίνος. Εδώ μνημονεύεται για το κατόρθωμα της κατασκευής μέρους του διπλού Τείχους,
τειχει τείχος, σε 60 ημέρες,
ήμασιν.
|
Αριστερά και δεξιά του μεγάλου Σταυρού: "ΑΝΕΝΕΩΘΗ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΧΙΣΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΑΚΟΥ ΤΕΙΧΟΥΣ ΕΠΙ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΩΝ ΗΜΩΝ ΔΕΣΠΟΤΩΝ ΔΙΑ ΝΥΡΣΟΥ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΟΤΑΤΟΥ ΣΠΑΘΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΑΝΗΚΟΝΤΟΣ ΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΙΑΝ ΔΟΥΛΩΝ ΤΩΝ ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΩΝ ΔΕΣΠΟΤΩΝ" |
|
"THEODOSII JUSSIS GEMINO NEC MENSE PERACTO CONSTANTINOS OVANS HAEC MOENIA FIRMA LOCAVIT TAM CITO TAM STABILEM PALLAS VIX CONDERET ARCEM" |
Η άνω επιγραφή ουσιαστικά αναφέρει οτι και οι προηγούμενες ελληνικές. Έχει τοποθετηθεί σε αυτό το σημείο επίτηδες αφού εκείνη την περίοδο αρκετό μέρος του πληθυσμού της Πόλης δεν γνώριζε ελληνικά. Μου προξενεί μεγάλη εντύπωση η αναφορά της Παλλάδος ως μόνη ισάξια να κατασκευάσει τα Τείχη τόσο γρήγορα και τόσο σταθερά όπως ο Κύρος (Κωνσταντίνος), δείγμα οτι οι γλώσσες και οι θρησκείες ακόμη συνυπήρχαν στην καρδιά της αυτοκρατορίας στις αρχές του 5ου αιώνα. Ένα ακόμα συμπέρασμα που μπορεί να καταλήξει κάποιος είναι οτι ο ελληνόφωνος πλυθησμός είχε πλέον αγκαλιάσει την χριστιανική πρόταση.
|
Ελλειπής διάκοσμος και κατά συνέπεια ακατανόητη επιγραφή στην κορυφή της Μελανδήσιας Πύλης |
|
Μαρμάρινη επιγραφή σε πύργο λίγο πριν την Πύλη της Σηλυβρίας. "ΛΕΩΝ ΣΥΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΩ ΣΚΗΠΤΟΥΧΟΙ ΤΟΝ ΔΕ ΗΓΕΙΡΑΝ ΠΥΡΓΟΝ ΤΩΝ ΒΑΘΡΩΝ ΣΥΜΠΤΩΘΕΝΤΑ". Του 8ου αιώνα. |
|
"ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΥΤΟΚΡΑΤΌΡΩΝ" |
Η παρουσία ονομάτων στις επιγραφές των πύργων και των υπολοίπων τμημάτων των Τειχών βοηθούν στην χρονική ταυτοποίηση των επισκευών και των εργασιών που διαχρονικά συντελούνταν στα Τείχη. Έτσι η επιγραφή λίγο πιο πάνω, υποδηλώνει τον Βασίλειο Βουλγαροκτόνο και τον αδερφό του Κωνσταντίνο, ενώ ο πύργος ανεγέρθη στην περίοδο μεταξύ του 975 και 1025.
Όμως το ευστοχότερο χρονολογικό αποτύπωμα των επιγραφών και των εργασιών συντήρησης αποτυπώνεται στο τέλος των επιγραφών με την μορφή γραμμάτων. Οι χρονολογίες στην βυζαντινή περίοδο αποδίδονταν με 27 ελληνικούς χαρακτήρες και είχαν σαν αφετηρία το 5508, αφού υποτίθεται οτι τότε δημιουργήθηκε ο κόσμος.
|
Τα 4 τελευταία γράμματα της επιγραφής αποτελούν την χρονολογία της. Στην συγκεκριμένη αποδίδονται στην χρονολογία 6696 και αφερώντας την από την χρονολογία 5508, ως αφετηρία του κόσμου, καταλήγουμε στο ημερολόγιο που χρησιμοποιούμε σήμερα, στο έτος 1188 μ.Χ. |
Επιγραφές και πλάκες δεν υπάρχουν μόνο στις προσόψεις των πύργων και των τειχών αλλά και στις πίσω πλευρές τους. Κάτι τέτοιο υπάρχει στον πίσω πύργο της Πύλης της Σηλυβρίας, σε δυσεύρετη θέση. Αναφέρεται το όνομα του χορηγού Μανουήλ Βρυεννίου, προγόνου των Αυτοκρατόρων της Τραπεζούντας, Κομνηνών.
Επίσης παρατήρησα πως με το πέρασμα των αιώνων υπάρχει λεπτομερέστερη αναφορά και έμφαση στην χρονική περίοδο που συντελούνται οι εργασίες επιδιόρθωσης των Τειχών. Στην συγκεκριμένη επιγραφή αναφέρονται τόσο οι Αυτοκράτορες εκείνης της περιόδου, όσο και η ημερομηνία με αναφορά ακόμα και στον μήνα.
|
Η επιγραφή στο πίσω μέρος των Τειχών, η οποία αναφέρει: |
|
"ΑΝΕΝΑΙΝΙΣΘΗ Η ΘΕΟΣΩΣΤΟΣ ΠΥΛΗ ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ ΔΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΥ ΜΑΝΟΥΗΛ ΒΡΥΕΝΝΙΟΥ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΟΣ ΕΠΙ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΣΕΒΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ ΕΝ ΜΗΝΙ ΜΑΙΩ 1433" ( η ημερομηνία προκύπτει πάλι από τον υπολογισμό των 4 γραμμάτων) |
|
Πολλές πλάκες από άλλα σημεία τοποθέτηθηκαν σε κενά σημεία των Τειχών κατά την τελευταία πολιορκία |
|
"...ΝΟΝ ΝΟΥΣ Η ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΝΗΜΗΣ ΕΝΘΑΔΕ ΚΕΙΤΑΙ..." και έπειτα υποθέτω πως ακολουθεί η ημερομηνία γεννήσεως και θανάτου. Η πλάκα βρίσκεται σε πολύ υψηλό σημείο και μάλλον μεταφέρθηκε εκεί από μνήματα της κοντινής Μονής της Ζωοδοχου Πηγής |
|
Απομεινάρια επιγραφής που πλήρης λογικά ανέφερε: "ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΕΤΗ " |
Κατευθυνόμενος προς την Προποντίδα, λίγο πριν την Πύλη του Ρηγίου, η προσμονή μου μεγάλωνε αφού ανυπομονούσα να παρατηρήσω την πιο αινιγματική επιγραφή των Χερσαίων Τειχών. Ήδη από τον προπερασμένο αιώνα είχε εξάψει την φαντασία και την περιέργεια των Ελλήνων περιηγητών. Η επιγραφή ανέφερε: "
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ......ΑΥΤΟΚΡΑΤΌΡΟΣ", ενώ έλειπαν κάποια κομμάτια της.
Είναι αινιγματική επειδή μνημονεύει κάτι που δεν συνέβη αφού ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος δεν στέφθηκε ποτέ Αυτοκράτορας. Έλαβε βέβαια ευλογία στέψης στον Μυστρά πριν έρθει στην Πόλη αλλά επίσημη στέψη στην Βασιλεύουσα δεν έγινε ποτέ. Οι συνθήκες ήταν κρίσιμες, δύσκολες και πολύπλοκες, όπως για παράδειγμα με ενωτικό Πατριάρχη και ανθενωτικό κλήρο, όπου όλοι στρέφονταν εναντίον όλων με την πρώτη ευκαιρία. Για να μην δοθεί όμως αφορμή στους κακεντρεχείς, πρέπει να τονιστεί πως ήταν ο έννομος Αυτοκράτορας και η νομιμότητά του καθαγιάστηκε με το αίμα του!
Στην σημερινή θέση του πύργου όμως δεν έχει διασωθεί σχεδόν τίποτα. Η επιγραφή έχει σχεδόν καταστραφεί, όπως τόσες άλλες, τόσο από την φθορά του χρόνου και των φυσικών φαινομένων όσο και από τα έργα αποκατάστασης υπο την εποπτεία της UNESCO.
Και όμως κοιτώντας τους σχεδόν διαλυμένους πλίνθους της, άλλοτε, αινιγματικής επιγραφής, η σκέψη μου ταξιδεύει σε άλλες διαστάσεις και η φαντασία οργιάζει...
|
Τόσα πολλά σημεία των επιγραφών έχουν αλλοιωθεί, κρατώντας τις πληροφορίες για πάντα αναπάντητες |
|
Σταυροί ακόμα στα Τείχη της Θεοφύλαχτης |
|
Η φαντασία οργιάζει αφού η αινιγματική επιγραφή δεν υπάρχει πια. Απόρροια του χρόνου, των καιρικών συνθηκών και της ενσφαλμένης αποκατάστασης των Τειχών |
|
Οθωμανική πλάκα δίπλα από την Πύλη του Επταπυργίου |
Τα σημεία των Τειχών που ακολουθούν της απόμακρης Χρυσής Πύλης φέρουν επίσης αξιόλογες και καλοδιατηρημένες επιγραφές, τις οποίες με διάθεση δεινού ιστοριοδίφη κατέγραψα.
|
"ΠΑΣΙ ΡΩΜΑΙΟΙΣ ΜΕΓΑΣ... |
|
...ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΗΓΕΙΡΕ... |
|
...ΡΩΜΑΝΟΣ... |
|
...ΝΕΟΝ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΟΝ... |
|
...ΠΥΡΓΟΝ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ". Πιθανόν να είναι ο Ρωμανός Λεκαπηνός (920-944) |
Η τελυταία επιγραφή των Τειχών, λίγο πριν την όχθη της Προποντίδας, τοποθετείται ανάμεσα στα έτη 975 και 1025. Παρατηρώντας κάθε γράμμα και πλάκα από τις όχθες του Κεράτιου κόλπου ως την θάλασσα του Μαρμαρα, ένα από τα πρώτα συμπεράσματα που απορρέουν είναι οτι οι επιδιορθώσεις και οι οχυρωματικές εργασίες ήταν συνεχείς και αποτελούσαν διαχρονικό μέλημα και προτεραιότητα των Αυτοκρατόρων.
|
Η τελευταία επιγραφή των Θεοδοσιανών Τειχών: "ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΚΑΙ... |
|
...ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ... |
|
...ΠΙΣΤΩΝ ΕΝ... |
|
...Χ(ΡΙΣΤ)Ω ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΩΝ... |
|
...ΕΥΣΕΒΕΙΣ... |
|
...ΒΑΣΙΛΕΙΣ ΡΩΜΑΙΩΝ" |
Αυτές λοιπόν είναι οι εναπομείναντες επιγραφές των Θεοδοσιανών Τειχών, οι οποίες ειναι τουλάχιστον κατά ένα 1/3 λιγότερες από αυτές που αναφέρονται πριν από 2 αιώνες. Η σημερινή φωτογράφισή τους αποτελεί μια σπουδαία καταγραφή, αφού κανείς δεν μπορεί να πεί με βεβαιότητα για πόσο ακόμα θα στέκουν, αντέχοντας στην φθορά του χρόνου, της φύσης και της ανθρώπινης ασέβειας.
Όμως σε καθετί φθαρτό υπάρχει και η άλλη υπόσταση, η άφθαρτη. Και έτσι ακόμα και αν στο μέλλον τα Τείχη και οι επιγραφές τους φθειρούν κι άλλο ή χαθούν, αυτό δεν σημαίνει και την εξαφάνισή τους, μιάς και όλα αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν στις σκέψεις και στην καρδιά μας. Όπως άλλωστε συμβαίνει με ολάκερη την βυζαντινή κληρονομιά, η οποία ζει μέσα μας και καθορίζει την καθημερινότητά μας.
Άλλο ένα άρθρο που θεωρώ ότι θα γίνει σημείο αναφοράς για το blog αυτό. Συγχαρητήριά για άλλη μία φορά Θοδωρή, για το ύφος της γραφής, για τις ώρες της προσπάθειας, για την υπομονή και την επιμονή και για το πρωτότυπο του θέματος. Και οι φωτογραφιες σου εξαιρετικες. Αλλά κυρίως για την παρακαταθήκη που αφήνει και για την δροσιά στα διψασμενα μας μυαλά. Σε ευχαριστώ πολύ για άλλη μια φορά, φίλε
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου Γιάννα μου. Πρώτη-πρώτη τούτη την φορά.
ΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι οτι και εγώ θεωρώ τούτη την ανάρτηση πάρα πολύ σημαντική και άκρως διαχρονική, ακόμα και σε κάποια άλλη περίοδο.
Και πολλές ώρες τόσο στην περιήγηση αλλά και στην συγγραφή, υπομονή και επιμονή. Για αυτό βγήκε και δυνστή.
Να είσαι καλά και να ξέρεις οτι η παρουσία σας είναι ένα απο τα σπουδαιότερα κίνητρα.
Φιλιά και καλό βράδυ
Εξαιρετικά ενδιαφέρον.Μπράβο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥποθέτω ότι το υλικό και η δουλειά καταγραφής του έχουν απαιτήσεις που υπεβαίνουν τις δυνατότητες ενός ατόμου.
Καλησπέρα φίλε μου και σε ευχαριστώ πολύ.
ΔιαγραφήΟι αναρτήσεις βγαίνουν μόνο από εμένα, καθώς με "γεμίζει" πάρα πολύ ψυχικά τούτη η ενασχόληση, παρά τον κόπο που απαιτούν.
Μικρές ή μεγάλες, η τεχνοτροπία είναι ίδια:
Λίγη μελέτη και μετά βγαίνω για περιήγηση και φωτογράφιση.
Έπειτα στο σπίτι, φτιάχνω έναν "σκελετό" χειρισμού της ανάρτησης και όσων θέλω να αναφέρω και ακολουθεί η διαλογή των φωτογραφιών, μιας και αρκετές παραμένουν αδημοσίευτες στο αρχείο μου.
Κάποιες φορές αναγκάζομαι να ξαναβγώ για φωτογράφιση αν θεωρήσω οτι χρειάζεται να ξαναφωτογραφιθεί κάτι που μου έχει διαφύγει ή αξίζει καλύτερης παρουσίασης.
Επίσης υπάρχουν φορές που χρειάζεται να διακόψω την φωτογράφιση, όπως για παράδειγμα αν στο μέσον της ξέσπασει έντονη βροχή, συναντήσω αντίξοες συνθήκες κ.λ.π.
Από εκεί και έπειτα μπαίνω στην τελική ευθεία, με το αποτέλεσμα που διαβάζετε.
Σου εύχομαι όμορφη Κυριακή και καλή βδομάδα από αύριο.
Χαιρετισμούς
Θοδωρής
Απλα Σ Υ Γ Κ Λ Ο Ν Ι Σ Τ Ι Κ Ο Σ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦανταστικη η σκεψη να συνδεσεις Ελληνες απο τα παλια με σημερα γιατι εχει συμβολισμο.Φοβερες φωτογραφιες και πληροφορίες.Πιστευω οτι η ιντερνετικη παρουσια σου αποτελει και θα αποτελει σημειο αναφορας σε οτι αφορα την Πολη.Για αλλη μια φορα συγχαρητηρια για οτι κανεις και για το κουραγιο σου.
Ευχαριστουμε
Ιωαννα/Θεσσαλονικη
Ευχαριστώ πολύ Ιωάννα μου.
Διαγραφή4μιση χρόνια και μέχρι στιγμής είναι ένα φανταστικό και υπέροχο "ταξίδι". Το τι θα απόμείνει από όλα αυτά στο μέλλον, θα το δείξει ο καιρός. Ως τότε συνεχίζουμε ακάθεκτοι...όλοι η παρέα μας εδώ.
Πολλούς χαιρετισμούς και καλό απόγευμα
Θοδωρής
Έχω μείνει άφωνος!! Δε φανταζόμουν ότι υπήρχαν τόσες επιγραφές. Μπράβο Σου Θοδωρή για το κουραγιο που έχεις να γυρνάς, να φωτογραφίζεις και να μας πληροφορείς για όλα αυτά
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Γιώργο μου. Έτσι είναι με τις ιδιαίτερότητες της Πόλης. Βρίσκονται εκεί που δεν το αναμένεις και μοιάζει να είναι ανεξάντλητες.
ΔιαγραφήΚαι εγώ στην περιήγηση και στην διαδικασία καταγραφής και φωτογράφισής τους, ανακάλυψα μερικές που δεν ήταν πριν καταγεγραμμένες.
Να είσαι και να περνάς καλά.
Πριν από 10 περίπου χρόνια έπεσε στα χέρια μου , θεία ευλογία, το βιβλίο του Αλέξανδρου Πασπάτη Βυζαντιναί Μελέται τοπογραφικαί και ιστορικαί , το οποίο εκδόθηκε το 1877.Ο Α. Πασπάτης, Χιώτης στη καταγωγή, αφού πιάστηκε αιχμάλωτος σε ηλικία 8 ετών και πουλήθηκε δούλος σε Τούρκο , αργότερα απελευθερώθηκε ,σπούδασε ιατρική στη Γαλλία και έζησε και εργάστηκε στην Πόλη για 40 χρόνια.400 χρόνια περίπου μετά την Αλωση , περπάτησε την όλβια πόλη βήμα βήμα,και με την βοήθεια στα σκίτσα του φίλου του Μαναράκη ,κατέγραψε με ακρίβεια τα Τείχη ,τις επιγραφές , τις βυζαντινές εκκλησιές της Πόλης και άφησε πίσω του ένα ιστορικό βιβλίο ανεκτίμητης αξίας.Ο Θοδωρής ,150 χρόνια περίπου μετά τον Πασπάτη,τριγυρνά εκ νέου ,βήμα βήμα την Πόλη και αποτυπώνει με την βοήθεια του δικού του φίλου , του φωτογραφικού φακού, τα βυζαντινά μνημεία , όπως είναι σήμερα χαμένα μέσα στους χαοτικούς μαχαλάδες της σύγχρονης Κωνσταντινούπολης.Και όπως εγώ ,πρίν από χρόνια ,γεμάτος συγκίνηση και με έντονη συναισθηματική φόρτιση ,έμαθα την Βυζαντινή Πόλη μελετώντας το βιβλίο του Πασπάτη,καθώς και τα βιβλία του μέγιστου Σκαρλάτου Βυζάντιου,έτσι πιστεύω πως σήμερα,ίσως σε ένα χρόνο ,ίσως σε μερικές δεκαετίες ,κάποιος άλλος ταπεινός εραστής της Πόλης , εξίσου συγκινημένος,θα μελετά την Βασιλεύουσα διαβάζοντας τα κείμενα του Θοδωρή.Οπωσδήποτε πρόκειται για μια σημερινή καταγραφή της ιστορικής μνήμης.Τάσος.Θεσσαλονίκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Τάσο μου.
ΔιαγραφήΔιαβάζοντας και τις δικές σου αναγνωστικές προτιμήσεις, θυμήθηκα οτι το μεγαλύτερο κομμάτι του βιβλίου κατόρθωσα να το διαβάσω στο μετρό, μεταξύ Bostancı-Kadıköy. Εντύπωση μου έκανε το γεγονός οτι πάρα πολύ συνεπιβάτες διάβαζαν παρεμφερή βιβλία και αυτό δείχνει πολλά. Νομίζω πως στο άμεσο μέλλον θα γράψω σχετική ανάρτηση με κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές προεκτάσεις.
Τους εσπερινούς χαιρετισμούς μου στην Θεσσαλονίκη.
Να σε έχει ο Θεός καλά ! Εύχομαι και καμιά δημοσίευση απο την αρχαιολογική υπηρεσία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Κωνσταντίνε μου.
ΔιαγραφήΑς καταφέρω να απαλλαγώ πρώτα από τις κατσαρόλες και τα τηγάνια και για τα υπόλοιπα έχει ο Θεός. Η μεγαλύτερη δυσκολία στην διατήρηση των Χαμπεριών και στο διαδυκτιακό τους ταξίδι παραμένει ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος.
Πολλούς χαιρετισμούς
Θοδωρής
Καλησπέρα Θοδωρή
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω πως (και) αυτή σου η ανάρτηση ξεπερνά κατά πολύ τα όρια ενός blog. Μήπως πρέπει σιγά σιγά να σκέφτεσαι την έκδοση ενός βιβλίου με τις μνημειώδεις φωτογραφήσεις και τις απίστευτες ανακαλύψεις? Αν μη τι άλλο η διάσωση της ιστορικής μνήμης είναι προϋπόθεση για την διατήρηση της ελληνικής (ρωμέικης ή ότι άλλο) ταυτότητας της Πόλης.
Καλό κουράγιο
Παναγιώτης
Θοδωρή, ο κ. Ανδριόπουλος έχει απόλυτο δίκαιο!!! Ίσως θά πρέπει νά τό σκεφθείς καί νά τό υλοποιήσεις!!!
ΔιαγραφήΚαλησπέρα Παναγιώτη και Ντίνα μου.
ΔιαγραφήΤα όρια του μπλόγκ είναι κάπως ακαθόριστα και είναι ένα καθημερινό ταξίδι που κάποια στιγμή ίσως οδηγήσει κάπου.
Σκέψεις για εκδόσεις υπάρχουν. Έχω στο μυαλό μου τουλάχιστον 5 διαφορετικά πράγματα με 2-3 από αυτά να έχουν προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό. Κατά τους φθινοπωρινούς μήνες ίσως νοιώσω πιο έτοιμος και βρω λίγο χρόνο να προχωρήσω. Υλικό υπάρχει αρκετό, καθώς και πράγματα που ακόμα παραμένουν αδημοσίευτα.
Να είστε καλά και σας ευχαριστώ γιατί μου δίνετε ώθηση για την συνέχεια.
Καλό απόγευμα
Θοδωρή, καταπληκτικός καί ενημερωτικός όπως πάντα!!! Τά θέματα, όλα, πρωτότυπα καί εξόχως ενδιαφέροντα, μέ τόση αγάπη καί ενδιαφέρον δοσμένα!!! Ιστορικά ντοκουμέντα, πού δέν τά βρίσκεις πουθενά, παρά μόνο από ανθρώπους σάν κι' εσένα, πού μέ τό ενδιαφέρον τους, τό μεράκι τους καί τήν αγάπη τους γιά τό αντικείμενο, μάς κάνουν κοινωνούς ενός λαμπρού παρελθόντος!!! Μύριες ευχαριστίες γιά τήν πληροφόρηση καί τόν ανεκτίμητο κόπο σου!!! Ντίνα Τουλάκη
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Ντίνα μου.
ΔιαγραφήΗ Πόλη φροντίζει για όλα, ακόμα και για την έμπνευση και δημιουργικότητα, χάρις στις ιδιαιτερότητές της.
Από και πέρα χρειάζεται απλά μόνο αφοσίωση και μεράκι.
Πολλούς χαιρετισμούς
Θοδωρή μου καλησπέρα και για ακόμη μιά φορά ένα μεγάλο μπράβο !
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις πολύ καλές φωτογραφίες σου αλλά και με τις επεξηγήσεις και τους σχολιασμούς σου κατάφερες πάλι να μας
κάνεις κοινωνούς της αγάπης σου για την ιστορική μνήμη. Με την επιμονή και προσήλωση στην έρευνα σου μπορείς και φέρνεις στο φως στοιχεία πολύτιμα που θα συμφωνήσω με τους άλλους ισως πρέπει να αξιοποιηθούν και περαιτέρω.
Ευχομαι να έχεις δύναμη και όρεξη για πολλές πολλές ακόμη επισκέψεις σε γνωστά και άγνωστα σημεία της
αγαπημένης μας Κωνσταντινούπολης.
Το κομμάτι για τον Παλαιολόγο με συγκίνησε (είναι από τους λίγους ηγεμόνες του Βυζαντίου που αγαπώ και μελετώ)
Να ελπίζω σε κάποιο μελλοντικό αφιέρωμα ?
Πολλους χαιρετισμούς και ευχές για ένα καλό βράδυ.
Στέφη
Γειά σου Στέφη μου και σε ευχαριστώ για τα καλά λόγια και σταθερή συμμετοχή σου στον σχολιασμό.
ΔιαγραφήΔεν μπορώ να πω οτι σίγουρα θα υπάρχει μια περαιτέρω αξιοποίηση σε όλα όσα παραθέτονται στα Χαμπέρια αλλά πάντως θα προέτρεπα τον καθένα που επισκέπτεται την Πόλη, να αφιερώσει χρόνο και μέρες και σε τέτοιου είδους προσέγγισης και ανακάλυψης της Πόλης.
Φιλιά και να περνάς καλά.
Θοδωρής
Πολλά συγχαρητήρια και για αυτήν την περιπλάνησή σου/μας.Απλά έχω να προτείνω κάτι,δεν ξέρω όμως κατά πόσο είναι εφικτό αυτό.Αν μπορεί κάποιος "επίσημος" να ασχοληθεί μαζί σου και να προωθήσει και να εντάξη όλα αυτά τα ιστορικά απομεινάρια σε κάποιο Ευρωπαικό πρόγραμμα διάσωσης.Αυτό βέβαια είναι δύσκολο.Αλλά αν θέλεις να προχωρήσεις στην συγγραφή κάποιου βιβλίου,σημείωσε έναν χορηγό από σήμερα.Εμένα.____Σταμάτης-Κιλκίς.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι μένα στο μέτρο του δυνατού
ΔιαγραφήΚαλησπέρα και στους δυό σας.
ΔιαγραφήΗ συγγραφή βιβλίων έχει ήδη ξεκινήσει και το πραγματοποιώ κάπως παράλληλα με την συγγραφή των Χαμπεριών. Επειδή όλα έρχονται και σε συνάρτηση με την σωστή χρονική περίοδο, πιστεύω οτι κάποια στιγμή τα πράγματα θα εξελιχθούν λίγο από μόνα τους.
Σταμάτη, όσον αφορά την πρώτη σου παράγραφο....σε κάτι τέοια χρειάζεται και λίγη τύχη για να υπάρξει μια τόσο ενδιαφέρουσα και δημιουργική ενασχόληση και δραστηριότητα.
Πολλούς χαιρετισμούς και στους δυό σας και σας ευχαριστώ για όλα.
Θοδωρής
Καὶ ἐπιγραφική, βρὲ Θοδωρή; Καὶ ἐπιγραφική;!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣὲ λίγο σὲ βλέπω νὰ δίνεις διαλέξεις μέσω Coursera...
Μπράβο! Καταπληκτικὴ ἡ ἀνάρτηση!
Νὰ εἶσαι καλὰ καὶ πολλοὺς χαιρετισμούς!
Νῖκος
ΥΓ. Ἐντάξει. Ἔχω χαθεῖ ἀπὸ τὸ ἱστολόγιο ἀλλὰ ξέρεις τὸν λόγο. Ὅποτε μπορῶ, σχολιάζω.
Καλησπέρα καλέ μου φίλε. Ξέρω οτι παρακολουθείς, όπως και τόσοι άλλοι. Μου έλειψε η παρουσία σου και τα σχόλια σου, με το πολυτονικό.
ΔιαγραφήΘα το είχα ήδη και εγώ εφαρμόσει, με οτι αυτο συνεπάγεται, αν δεν υπήρχε το πρόβλημα οτι ακόμα δεν υποστηρίζεται σε πολλές νέες συσκευές, όπως ταμπλέτες, smartphones κ.λ.π.
Μιάς και ανέφερες την επιγραφική, έχω να προσθέσω και κάτι ακόμα. Για κάποιον που ξεκινά να παρατηρεί τις επιγραφές για πρώτη φορά, ίσως του φανούν δυσνόητες και ακαταλαβίστικες.
Σαν μια ξένη γλώσσα, αποκομμένη απο τούτη που σήμερα χρησιμοποιούμε. Νέκρη την χαρακτήρισαν μερικοί "ειδικοί" και "φωστήρες" που κράτησαν στα χέρια τους την τύχη της Παιδείας, οργανισμών και υπουργείων.
Όμως παρατηρώντας τις επιγραφές στην ανάρτηση, διαβάζοντας τις πορτοκαλί λεζάντες και μετά προσπαθώντας να αναγνώσει κάποιος τις επιγραφές εκ νέου, θα διαπιστώσει οτι πρόκειται για την ίδια γλώσσα, κατανοητή, προσιτή και ευχάριστη.
Πολλά φιλία, να είσαι πάντα καλά και εύχομαι να τα ξαναπούμε σύντομα.
Θοδωρής
Θοδωρή μου, "οι λίθοι κεκράξονται"!!! Και όχι μόνο για τη ζωντάνια της γλώσσας μας και όχι μόνο στην Πόλη.
ΔιαγραφήΌτι και αν ισχυριστούν οι ανεγκέφαλοι, ή οι υπηρετούντες συγκεκριμένες σκοπιμότητες, δεν έχει σημασία.
Το κακό δεν είναι μόνο οτι ισχυρίζονται αλλά και ότι επηρεάζουν, πείθουν αφελείς και ενεργούν. Από τους υπόλοιπους εξαρτάται να μην πέφτουμε στην παγίδα και στην άγνοια.
ΔιαγραφήΚαλό απόγευμα
Φίλε Θοδωρή,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ γιατί μου δίνεις την ευκαιρία να έχω νέες μαρτυρίες για ένα ένδοξο παρελθόν.
Τα σημεία αυτά, οι επιγραφές, δεν θα άγγιζαν κανένα έστω και αν περνούσε δίπλα τους.
Ο τρόπος που τα παρουσιάζεις αγγίζει πολλούς, πιστεύω όλους.
Ερωτώ αν οι επιγραφές στο αρχαιολογικό μουσείο της Πόλης είναι και από τα τείχη.
Ευχαριστώ,
ΧΡΗΣΤΟς ΤΖΙΚΑς
Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης
Καλησπέρα Χρήστο μου.
ΔιαγραφήΌντως πολλές φορές συμβαίνει να προσπεράσουμε κάτι ανυποψίαστοι και στην περίπτωση των Τειχών είμαι σίγουρος οτι ισχύει επίσης.
Τουλάχιστον τέτοιες αναρτήσεις δίνουν, εκτός των άλλων, το κίνητρο για περιηγητική "αφύπνιση".
Πολλούς χαιρετισμούς στην Θεσσαλονίκη και σε 'σένα.
ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΧΑΜΠΕΡΙΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ!! ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΞΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΥΝΔΕΟΥΝ ΑΠ ΕΥΘΕΙΑΣ ΜΕ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΑΣ ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΑΣ .ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΑ ΜΕ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΟΧΗ Κ ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΓΛΑΦΥΡΟ Κ ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΡΟΠΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΣΟΥ ΘΟΔΩΡΗ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΜΑΡΙΑ ΠΑΤΡΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Μαρία, καλησπέρα στην Πάτρα.
ΔιαγραφήΣίγουρα τέτοιου είδους αναρτήσεις αφορούν την ουσία της Πόλης.
Στεναχωριέμαι πολύ όταν επισκέπτες της Πόλης σκορπούν τις μέρες τους στα παζάρια, στα balık ekmek και στα ζαχαροπλαστεία. Όχι οτι αυτά είναι κακά, αλλά γιατί ξοδεύοντας χρόνο και χρήμα, επιστρέφουν πίσω ανυποψίαστοι.
Καλό σου απόγευμα και να περνάς καλά
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΙ ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΟΛΗ
ΞΑΝΑ ΕΛΑ ΑΓΓΕΛΕ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΝΑ ΦΕΡΕΙΣ
ΣΤΟΝ ΞΕΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟ ΔΩΣΤΑ ΒΑΣΙΛΙΑ
ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Ν' ΑΝΑΣΤΗΣΕΙ
ΠΟΥ' ΧΟΥΝ ΜΕΣ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟ ΘΕΙΚΟ
ΚΙ ΕΛΠΙΖΟΥΝΕ ΣΤΗ ΘΕΙΑ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
ΚΕΡΙ Ν'ΑΝΑΨΟΥΝ
ΝΑ ΛΑΜΨΟΥΝ ΟΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
ΠΑΣΧΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΠΑΣΧΑ ΚΥΡΙΟΥ ΠΑΣΧΑ
ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ Ν'ΑΚΟΥΣΤΕΙ
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΣ ΜΑΣ ΕΥΣΕΒΕΣΤΑΤΟΙ
ΚΑΙ Ν'ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ Τ'ΟΥΡΑΝΟΥ
ΝΑΙ ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ ΛΥΤΡΩΜΕΝΑ ΜΑΣ ΑΔΕΡΦΙΑ.
Β.Α.
Θοδωρή μου καλησπέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌτι η ανάρτηση αυτή αποτελεί σταθμό, για τα Χαμπέρια, είναι αναμφισβήτητο. Όλοι οι προγράφοντες έχουν απόλυτο δίκιο. Ο ενθουσιασμός, στα σχόλια, δεν είναι βέβαια πρωτόγνωρος, αλλά αυτή τη φορά πήγαμε ένα βήμα παρακάτω, δε νομίζεις; Οι προτάσεις που διατυπώθηκαν δείχνουν πολλά. Έτσι εύχομαι να μην είναι απλά μόνο ένας σταθμός αλλά μια αφετηρία. Δεν είναι καιρός να αρχίσουν να υλοποιούνται τα σχέδιά σου, ή τα όνειρά σου, για να το πω αλλιώς; Μέχρι και πρόθυμους χορηγούς έχεις στη διάθεσή σου. Τι άλλο θες...
Ξέρω πώς προτιμάς να κάνεις προσεκτικά βήματα αλλά προτείνω να ξεκινήσεις να τα κάνεις. Αξίζεις κάθε επιτυχία άλλωστε.
Γειά σου Ελένη μου.
ΔιαγραφήΔεν ξέρω αν τούτη η ανάρτηση είναι σταθμός ή αφετηρία. Πιθανόν να είναι κομβική στάση με ανταπόκριση, χαχα.
Βέβαια δεν μπορώ ξεχωρίσω ποιά δημοσίευση από τις σχεδόν 200 είναι η πιο σημαντική ή καλύτερη γιατί αυτό θα ήταν άδικο και άσκοπο.
Πάντως για να σου βγάλω και είδηση, ξεκίνησα να συγγράφω ένα βιβλίο που θα αφορά συνολοκά τα Τείχη της Πόλης. Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα θα εξελιχθούν με την δική τους δυναμική και τρόπο, όπως άλλωστε συμβαίνει στην ζωή μου και στα Χαμπέρια.
Πολλά φιλιά στον Πόρο και στα πέριξ...
Αγαπητέ Θεόδωρε συγχαρητήρια για την προσπάθεια σου.Τα χαμπέρια από την Πόλη να είναι πάντα ευχάριστα...Με εκτίμηση,Προδρομος
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Πρόδρομε και ευχαριστώ.
ΔιαγραφήΝα είσαι καλά και ανταποδίδω τους χαιρετισμους επίσης με εκτίμηση.
Καλό απόγευμα
Καλησπέρα, Θοδωρή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο περνάει ο καιρός οι ''απαιτήσεις'' των αναγνωστών των Χαμπεριών ακολουθούν την ανοδική πορεία των ίδιων των Χαμπεριών. Ευτυχώς συμβαδίζεις με αυτή την ανάγκη και οι αναρτήσεις, είτε μικρές είτε μεγάλες, είτε σπουδαίες είτε λιγότερο σπουδαίες (ανάλογα με το πώς ο καθένας από μας ορίζει τον όρο σπουδαίο), ''γράφουν'' και στο μυαλό και στην ψυχή και στην καρδιά μας.
Σε προηγούμενο σχόλιό μου έχω γράψει ότι όταν κάποιος περπατήσει τα Τείχη της Πόλης τότε θα την έχει γνωρίσει, τώρα όμως θα προσθέσω ότι οι επιγραφές που βρίσκονται σε αυτά δίνουν στα Τείχη και μια άλλη υπόσταση.
Για τις απαιτήσεις που είχε το εγχείρημά σου να κάνεις τη σύγχρονη καταγραφή των επιγραφών έχουν μιλήσει οι προηγούμενοι σχολιαστές. Όμως πιστεύω ότι αν δεν το δοκιμάσει κάποιος δεν θα καταλάβει το μέγεθος των απαιτήσεων. Δεν θα πω ότι το παρουσιάζεις σαν κάτι εύκολο, αλλά σαν κάτι λογικό κι αναμενόμενο. Σαν κάτι που οφείλεις να κάνεις, πρώτα και κύρια στον εαυτό σου.
Για όποιον λόγο και να το κάνεις, εμείς μόνο κέρδος έχουμε, το ίδιο πιστεύω όμως και για σένα. Πάρε την ώθηση, τη δύναμη και το κίνητρο από όπου νομίζεις και συνέχισε!
Να είσαι πάντα γερός!
Τα λέμε στο επόμενο, Θοδωρή!!!
Καλησπέρα Μαράκι. Όσο περνά ο καιρός, το ταξίδι των ΧΑΜΠΕΡΙΩΝ γίνεται όλο και πιο ενδιαφέρον και όλοι μας ακολουθούμε την πορεία. Και εγώ και εσείς. Ο προορισμός αυτού του ταξιδιού μοιάζει να μην έχει και πολύ σημασία.
ΔιαγραφήΈχεις δίκιο για την καταγραφή. Σίγουρα η προεργασία και το εγχείρημα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την συγγραφή. Έχουμε περπατήσει το μήκος των Τειχών μαζί και σίγουρα κατάλαβες την διαφορά.
Δεν ξέρω αν όσα παρουσιάζονται στα Χαμπέρια δείχνουν εύκολα, λογικά ή αναμενόμενα. Πάντως μου έχουν γίνει τρόπος ζωής και σκέψης, τόσο στην καθημερινότητά μου όσο και στον ύπνο μου. Δεν σπανίζουν οι φορές που τις νύχτες συλλαμβάνομαι να παραμιλλώ, με λόγια όπως: "που είναι οι σημειώσεις μου; , περπατάμε, δεν είμαι έτοιμος" κ.λ.π.
Πολλά φιλιά και θα τα πούμε πάλι σύντομα
Συγχαρητήρια για το πολύ αξιόλογο blog σας. Κρατάτε με σθένος οι Ρωμιοί της Κωνσταντινουπόλεως! Τέτοια να ακούτε για να παίρνετε δύναμη.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=TScGrdU-CxM
Ιωάννης, Θεσσαλονίκη
Χάρις ὑμῖν καὶ εἰρήνη ἀπὸ Θεοῦ πατρὸς ἡμῶν καὶ Κυρίου ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ
Καλησπέρα Ιωάννη και ευχαριστώ.
ΔιαγραφήΝα προσθέσω οτι στην Πόλη ο πληθυσμός των Ελλαδιτών υπολογίζεται ως ισοψήφιος των Ρωμιών. Θα ήταν λοιπόν σωστό να γίνουν προσπάθειες "προσεγγίσής" τους από τις κοινότητες αλλά και από την πλευρά των Ελλαδιτών να αφήσουμε λίγο τις καφετέριες, τις συνταγές μαγειρικής, τα μπάρ και τις βραδιές ποδοσφαίρου και να πάμε ένα βήμα παραπέρα.
Καλό σου απόγευμα
Θοδωρής
Η αλήθεια είναι άν και η έλλειψη χρόνου - αυτή τη περίοδο - με κρατάει μακριά από τους σχολιασμούς των αναρτήσεων τους, παρ'όλα αυτά με εντυπωσιαμό δοαπιστώνω ότι η παρέα αυξάνεται και ότι η Βασιλεύουσα συνεχίζει να μιλά στην καρδιά του έθνους. Προφανώς χαίρομαι και για τα δύο και τρομάζω στην ιδέα να βαρεθείς κάποια στιγμή αυτό το έργο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλος πάντων τα Τείχη - αυτός ο άμεσος σύνδεσμος - του Τότε με το Τώρα θα συνεχίσει να συγκινεί τον Έλληνα και στους επόμενους αιώνες.
Καλησπέρα Θανάση. Η παρέα όντως μεγαλώνει και νέοι φίλοι προστίθενται στον σχολιασμό και στο αναγνωστήριο.
ΔιαγραφήΑυτό όμως δεν σημαίνει οτι λησμονώ τους παλιούς και τα σχόλιά τους.
Όπως είπα και παραπάνω στην Μαρία, το ταξίδι, η διαδρομή, η πορεία είναι σημαντικότερη από τον προορισμό, το τέλος των Χαμπεριών.
Πολλούς χαιρετισμούς και καλό απόγευμα
ΘΟΔΩΡΗ ΚΑΛΗΜΕΡΑ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΕΙΜΑΙ Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΒΑΣΙΛΙΔΑ. ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΚΑΝΩ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΣΟΥ. ΑΠΛΑ ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ. ΚΑΤΕΒΑΖΩ ΣΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΟΥ ΕΠΕΙΔΗ ΑΡΕΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΔΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΗ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΣΟΥ. Σ' ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ, ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά και σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
ΔιαγραφήΚαλή συνέχεια και καλή βδομάδα.
Θοδωρής
ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΜΕΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΗΓΩΝΤΑΣΤΑ ΝΑ ΚΛΑΙΣ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην τελευταία ημέρα παραμονής μου εις την Πόλη αποφάσισα να μην περπατώ αργόσχολα στο σουλταναχμετ αλλά να κάνω μια επίσκεψη στα τείχη της πόλης. Μπορώ να πω οτι ήταν ισως η καλύτερη εξόρμησή μου. Η εικόνα των τειχων, ασχετα από την μέθοδο αποκατάστασής τους, δείχνει κατα τη γνωμή μου μια αρκετά εποπτικη εικόνα της οχύρωσης της πόλης. Και ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Όμως όταν αρχισα να ανακαλύπτω παντού επιγραφές επι των τειχών, την αρχική μου περιέργεια να ανακαλύψω και άλλες ακολούθησε μια φανταστική μετάβαση σε εκείνους τους χρονους και μετά μια μελαγχολία. Μπορεί και αδικαιολόγητη ή και ακατανόητη. Αυτά τα ολίγα από το πιο όμορφο ταξίδι που έχω κάνει. Πραγματικά συγχαρητήρια για την υπέροχη, συνολικά, δουλειά που έχεις κάνει. Σε ανακάλυψα πολύ πρόσφατα αλλά λάτρεψα το blog σου. Δεν ξέρω για τους δασκάλους σου αλλά οι φωτογραφικές περιηγήσεις σου είναι πολύ ζεστές. Καλη συνεχεια σε οτι και αν έχεις επιλέξει να κάνεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Ανδρέα. Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αλλά και που μοιράστηκες την εμπειρία σου μαζί μας.
ΔιαγραφήΠολλούς χαιρετισμούς.
Θοδωρής